Portable mp3-player med Ogg-vorbis support~
Fra : Mathias Enevoldsen

Dato : 22-11-01 11:54

Findes der derude nogle bærbare mp3 afspillere der enten er født med
Ogg-vorbis support eller hvor man kan lave modificeringer så de kan blive
det?

--
/mathias

Fra : Mathias Enevoldsen

Dato : 22-11-01 17:54

Der må da være nogen der har lidt forstand på dette område...

Kom nu med et tip eller to

--
/mathias

Fra : Finn

Dato : 24-11-01 00:15

"Mathias Enevoldsen" <enevoldsen@runbox.com> skrev i en meddelelse
> Findes der derude nogle bærbare mp3 afspillere der enten er født med
> Ogg-vorbis support eller hvor man kan lave modificeringer så de kan blive
> [...]

Kan du uddybe hvad Ogg-vorbis er ? En hollandsk snaps ?

Finn

Fra : Mathias Enevoldsen

Dato : 24-11-01 10:18

"Finn" <fjerndetfinnstadel@worldonline.dk> wrote in message

> Kan du uddybe hvad Ogg-vorbis er ? En hollandsk snaps ?

Ogg-vorbis har ikke noget med snaps at gøre... og da slet ikke hollandsk.
føj!

Det er et musikformat lig mp3 men efter min mening bedre
find ud af mere på: http://www.xiph.org/ogg/index.html

Det er helt klart min favorit-kodning af musik. Det er 100% VBR (Variabel
Bit Rate) og så er det ikke påduttet licens som mp3-formatet er - det er
rent Open Source. Det understøtter desuden CDDB/FreeDB (www.FreeDB.org)

Der findes plug-ins til winamp og fra og med v.3 har der været snak om at
inkludere Ogg-support som standard. Der findes desuden plugins til stort set
alle de andre store medie-afspillere - inklusiv WMP, Sonique etc..

Fordelen ved Ogg-Vorbis er Bl.a. netop den perfekte udnyttelse af bitraten.
At den er 100% variabel vil jo sige at man kan sætte den til at kode et
stykke musik med en GENNEMSNITLIG bitrate og derved opnå bedre kvalitet ved
samme filstørrelse. Og så selvfølgelig det førnævnte Open Source issue.

En god encoder er f.eks. CD-DA Xtractor (http://xtractor.sourceforge.net/).
Den kan ligeledes encode mp3 og andet "godt"...

Et rigtigt godt alternativ til Mp3 og så kan man samtidig støtte open-source
(http://www.opensource.org/docs/definition.html). Hvilket jo ikke kan være
så ringe endda...

--
/mathias

Fra : Finn

Dato : 24-11-01 14:34

> [...]
> Bit Rate) og så er det ikke påduttet licens som mp3-formatet er - det er

klip

> [...]
> Den kan ligeledes encode mp3 og andet "godt"...
>
> Et rigtigt godt alternativ til Mp3 og så kan man samtidig støtte

OK på den måde. Ja jeg kan heller ikke forstå at man skal betale licens for
at algoritme som er en offentlig standard. Hvordan licensforholdene præcis
forholder sig ved jeg egentlig ikke - man skulle synes at der kun kunne være
tale om alm. copyright på folks implementationer af decodere og encodere.
Især encodere er ikke specificeret i standarden (uvist hvofor) og dér er det
op til den enkelte at lave en så god (lydkvalitetsmæssigt) implementering
som muligt. Dekodningen foretår jo altid på den samme måde (når man ser bort
fra effekter grundet afrundingsfejl).

Men hvis du skal há en portabel mp3 afspiller til at køre med det andet
format skal det ikke være en som som er baseret på en kreds hvor man ikke
kan ændre algoritmen på. De allerfleste mp3 afspillere er baserede på en
sådan kreds. Men PDA'er og lignende bør man kunne få eller evt. portere
algoritmen til.

Held og lykke

Finn