Til skræk og advarsel!
Fra : ca

Dato : 22-11-01 09:32

Hej alle.
Jeg vil lige bringe en lille historie til skræk og advarsel - det kan gå så
gruelig galt!
Jeg har en vallak på 11 år. Den har altid været glad for at gå dressur og
springe. Her i de sidste par måneder har han været meget ked af det, lagt
ørene tilbage og været meget uvillig til at lave noget. Her i de sidste 14
dage er han så begyndt at trække på det venstre bagben - det er så slemt at
han var begyndt at slide hoven skæv. Jeg spurgte til højre og venstre om
hvad det kunne være, og alle var enige om, at det måtte være benet - evt
spat. Jeg tænkte at jeg måtte ringe til dyrlægen, for jeg kunne se at noget
var helt galt. Jeg hev fat i hende som bestyrer gården hvor hesten står, og
hun var så sød at lave bøjprøve for mig. Det viste sig at benene ikke
fejlede noget - næææ - problemet var ryggen. Når hun strøg den hen over
ryggen var hesten ved at smide sig. Stakkels dyr - men jeg anede det ikke.
Jeg havde saddelmageren ude og kigge i går, og ganske rigtige, sadlen lå
helt forkert. Jeg har haft sadlen i 6 år nu og den er aldrig blevet
omstoppet før (kiefer). Pga. sadlen havde trykket de forkerte steder, havde
hesten tabt de muskler som sidder ved skuldren og derved skabt et hulrum.
Her har sadlen så siddet og banket - det har gjort ondt - stakkels lille
hest. Men nu bliver sadlen lavet for den nette sum af 3000 kr + at jeg skal
ha´ en lammeskins underlag til at aflaste ryggen når sadlen skal på igen om
en uges tid. Underlaget koster omkring 1000 kr. Det er ikke et spørgsmål om
pengene - bare hesten ikke har ondt.
Så til alle som læser dette - sørg nu for at få tjekket jeres saddel en gang
i mellem, så hesten ikke får ondt. Der er mange som rider rundt med sadler
der ikke passer dyret - også der hvor jeg har min hest opstaldet.

Hilsen Lotte

Fra : Anet

Dato : 22-11-01 11:32

Hej Lotte

Det var en godt ide´ at poste din historie herinde. Jeg vil gerne føje lidt
til den hvis det er ok

Det med at sadlen skal passe til hesten det er ikke noget man gik så nøje op
i førhen som man heldigvis gør nu. Før var det mere om rytteren sad godt i
sadlen. Førhen gjorde man også det en del at man red med stopgjord for at
forhindre at en ikke korrekt tilpasset sadel gled frem på hestens ryg. Denne
stopgjord gjorde lige nøjagtig det samme som du beskriver om at den faktisk
lå på/bagved en meget vigtig muskel og ødelagde denne. Dette er man
heldigvis opmærksom på nu. Tillige så ved jeg godt nu at jeg får på puklen
af mange men jeg har lige købt en ny dressursadel til min hest. Det er ikke
et særlig kendt mærke men det var den sadel der lå bedst af alle dem jeg har
prøvet på hende og så får jeg en sadelmager ud om ca. 1 måned for at
kontrollere om jeg evt. skal have noget stoppet om eller til for at det skal
være helt perfekt. En anbefalede mig at købe en Kieffer sadel ( her kommer
det som folk bliver sure over!!!!) men jeg har igennem årene hørt så meget
dårligt om at bommene i Kieffer ikke holder og at det faktisk først er
blevet opdaget når hesten har fået en skade i ryggen. Kieffer har jo altid
haft et godt sæde og mange har været glade for den men jeg tror personligt
at det er meget vigtigt at vælge en holdbar sadel og få den checket godt af
en sadelmager.

Til Lotte

Så håber jeg at din hest igen kommer til at fungere og at andre forhåbentlig
lærer noget af din historie.

hilsen

Anet

Fra : ca

Dato : 22-11-01 13:25

Hej Anet.

Du har helt ret - Kiefer er nok ikke så godt som man troede i gamle dage.
Det er bommen det er galt med - den er ikke stabil som de sadler der har en
bom af metal. Hvis jeg havde 17000 kr. ville jeg købe en god saddel med
metalbom, for så er man sikker på, at sadlen ikke "skvatter sammen" om
hestens ryg. Så jeg er ikke en af dem som bliver sur over dit svar.
Jeg har som sagt lige fået lavet min saddel for 3000 kr. så den holder nu i
en rum tid. Men hvis jeg skulle ud og købe en ny saddel, skulle den
alligevel tilpasses. Hvis en billig saddel passer din hest er der da ikke
noget i vejen med det, du skal blot være meget opmærksom på at tjekke den
jævnligt - om den stadig ligger ordentligt på ryggen.

Hilsen Lotte

Fra : Anet

Dato : 22-11-01 14:49

"ca" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget i vejen med det, du skal blot være meget opmærksom på at tjekke den
> jævnligt - om den stadig ligger ordentligt på ryggen.

Hej Lotte

Det med om bommen er af metal eller af træ spiller nok ikke en helt
afgørende rolle. Jeg har købt en sadel som hedder Ken Taur hvis du kender
den????? Den koster langt fra 17.000 kroner men jeg har undersøgt lidt
omkring den og der er intet der tyder på at den har et lignende ry som f.eks
Kieffer. Jeg har altid godt kunne lide f.eks Passier og Stübben og det er jo
holdbare sadler som man kan have i mange år.
Det er da også fint at du får lavet din sadel så den passer perfekt til din
hest og så bliver den jo grundigt efterset og kontrolleret i alle ender og
kanter. Sådan en sadel skulle der jo ikke blive mere brok med. I det hele
taget så er det godt at hestefolk efterhånden er blevet dygtigere til at få
udstyr der passer hesten bedre.
Skriv hvordan det fortsat går med din hest når du igen rider på den og evt.
hvilken genoptræning dyrlægen har sagt at du skal give den.

venlig hilsen

Anet
http://www.anet.subnet.dk

ps. har du lyst kan du se vores heste her på min hjemmeside

Fra : Margot Martensen

Dato : 22-11-01 18:15

"ca" <ca@azlan.dk> wrote in message

> [...]
> i mellem, så hesten ikke får ondt. Der er mange som rider rundt med sadler
> der ikke passer dyret - også der hvor jeg har min hest opstaldet.

Hej Lotte

Sikken en trist historie. Jeg håber den får en lykkelig udgang.

Husk også at heste, får større muskler og muskler på andre steder
når man træner dem. Derfor er dit sidste råd om at checke sadlen
regelmæssigt en meget god ide.

Mange hilsner

Margot

P.S. Jeg ved at nogle saddelmagere tager ud, uden beregning for at
tilse om sadlerne ligger ordenlig, hvis der bare er flere der skal
checkes på en gang. Måske var det et emne til en rytteraften på den
rideskole eller private opstaldningsdsted man er.

--
Posted from cpe.atm2-0-1141001.hrnxx3.customer.tele.dk [194.239.150.50]

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-11-01 18:55

> [...]

> i mellem, så hesten ikke får ondt. Der er mange som rider rundt med sadler
> der ikke passer dyret - også der hvor jeg har min hest opstaldet.

Hej Lotte.
Det er da ikke til at blive sur over at du advarer mod en saddel, du i flere
tilfælde har set mindre gode resultater med - med resultat så mener jeg at
den ikke ligger på hestens ryg som den skal.
For en del år siden, da jeg skulle ud for at købe ny saddel til min nu
afdøde hest, ville de i butikken langt hellere sælge mig en gammel ødelagt
Hubertus saddel, men heldigvis for mig og hesten, var jeg stædig nok til at
forlange at få en anden saddel som jeg havde plukket ud, efter at have
fundet fram til hvad som ville passe bedst til hesten. Jeg endte op med en
saddel af totalt ukendt mærke med træbom, og det er den bedste saddel jeg
nogen gang har redet med, og i tillæg har jeg heller ikke set nogen heste
med samme saddel få problemer med ryggen.

Nå men over til det jeg egentlig skulle skrive
Jeg håber at der ikke er sket nogen permanent skade på din hest's ryg, og
jeg håber at der ikke går alt for lang tid, før i igen kan komme ud at ride.
Hilsen Ditte