Dårlig humør forsvandt som duggen for sole~
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-11-01 18:55

Hej NG.
Lige en lille opfølger til sidste uges hendelse med møgsur hest.
I dag havde jeg husket på at få en pose gulerødder med i stalden. Jeg var en
lille smule skeptisk til om forrige uges hendelser skulle gentage sig. Det
er jo trods alt en rideskole jeg befinde mig på, med mange forskellige
ryttere i løbet af ugen.
Min taktik var som følger:
Jeg gik ind i stalden, og var den første af dagens ryttere som ankom. Jeg
blev mødt af en halvoptimistisk vrinsken af Suee, som jeg ridder. Men så
fandt hun ud af at hun endnu engang skulle ud at ride. Nu hører det så med
til historien at akkurat denne hest, bliver brugt til mange nybegyndere, og
derfor ikke får brugt sit potensiale som god dressurhest.
Jeg lagde mine ting fra mig, og hentede en gulerod, som jeg gav hende mens
jeg hilste. For at det ikke skulle tage alt for lang tid at strigle hende,
satte jeg hende på staldgangen. Normalt plejer hun at være temmelig livlig -
for at sige det mildt - når hun bliver striglet. Og således også idag.
Problemet er bare at hun op igennem årene har udviklet nogle lidt
halvfarlige metoder, for at undgå diverse ting, såsom at spjette med den ene
forhoven - noget som ikke lige er sagen når hestens sko, nu er fyldt med
brodder. Jeg plejer normalt bare at lægge en hånd på benet og sige ned, og
det virker. Men det er lidt træls at måtte gøre sådan hele tiden, for det
tager så meget længre at strigle hende når hun gør sådanne ting.
Det jeg så gjorde i dag, som var lidt nyt for hende, var at ignorere hende
hver gang hun forsøgte sig med sine krumspring. Når hun så opførede sig
ordentlig, kløede jeg hende bag øret (det elsker hun) og hentede en bid med
gulerod.

Da hun nu havde haft en helt anden oplevelse af stellet før ridetimen, var
det også en ydderst veloplagt og opdragen hest jeg fik opleve på ridebanen.
Og tak og pris for det. For nu kunne jeg rigtig konsentrere mig om at lære
nogle af de mange ting, denne pragtfulde hest har at lære fra sig. Og det
var tydelig at hun havde haft minst lige meget (om ikke mere) udbytte af
timen, for mesteparten af tiden kom hun med sine helt specielle godlyde, som
hun bare kommer med når tingene lige passer hende.
Ville bare dele en dejlig oplevelse fra hesteryggen med andre
hilsen Ditte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-11-01 19:03

In article <MZaL7.2843$N77.25191@news.world-online.no>, Ditte Cecilie Simonsen wrote:

Hej Ditte,

[klip]
> [...]
> til historien at akkurat denne hest, bliver brugt til mange nybegyndere, og
> derfor ikke får brugt sit potensiale som god dressurhest.

Surt, det må være et kedeligt hesteliv hele tiden at få en
ny rytter.

> Jeg lagde mine ting fra mig, og hentede en gulerod, som jeg gav hende mens
> jeg hilste. For at det ikke skulle tage alt for lang tid at strigle hende,

Det gav problemer for min søster og jeg at vi gav godbider
når vi kom. Det gjorde at hesten hele tiden forsøgte at
tiltrække sig opmærksomhed fra andre folk i stalden der
gik forbi. Dvs. unoder. Den skrabede, den bankede, ...

Jeg vil hellere anbefale at give det når man går hjem.

ion++

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Anet

Dato : 23-11-01 07:39

Hej Ditte og Jon

Jeg kan fortælle at jeg slet ikke giver vores heste godbidder af hånden.
Grunden er at da vi fik den lille smukke araber da nappede han hele tiden
ikke for at være ond men fordi han var vant til fra min mor at så fik han en
godbid hver gang. Syg ide´ , så indførte vi simpelthen at hestene kun fik
godbidder i krybben eller ude på folden. Det gav ro i stalden og det gav en
betydlig mindre nappende hest. Faktisk så kaldte vi ham en overgang NAPPER
men det er faktisk helt væk nu.

hilsen

Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-11-01 10:40

In article <9tkr61$2nbh$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:
> [...]
> betydlig mindre nappende hest. Faktisk så kaldte vi ham en overgang NAPPER

Heh, sødt navn. Har i dog ikke overvejet bare at sige NEJ ??
evt. slå ham på mulen når han bider ?

Fra : Anet

Dato : 23-11-01 12:45

> Heh, sødt navn. Har i dog ikke overvejet bare at sige NEJ ??
> evt. slå ham på mulen når han bider ?

Hej Jon

Joh, det med NNNEEEJ både på den ene og anden måde det prøvede vi til
hudløshed men han var stadig en napper. At slå ham for det ville skræmme ham
fra vid og sans og han forstår det ikke alligevel. Han er en meget følsom
hest. Ja, grin I nu bare men han er så nem så nem på alle andre områder men
slå ham i stalden det må man aldrig for det kan han ikke bære.

hilsen

Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-11-01 13:03

In article <9tld35$qdv$2@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> [...]
> hest. Ja, grin I nu bare men han er så nem så nem på alle andre områder men
> slå ham i stalden det må man aldrig for det kan han ikke bære.

Ja, jeg kender det lidt fra min egen hest, den lytter heller ikke
efter NEJ, fx. her forleden hvor den troede at hovrenseren var en
godbid, som jeg havde lagt i vindueskarmen. Og jeg var for langt
væk til at bruge mule-tricket, det skal komme LIGE med det samme.

Vi har iøvrigt hængt en fender op som den kan tygge på. Det har
den ny gjort i ca. 2 måneder, og den er allerede gået i stykker :/

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-12-01 21:39

Jon Bendtsen wrote in message ...
>Vi har iøvrigt hængt en fender op som den kan tygge på. Det har
>den ny gjort i ca. 2 måneder, og den er allerede gået i stykker :/

Hej Jon!
Jeg har først lige "opdaget" nyhedsgrupper, derfor spørger jeg efter så lang
tid: Hvad er en fender?
Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-12-01 23:53

In article <3c166e84$0$94407$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Nina Svanholm wrote:

> Hej Jon!
> Jeg har først lige "opdaget" nyhedsgrupper, derfor spørger jeg efter så lang
> tid: Hvad er en fender?

Velkommen til :)

En fender er en gummi dims med luft i man har imellem kajen og skibssiden.
de faas i 2 udformninger, en rund kugle, og en aflang poelse. Nogle
steder brugerde bare gamle bildaek.
Men altsaa, den jeg har er en poelse, og jeg havde ikke troet at hesten ville
tygge den i stykker, men naeh nej, den blev godt gennemtygget, og er nu hullet.
Ideen er at den tygger paa fenderen i stedet for saa meget andet.

Manm kan ogsaa koebe disideret hestelegetoej, men det er dyrt.

ion++

Fra : Nina Svanholm

Dato : 13-12-01 21:13

Hej Jon!
Åh, nå ja. Men tak for et tålmodigt svar alligevel :)
Hilsen Nina Svanholm.