hjælp til formel1/labrador søges
Fra : jan jensen

Dato : 22-11-01 04:03

hej alle
jeg søger info/hjælp til min 6 mdr gammel formel1/labrador hanhund
jeg fik den da den var 8 uger til at starte med gik det nogelunde fint med
den den bed godt nok lidt med de skarpe tender nok mest fordi den vil lege
men her de siste 2 til 3 mdr er den blevet meget være den bider i alt og
tager alt ned fra bordet bla fjernbetening og masser af blade rykker han
helt i små stykker og aviser er han helt vild med.
jeg vil ikke slå ham når han gør det jeg tager ham hårt i nakken men så når
jeg vender ryggen til ham får jeg et hak i ryggen eller benet og 30 sec
senere tager han alt muligt igen og sånt forsætter det hele dagen end til
han bliver træt. men ude i bilen er han helt ok han er helt vild med at køre
bil der sover han nesten hele tiden.
er her nogen der ved hvad jeg skal gøre ved ham for at få ham til at holde
op med alt det han laver.
for når han ikke laver noget skidt er han en meget god hund.

mvh kim jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-11-01 09:16

"jan jensen" <jan@hjtaxa.dk> skrev i en meddelelse
> senere tager han alt muligt igen og sånt forsætter det hele dagen
end til
> han bliver træt.

Vil gætte på din hund er understimuleret .. du må i gang med
aktivering af hunden ... dens måltider kan du f.eks servere ved at
strø den ud over græsplænen eller og selv lade den søge sig frem til
hvert enkelt stykke ... eller du kan servere den i en
plasticsodavandsflaske så den dels skal arbejde for at få hvert det ud
, dels snuse sig frem til hvor det havner når det kommer ud af
flasken. En busterterning fungerer på samme måde .. du kan lære hunden
små kunster. Både næsearbejde og indlæring trætter mega meget ... og
der er kun fantasien der sætter grænser for hvad du kan lære hunden
.....skulle du mangle ideer vil jeg anbefale dig at læse f.eks Min
Bedste Ven af Maria Hanson .. eller måske Rober Abrantes bog .. Hunden
ulven ved din side" og under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig
at læse Irene H. Jarnveds bog "Helhjeret hunde træning" Forslag til
aktivering kan være at lære din hund at rulle, at lære den at ligge
død, at lære den at bære og bringe ting .. at gemme ting den skal
finde .. at lægge et spor, at tage den med på legeplads der er masser
af ting der en hund også kan få glæde af som balanceredskab f.eks ..
ligeså i skoven er der naturredskaber du kan bruge men du skal
selvfølgelig overveje om de ting du bruger er sikre for hunden ...stil
5 plastic urtepotter på række med bunden i vejret ... gem under en af
dem en godbid og lad så derefter hunden snuse sig frem til under
hvilken urtepotter godbidden er gemt ... og gå så evt. til træning med
hunden ...

God arbejdslyst mvh Ami

Fra : elha

Dato : 22-11-01 09:37

Kære Kim
Du skal væbne dig med tålmod.
Det fortsætter sådan et stykke tid og så falder den til ro. Vores hund
har bidt for flere tusinde kroner biblioteksbøger i stykker, spist
tapetet, spist mange sko,ramt mig bagfra, så jeg troede jeg gik
halvover, når vi legede med den, blev den hårdere og hårdere, så vi til
sidst virkelig måtte have fat i ham, for at den stoppede. Den ville
dominere børnene og ind imellem var den næsten ved at være billigt til
salg, nu er den stadig fræk, men bider aldrig i noget og nogen. Så
tålmod

http://www.kandu.dk/

Fra : Tommy

Dato : 22-11-01 13:53

Hej Kim

Velkommen i "klubben" af formel 1 ejere!

Guderne skal vide, at jeg kan nikke genkendende til din historie.
Som førstegangshundeejer var jeg næsten totalt uvidende om, hvad der kræves
af en brugs/jagt-hundeejer. Du skal nemlig være opmærksom på, at det er
sådan en hund du har fået. Nøgleordet er aktivering!! Her tænker jeg ikke så
meget på motion (du kan løbe livet af dig selv, uden at hunden vil blive
nævneværdig træt), men mere på hjernearbejde. Som du nok har bemærket, så
skal han nok selv finde på noget sjovt, hvis du ikke gør det.
Ami er kommet med flere gode forslag til aktivering, brug dem.
En af de ting jeg har brugt en del tid på er lederskab, specielt "hjælp til
opgaveløsning". Eksembel: Hunden leder efter godbidder inde i huset, og du
sørger for, at der er mindst en af disse, han ikke kan få fat i, f.eks.
under et skab. Når hunden i et stykke tid har forsøgt at få fat i godbidden,
kigger den hen på dig for at få din hjælp, og du kan nu gå hen og fiske
godbidden ud. Det er ikke den stærkeste der er leder, det er den klogeste!
Det tager lidt tid, men du får til gengæld nogle gode oplevelser sammen med
din hund.

Husk "du træner ikke med din hund, du træner _sammen_ med din hund.

Derudover kan jeg anbefale dig at starte på klik-træning. Hvis din hund
ligner min, bare en lille smule, så kan det være svært at nå at rose den, på
det helt rigtige tidspunkt (alt sker med min. 140 km./t), og her er
klikkeren et uvurderligt værktøj. Du kan læse lidt mere om denne måde at
træne på, i andre tråde i gruppen.

Til slut vil jeg bare sige, at med det rette arbejde, skal du nok få en
kanon-dejlig hund. Jeg har haft min i 3½ år, og selv om hun nu er kommet
over det værste fjolleri, så skal der ikke meget til at "tænde" hende. En
lab. bliver aldrig rigtig voksen!! ))

God fornøjelse.

M.v.h.
Tommy