Støjdæmpning - kan jeg gå
Fra : Christian Flintrup

Dato : 22-11-01 23:05

Hej

Jeg har følgende udstyr

- ECB Elitegroup motherboard
- Athlon 1GHZ
- RagePRO grafik (det er en server)
- ATX kabinet med 300W køler af mærket "Deer"
- CPU køler fra Zitech (en sikkert skod køler der kostede 145,-)
- 2 x Seagate barracuda som jeg ikke synes larmer (dvs harddiskophæng mv
ikke nødvendigt)

Hvordan gør jeg denne maskine så lydløs som muligt således at jeg kan
sove imens den er tændt?

Kan jeg nedsætte min køler til 7V? Det er en server så ustabilitet er
ikke godt :)

Råd, forslag osv. er meget velkomne.

--
Christian

Fra : Christian Mygind

Dato : 22-11-01 23:40

"Christian Flintrup" <ic@osxhacks.com> skrev i en meddelelse
> Hej

> Kan jeg nedsætte min køler til 7V? Det er en server så ustabilitet er
> ikke godt :)

Gør det ikke. 7v-tricket giver væsentligt lavere afkøling, og DEN cpu skal
have køl!

> Råd, forslag osv. er meget velkomne.

Lav en server af en anden maskine. Siden den skal stå tændt imedens du sover
gætter jeg på en Ftp-server/Router/Firewall eller lignende. Alle disse kan s
a g t e n s laves med _meget_ mindre maskiner, der ikke kræver så meget køl,
og som derfor støjer mindre.
En P100 kan køles passivt, hvor du så sætter PSU'ens køler ned med
7v-tricket. En sådan maskine koster 3-400 i dk.marked.privat.edb. Den er
billig, og så siger den ikke en lyd (særligt, hvis du sætter en 2,5" HDD i!)

/Chr

Fra : Christian Flintrup

Dato : 23-11-01 00:29

Christian Mygind <mygind@c.dk> wrote:

> [...]
> 3-400 i dk.marked.privat.edb. Den er billig, og så siger den ikke en lyd
> (særligt, hvis du sætter en 2,5" HDD i!)

Sådan en solgte du mig jo faktisk engang (166 mhz Pentium) :)

Blot ønskede jeg lidt processorpower pga. den skal trække nogle ret
store mysql queries hvor klienterne hele tiden (hvert 0,5 sekund)
spørger om data - og hvis der er mange klienter samtidig... :)

Men tak for hjælpen. Jeg tror egentlig jeg vil købe en lydløs blæser så
- og måske en PSU også. Hvis så det ender med at jeg ikke bruger den til
server, kan jeg altid have en stille "brugsmaskine".

Hvor langt væk kan 30 dB høres?

Har nogen ellers anbefalinger, _hvis_ jeg insisterer på at køre med
denne maskine som server? :)

--
Christian

Fra : Christian Mygind

Dato : 23-11-01 10:26

"Christian Flintrup" <ic@osxhacks.com> skrev i en meddelelse
[cut]
> Sådan en solgte du mig jo faktisk engang (166 mhz Pentium) :)

Hehe! Kunne ikke genkende dit navn!

Hvis du _vil_ køre med den KAN du jo netop investere i en støjsvag cpu-køler
og en PAPST-lignende ting i PSU'en - men du får den aldrig HELT ned i
støjniveau.
Mon ikke du kan klare dine mysql-queries med en lille maskine med en
uanstændig røvfuld RAM?
Alternativt kunne en bærbar løse opgaven, men den er jo ikke ligefrem billig
at smide RAM i.

[cut]

> Hvor langt væk kan 30 dB høres?

I hele rummet, hvis der ikke er andre lydkilder. Ikke som en voldsom støj,
men du KAN høre den.

> Har nogen ellers anbefalinger, _hvis_ jeg insisterer på at køre med
> denne maskine som server? :)

Smid den i et skab!

/Chr

Fra : F.Larsen

Dato : 23-11-01 23:13

Jeg har bygget en server op omkring en Intel 233MMX med 512 MB RAM og det er
rigeligt som FTP og web server.

Jeg har selv støjdæmpet den, se her hvordan:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Christian Mygind

Dato : 23-11-01 23:25

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> rigeligt som FTP og web server.
>
> Jeg har selv støjdæmpet den, se her hvordan:

Flot illustreret!

/Chr

Fra : Christian Flintrup

Dato : 23-11-01 23:49

F.Larsen <N0Spam@spamfilter.dk> wrote:

> http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Tak for link!
Nu vil jeg liiige tænke lidt over hvad jeg gør :)

--
Christian