Array() problem.
Fra : Bjorn Andersen

Dato : 22-11-01 20:31

Hej
Jeg har et stort problem jeg har tænkt længe over.

På min side overfører jeg alle de refererende side over i en database.
f.eks.
Jubii.dk
google.com
yahoo.dk

Hvordan tæller jeg op hvor folk kommer fra, når jeg ikke på forhånd ved den
refererende url?
eks:

http://www.jubii.dk/Edb_Internet/Computerspil/Snydekoder/
http://soeg.jubii.dk/res.asp?loc=dk
http://www.google.com/search?q=fake danske billeder

Hvis jeg så har fået 4 hits fra den øverste, 5 fra den midterste og 1 fra
den nederste url, hvordan tæller jeg så sammen og lister op sådan:

http://www.jubii.dk/Edb_Internet/Computerspil/Snydekoder/ 4 hits
http://soeg.jubii.dk/res.asp?loc=dk
5 hits
http://www.google.com/search?q=fake danske billeder 1 hits

osv.

Findes der en smart måde at sortere det på?
Jeg bruger mysql.

V.H.
Bjørn

Fra : Jacob Atzen

Dato : 22-11-01 20:49

"Bjorn Andersen" <admin@sonderborgby.dk> writes:

> Hvordan tæller jeg op hvor folk kommer fra, når jeg ikke på forhånd ved den
> refererende url?

Du kender vel URL'en når du vil tælle dem op? Så kunne du gøre det ved at
lave et associativt array med noget i retning af:

if($array[$url]) {
$array[$url]++;
} else {
$array[$url] = 1;
}

Så kan du jo altid gemme dit array i mysql...

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 23-11-01 07:57

Hej

Nej jeg kender ikke url'en, desværre.

/Bjørn

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-11-01 00:03

"Bjorn Andersen" <admin@sonderborgby.dk> wrote in

Se svar herunder (sorry for manglende snip

> [...]
> http://www.google.com/search?q=fake danske billeder
> 1 hits

> Findes der en smart måde at sortere det på?

Hvis jeg har forstået dit spm. rigtigt, kan følgende mysql session
måske hjælpe:

mysql> create database url_test;
Query OK, 1 row affected (0.04 sec)

mysql> use url_test;
Database changed
mysql> create table urls (url char(100) not null, dato datetime not
null);
Query OK, 0 rows affected (0.09 sec)

mysql> insert into urls (url, dato) values
('http://www.jubii.dk/Edb_Internet/Computerspil/Snydekoder/', now());
Query OK, 1 row affected (0.02 sec)

mysql> insert into urls (url, dato) values
('http://www.jubii.dk/Edb_Internet/Computerspil/Snydekoder/', now());
Query OK, 1 row affected (0.01 sec)

[...]

Query OK, 1 row affected (0.00 sec)

mysql> insert into urls (url, dato) values
('http://soeg.jubii.dk/res.asp?loc=dk', now());
[...]

('http://www.google.com/search?q=fake danske billeder', now());
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)

mysql> select url, count(*) as antal from urls group by url;
+-----------------------------------------------------------+-------+
| url | antal |
+-----------------------------------------------------------+-------+
| http://soeg.jubii.dk/res.asp?loc=dk | 3 |
| http://www.google.com/search?q=fake danske billeder | 1 |
| http://www.jubii.dk/Edb_Internet/Computerspil/Snydekoder/ | 4 |
+-----------------------------------------------------------+-------+
3 rows in set (0.01 sec)

Thomas Jensen

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 23-11-01 07:55

Hej
mysql> select url, count(*) as antal from urls group by url;
Hvad mener du med "as antal"?

/Bjørn

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-11-01 10:20

> Hej
> mysql> select url, count(*) as antal from urls group by url;
> Hvad mener du med "as antal"?

Det betyder at output kolonnen får navnet "antal".
Hvis du f.eks. bruger funktionen msql_fetch_object() til at hente
resultaterne, kan du skrive $row->antal;

Et (utestet) eksempel:

while($row = msql_fetch_object($Result)) {
echo $row->url;
echo $row->antal;
}

Thomas Jensen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 05-12-01 22:02

"Thomas Jensen" <thomasNO@SPAM.obscure.dk> skrev

> Det betyder at output kolonnen får navnet "antal".

og du kan herefter sorter, hvis du ønsker det ved at tilføje "order by
antal" til sidst i din statement

--
Take Care
Kim Emax