Virkelige heste-problemer...
Fra : Cowgirl Chris of Nor~

Dato : 22-11-01 00:54

Når man håndterer hester over flere år, så utvikler man en hvis
"forutanlese", eller magefølelse.

Men hva da når magefølelsen SVIKTER??
Hva når man tror man vet hva man driver med, og at denne hesten er trygg på
alle måter? Og så, fordi man tror det, irettesetter man hesten litt mildere
enn man ville gjort med en hest man har en usikker følelse i magen
overfor...

Jeg sitter her med lett hjernerystelse fordi jeg aldri hadde trodd DEN
hesten ville "ta meg"... Ja, jeg vet det var min egen feil. Ja, jeg vet jeg
burde tatt adferden på alvor. Men dog... Ingen forvarsel. Ingen
magefølelse... Bare rett og slett KA-BLAM!

Mange års erfaring... til ingen nytte... Jeg hadde jo ikke lært det
minste...
Man tillegger ofte vallaker egenskaper som "fredsommelige", "vennlige" og
"underdanige"... Ikke alltid så... Her kom en "hingst-reaksjon" etter det
jeg må tolke det. Og så? Like kald stod han der. Kikket ikke på meg. Hvorfor
skulle han? Han hadde satt meg på plass... Jeg? -Lå i en bylt i et hjørne i
hans box og undret meg over at han ikke hadde avsluttet det hele for mitt
vedkommende...
Hvorfor? Fordi jeg hadde gitt ham too much slack! Fordi jeg hadde vært slapp
og ikke satt ham hardt nok på plass, men bare viftet ham på plass...trodde
jeg... Men han tok utfordringen...

*sukk*...jeg er heldig who live to tell... Og jeg skal lære meg hest...før
det tar livet av meg!

Line.

Fra : Anet

Dato : 22-11-01 11:23

Ja af skade bliver man klog men man skal så også altid huske på at det er
jo dyr vi har med at gøre. Jeg tror alle her i gruppen har prøvet pludselig
at stå i situation hvor hesten reagerede lidt for pludseligt, eller
utænkeligt for en. Jeg håber at din hjernerystelse snart går over og frisk
mod fremover.

hilsen

Anet

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-11-01 18:55

"Cowgirl Chris of Norway." <cowgirlchris@c2i.net> wrote in message
> [...]

> jeg... Men han tok utfordringen...
>
> *sukk*...jeg er heldig who live to tell... Og jeg skal lære meg hest...før

Hei Line.
Sikke en opplevelse du har hatt. Bra du slapp med hjernerystelse og at det
ikke gikk verre.
Et godt råd med på veien: anta aldri noe om en hest, for det finnes like
mange forskjellige hester, som det er mennesker - men det fikk du lært på en
hellere ublid måte.
Håper du snart blir å finne i salen igjen.
Hilsen Ditte

Fra : Liz

Dato : 22-11-01 21:23

It happens to us all!!!
På den igen cowgril Chris!

Mvh Liz

Fra : Lærke Martinussen

Dato : 23-11-01 18:12

Hej Line

Jeg føler umiddelbart ikke du har fået rigtigt hjælp/svar på dit indlæg (om det
er fordi folk ikke forstår norsk ved jeg ikke).
Du har jo fået dig en kæmpe forskrækkelse der. Jeg håber du kan bruge mit svar
selvom jeg ikke er superexpert.
men jeg forslår at du langsomt prøver på at gengive situationen i hovedet. Hvad
skete der egentligt??? var det dig der ikke var markant nok i en irettesættelse
eller kan der have været en hel anden grund til at han reagerede som han gjorde.
Jeg syntes du skal snakke med andre som også kender hesten og høre om de også
har mærket at han havde lignende tendenser eller hingste-adfærd. Uden at lyde
alt for teapeutisk, så trænger du vel at komme over forskrækkelsen. Hvis du vil
høre nogle dygtige heste menneskers svar på din oplevelse (selvfølgelig
udelukker jeg ikke at der er nogle her) så foreslår jeg at du laver et indlæg
på: www.heste-nettet.dk, under emnet træning. Der samles mange heste-mennesker
og de er sikkert også bedre til at foreslå hvad du skal gøre med din hest nu.
tjaa jeg kunne bare forestille mig at du nu har et troværdighedsproblem med din
hest, siden han skulle være SÅ voldsom over for dig. eller hvad mener din hest
om det ???? :)

god bedring

lærke