INN DHCP server
Fra : Søren L.

Dato : 22-11-01 16:04

Hej.

Jeg har opsat subject og den virker fint, men er der ikke en måde hvorpå jeg
kan tvinge alle klienter til forny deres DHCP?
Endvidere har jeg sat default lease til 14 timer og max til 17 timer - mon
ikke det er rimelige værdier?

Hilsen Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-11-01 11:36

Søren L. wrote:

(Du snakker vel om ISC's dhcp-server - INN er deres newsserver)

> Jeg har opsat subject og den virker fint, men er der ikke en måde
> hvorpå jeg kan tvinge alle klienter til forny deres DHCP?

Ved at sætte en passende lease-time - når den er udløbet, skal IP'en
fornyes.

> Endvidere har jeg sat default lease til 14 timer og max til 17 timer -
> mon ikke det er rimelige værdier?

Smag og behag. Jeg har 3 hhv. 1.5 timer.

Men du er måske ude på at tvinge folk til at acceptere end ny IP ved
fornyelse? Hvis ja, så lad være! Læs ISC's dhcp-server arkiver for en
forklaring. Det eneste, du opnår er at dine brugere bliver sure.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
While Linux is larger than Emacs,

Fra : Søren L.

Dato : 23-11-01 13:51

> (Du snakker vel om ISC's dhcp-server - INN er deres newsserver)

Ups, ja selvfølgelig.

> [...]
> fornyelse? Hvis ja, så lad være! Læs ISC's dhcp-server arkiver for en
> forklaring. Det eneste, du opnår er at dine brugere bliver sure.

Ja, jeg er ude på at tvinge dem til nyt IP nummer men ikke kun dét - også
dét at kunne opdatere resten.. f.eks. default router, DNS, WINS m.v. Jeg
ville egentligt gerne have default og max på ca. 5 min. men jeg er bange for
at det vil belaste netværket for meget (ca. 50 maskiner). Jeg har nu sat den
til 15 min. i default og 30 min. i max, så må vi se om det bliver for meget
trafik.
Mht. brugerne, ja så kan de jo være ligeglade med hvilket IP nummer de har -
dog bare deres netværk fungere. Nogen "nørder" vil måske gerne selv kunne
bestemme deres IP men det kan de gøre derhjemme privat.

Hilsen Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-11-01 14:07

Søren L. wrote:

> Ja, jeg er ude på at tvinge dem til nyt IP nummer men ikke kun dét -
> også dét at kunne opdatere resten.. f.eks. default router, DNS, WINS
> m.v. Jeg ville egentligt gerne have default og max på ca. 5 min. men

Det påhviler klienten at spørge efter disse oplysninger - dem sender
ISC's server ud efter behov (dvs. når den bliver spurgt).

Hvis du vil tvinge dem afsted, hver gang, kan du definere det - det
hedder 'option dhcp-parameter-request-list' - se dhcp-options(5).

> jeg er bange for at det vil belaste netværket for meget (ca. 50
> maskiner). Jeg har nu sat den til 15 min. i default og 30 min. i max,
> så må vi se om det bliver for meget trafik.

15/30 er vel ok - men hvis man skal skifte IP, hver gang, ville jeg
_meget_ hurtigt skifte udbyder, fuske min klientmaskine el. lign...

> Mht. brugerne, ja så kan de jo være ligeglade med hvilket IP nummer de
> har - dog bare deres netværk fungere. Nogen "nørder" vil måske gerne
> selv kunne bestemme deres IP men det kan de gøre derhjemme privat.

Det gør det netop ikke, hvis du tvinger dem til at skifte IP. Prøv at
have en etableret forbindelse kørende og skift IP. Vupti dør
forbindelsen...

Under alle omstændigheder kan ISC's server ikke det. Ted Lemon og co.
(som udvikler den) nægter pure at implementere det med ovenstående som
(IMHO ret god) grund.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Is there anything else I can contribute?

Fra : Søren L.

Dato : 23-11-01 16:20

> 15/30 er vel ok - men hvis man skal skifte IP, hver gang, ville jeg
> _meget_ hurtigt skifte udbyder, fuske min klientmaskine el. lign...

Nej, det er nu heller ikke meningen at der skal skiftes nogen oplysninger
overhovedet. Det er kun i tilfælde af et evt. internet nedbrud eller DNS
svigt - så kan man jo relativt hurtigt og nemt skifte klienterne til at
bruge en alternativ internet forbindelse eller DNS.

> Det gør det netop ikke, hvis du tvinger dem til at skifte IP. Prøv at
> have en etableret forbindelse kørende og skift IP. Vupti dør
> forbindelsen...

Det er jo selvfølgelig rigtigt - havde jeg ikke lige tænkt på.

Hilsen Søren

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-01 14:40

"Søren L." <unknown@nowehere.com> writes:

> [...]
> til 15 min. i default og 30 min. i max, så må vi se om det bliver for meget

Det goer det formentlig ikke. Du vil nok saette Max til betydeligt
mere end default, simpelthen for at goere det mere robust over for om
din dhcpservere er i topform.

Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-01 16:36

On Fri, 23 Nov 2001 11:36:03 +0100, Rasmus Bøg Hansen
<moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>(Du snakker vel om ISC's dhcp-server - INN er deres newsserver)

Ved du hvor jeg finder INN, eller anden newsserver?
Jeg har prøvet det mest oplagte www.inn.com og får bare en blank side
..-( søgning for forskellige søge sider, giver ikke noget brugbart
resultat Omend der da var link til flere intersante sider,,,

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,
www.milli.dk med info om news.milli.dk opdateret 16/9,,,

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-12-01 16:47

Ivar Madsen <news-12-10-01@milli.dk> writes:

> [...]
> .-( søgning for forskellige søge sider, giver ikke noget brugbart
> resultat Omend der da var link til flere intersante sider,,,

http://freshmeat.net/search/?site=Freshmeat&q=inn§ion=projects
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&ie=utf-8&oe=utf-8&q=inn+news+server&spell=1

/Claus A

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-12-01 13:35

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> .-( søgning for forskellige søge sider, giver ikke noget brugbart
> resultat Omend der da var link til flere intersante sider,,,

www.isc.org laver INN såvel som dhcp-pakken.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
There are three kinds of lies:

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-01 12:09

> [...]

> kan tvinge alle klienter til forny deres DHCP?
> Endvidere har jeg sat default lease til 14 timer og max til 17 timer - mon

Ikke hvis du gerne vil have at klienterne fornyer.

Saet tiden ned, og vent til imorgen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-12-01 18:51

On Sat, 08 Dec 2001 16:36:20 +0100, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> det mest oplagte www.inn.com og får bare en blank side .-( søgning
> for forskellige søge sider, giver ikke noget brugbart resultat

Mvh.

--
"We don't care about smashing our cars Adam Sjøgren
Pedal to the metal and our heads among the stars" asjo@koldfront.dk