At gå i snor??
Fra : Gitte Andersen

Dato : 22-11-01 23:36

Jeg har en ellers dejlig og opmærksom rimelig velopdragen blanding af
border collie, muligvis schæfer... og andet godt. Den har rå mængder
af livsglæde og energi... Den kan overhovedet ikke gå i snor! Jeg tror
,den tror jeg vil trækkes.... Den er nu tre år og vi er nået til at vi
i ganske korte perioder 10 - 20 skridt kan gå uden at han trækker i
vildskab ... Alle gode råd modtages gerne.
På forhånd tak
Gitte
Gitte Andersen
Peder Barkes Gade 28
9000 Aalborg

Homepage: http://gallerigitte.ath.cx

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-11-01 15:02

Lad ham løbe den værste energi af inden han skal gå i snor

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K

Dato : 25-11-01 00:16

Hej Gitte.
Prøv at lave øvelsen "100 meter på tre dage"... Dvs at du _hver_ gang
vovse trækker, stopper og ikke rokker dig ud af stedet _før_ han slækker
på linen og ser på dig... så går I igen 1 måske 2 skridt... vovse
trækker og I står igen stille! Sådan fortsætter du og du er konsekvent!
Ikke noget med kun at prøve øvelsen engang imellem... Det er hver gang
han trækker Husk at rooooooose, når linen er slap, giv evt en guf,
fordi han er sååååå dyyyyyygtiiiiiii......
Du kan også vælge at du, i stedet for at stå stille, ganske enkelt
begynder at gå den modsatte vej... Altså foretage en 180 graders vending
Ros når han er i slap line....
Lidt efter lidt lærer han, at han er nødt til at holde linen slap og
have kontakt med dig, hvis han da ellers ønsker at komme nogen vegne....
Lad være med at hive og rykke... det eneste du får ud af dét, er en hund
som helt klart tror at "sådan skal det være" og altså vænner sig til at
gåtur i line _skal_ foregå med stram snor og ryk :(
Selvfølgelig har din hund brug for motion - men har du ikke en bil? Så
kan I måske køre ned til "lufte-området", hvor han kan slippes løs,
hurtigt - inden han når at trække afsted med dig.... Ellers må du indse
at lufte turene kommer til at tage ekstra laaaang tid, indtil vovse har
lært ikke at trække
Er du 100 % konsekvent, burde han lære at gå pænt i løbet af ..... 3
dage *sss* Nå, ja - det kan da godt vare lidt længere ;)
For at vise vovse at der nu skal ske noget nyt (mht gå pænt) kan du
overveje om du evt vil give den sele på - eller måske en
"halti-grime".... Begge dele har den fordel at de ikke giver hunden den
tilvante fornemmelse af tryk mod halsen, når den trækker... og derfor
vil vovse (måske?) hurtigere fatte ideen med "100 meter-øvelsen"....
Til sidst... Lær dig selv at ignorere _alle_ de underlige blikke, du får
fra andre mennesker på gaden, når du begynder at snurre rundt om dig
selv, for at få _hunden_ til at gå pænt

Held og lykke.
Mvh Ann

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 25-11-01 08:53

Hej
Jeg kan klart anbefale Halti-grimen. Vores springer spaniel har været totalt
umulig at lære at gå pænt. Nu går hun ikke meget i snor, for vi har gode
områder, hvor hun kan krudte af. Men på vej derhen er hun altså nødt til
det. Det er ikke, fordi hun trækker hele tiden, men hvis hun hører en fugl
pusle i en busk, eller der kommer et blad flyvende, eller en flok fugle
skulle finde på at flyve hen over hovedet på hende, så er hun på - meget på,
og så kommer de der pludselige og helt uventede ryk. Mine døtre kan ikke
holde hende i den situation, for selv om hun er lille, så er hun bomstærk.
Vi har haft hunde før, og de har alle lært at gå pænt uden de store
problemer, men ikke hende her. Og det er træls både for hende og os. Men
halti-grimen er fantastisk god. Når den sidder rigtigt, har man en helt
anden kontakt med hende uden at skulle rykke og slide. Hendes næse drejer
lige så pænt og snoren om nakken virker en lille smule dominerende på hende.
Nu holder hun øje med os og følger vores tempo, og skulle der komme en lille
fugl forbi, kan hun da godt ivre lidt, men der er ikke det træk i en snude
som i en nakke. Det værste er, at folk tror det er en mundkurv.

v.h. Elisabeth