Gode råd til køb af bærbar. (Dell, IBM, As~
Fra : Ole Tranberg

Dato : 21-11-01 22:19

Hej.

Jeg skal til at købe mig en bærbar computer, men jeg har lidt svært ved at
overskue hele markedet, specielt mht. hvad kvalitet angår.

Jeg har kigget en del på en Dell Inspiron 4100, der fås med
866PIII-processor, 10GB harddisk, 128MB ram for 11.480 (eller evt. med en
1GhzPIII-processer, 20GB harddisk, 256MB ram for 12.768) - begge med en
opløsning på 1400x1050. (Priserne er desuden excl. moms).

Desværre kan jeg ikke rigtig få styr på hvordan Dell ligger mht. kvalitet.
Er det noget der virker?

Desuden har jeg kigget på IBM's r-serie, som formentlig har en god kvalitet,
men prisen er så også lidt højere.
Sidst har jeg kigget på en ASUS A1, som næsten kan matche hvad jeg har set
hos Dell, dog bliver specifikationerne en anelse dårligere hos ASUS, hvis
prisen skal holde.

Hvis nogen har nogle gode råd, eller generelle erfaringer mht. køb af
bærbar, så vil jeg meget gerne høre nærmere.

På forhånd tak.

Ole Tranberg.

Fra : Unique

Dato : 21-11-01 22:27

Jeg har en dell...den kører PISSEFEDT (Undskyld udbrudet)...det er det
højeste kvalitetsværktøj jeg nogensinde har prøvet. Min kammy har en Asus
Laptop..som han ikke har haft andet end probs med...

/Dan Frederiksen

--
Webdesign, tryksager, grafik, video og meget andet til BILLIGE penge.
Se mere på http://www.uart.dk

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 21-11-01 23:14

"Unique" <info@uart.dk> wrote in message
> Jeg har en dell...den kører PISSEFEDT (Undskyld udbrudet)...det er det
> højeste kvalitetsværktøj jeg nogensinde har prøvet. Min kammy har en Asus
> Laptop..som han ikke har haft andet end probs med...

Er det ikke som med desktops - det er meget forskelligt hvor heldig man er
med lige den maksine man får. Du bliver aldrig garanteret en fejlfri maskine
(Jeg kender nogen stykker, der med jævne mellemrum får skiftet tastaturerne
på deres Dell bærbare) lige meget hvad du køber. Men nogen yder en bedre
service når/hvis der bliver problemer.

Fra : Henning

Dato : 21-11-01 22:26

On Wed, 21 Nov 2001 22:18:55 +0100, "Ole Tranberg"
<olebole@spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>opløsning på 1400x1050. (Priserne er desuden excl. moms).
>
>Desværre kan jeg ikke rigtig få styr på hvordan Dell ligger mht. kvalitet.
Absolut, ja

>Desuden har jeg kigget på IBM's r-serie, som formentlig har en god kvalitet,
>men prisen er så også lidt højere.

En meget væsentlig forskel er servicen! Går din Dell i stykker, kommer
teknikeren hjem til dig dagen efter og reparerer den - går IBM'en i
stykker skal den indleveres og du må undvære den 1-2 uger.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 21-11-01 23:08

Ole Tranberg skrev:

> [...]
> opløsning på 1400x1050. (Priserne er desuden excl. moms).
>
> Desværre kan jeg ikke rigtig få styr på hvordan Dell ligger mht. kvalitet.

Jeg har en Dell Inspiron 4000, og det er nok det computerkøb jeg har
været mest tilfreds med, og den bliver brugt 4 timer hver dag på HF,
samt en 6-8 timer hver aften derhjemme, og den køre bare kanon godt.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Santa Xcaze

Dato : 22-11-01 15:49

SNIP

Ehm mit bedste bud:

Aldi havde en notebook til salg sidste uge ...Den kostede 13.000 kr ...
Spec:
DVD 8x
20 gb hd
256 sdram
1 ghz P III
Svhs, Infarød, 2x usb, Pcmcia, alle de normale stik
Onboard soundblaster
8mb savage pro grafikkort
Win Xp home edition OEM
24 måneders garanti + hotline service ...
taske
Works + word
Asus DVD player

Jeg ved de stadig har nogle stykker i slagelse, nakskov ...

En af mine kammier købte den, den er for svedig til prisen

Fra : Bear

Dato : 22-11-01 16:07

IBM og Dell er vidst de eneste bærbare som kommer med et rigtigt tastatur.
Tastaturet på en Anus er lige til at puste gris i.

Bear
ICQ: 2745075

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 22-11-01 18:44

Hej

Har købt en Dell 4100 for 3 uger siden og jeg har været 100 % tilfreds med
den. Ifølge min over bevisning er det der du får den bedste kvalitet/ydelse
til prisen.

Hold dig langt væk fra de billige mærker som Targa, Medion og hvad de nu
hedder. Det er noget skrammel, prøv bare at banke lidt på den plastikkasse
de er samlet i! Desuden og så larmer de som en i h........ hvilket en Dell
ikke gør (den siger praktisk talt aldrig nogen).

IBM har generelt altid været meget høj kvalitet, jeg synes bare at de er for
dyre i forhold til hvad du får. Desuden mangler IBM en touchpad, hvor
Dell'en har både touchpad og "viskelæder knappen". Touchpadden er efter min
mening uundværlig - den kan programmeres så den indeholder scroll + mange
andre ting.

ASUS kender jeg desværre ikke.

Noget du skal være opmærksom på er at der for ikke ret lang tid siden kom
den nye generation af mobile processorer fra Intel som kører 133 MHz bus og
har 512 kb cache i stedet for 100 MHz og 256 kb cache. De er ca. 7 pct
hurtigere og hedder M. Foruden kører de 0.13 micron technologi og jeg ved
Dell bruger dem i Inspiron 4100.

Som du nok kan se er min anbefaling klart en Dell.

Held og lykke

Ulrich

Fra : Ole Tranberg

Dato : 22-11-01 19:45

Tak for svarene.
Det lyder som om at Dell slet ikke er så tosset - så jeg køber en Dell.
Men det leder mig over til et andet spørgsmål vedr. konfiguration.

Umiddelbart ville jeg købe en Dell med 1GHz processer, 256MB ram og 20Gb
harddisk.
Men jeg kan spare omkring 1.800 ved i stedet at købe en 866Mhz, 128MB ram og
en 10GB harddisk, er det noget værd at spare disse steder?

Mht. harddisken, så har jeg en 14 dage gammel IBM på 20GB, som jeg kan sætte
i (den sidder nu i en gammel Toshiba, som sagtens kan klare sig med den på
10GB fra Dell), så her går spørgsmålet altså mere på om det er skidt at
skifte den originale harddisk ud.

Mth. ram, så kan jeg købe dem hos Zitech til noget lign. den halve pris end
hvad jeg kan købe dem for hos Dell, så jeg tænkte at jeg bare kunne købe dem
senere, hvis det skulle vise sig at 128MB er for lidt. Her taber jeg altså
heller ikke andet end at jeg vil have to forskellige slags ram i maskinen
(men gør det noget?).

Til sidst er der så processoren, den er jeg dog ikke så meget i tvivl om, da
jeg er overbevist om at det ikke gør den store forskel, da jeg i dag er vant
til en 400Mhz på en stationær pc.

Men, alt i alt... vil det være bedre at købe den oprindelige maskine, eller
er det værd at spare de 1.800 kroner ved af fifle lidt hist og pist?

Fra : Santa Xcaze

Dato : 23-11-01 15:11

SNIP

Jeg ville lade hver at fifle da jeg vil væde på at garantien bortfalder ;)

Så smid du bare de ekstra 1800 efter 1 ghz, 256 og 20 gig ... Har selv en
dell server .... De er bare dejlige ;)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-11-01 23:44

On Fri, 23 Nov 2001 15:10:31 +0100,
Santa Xcaze <hihi@hihi.dk> wrote:
> SNIP
>
> Jeg ville lade hver at fifle da jeg vil væde på at garantien bortfalder ;)

Hvorfor det ? Det er en user-serviceable part så vidt jeg ved. Men det
kan man se i manualen. Der er en dom der siger at man f.eks. godt selv
må sætte PCI kort, og vist nok RAM i maskinen.

Og så siger eTerra, at Dell er et af de firmaer der er mest villige
til at reparere/udskifte dele.

eterra reparerer f.eks. Dell maskiner for Dell.

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 24-11-01 12:26

Hej igen

> [...]
> 10GB fra Dell), så her går spørgsmålet altså mere på om det er skidt at

Det ser jeg ikke noget problem i. Jeg synes ikke harddisken i Dell'en er
specielt hurtig så IBM'en er sikkert lige så god. Vær sikker på at den
passer i størrelse der er vist noget med at de kan have forskellige
tykkelser!

> [...]
> heller ikke andet end at jeg vil have to forskellige slags ram i maskinen

Efter min mening er de 128 for lidt. Jeg har selv 128 + W2k og der er lidt i
underkanten - håber der kommer 256 mere i til jul. Jeg ved ikke om 2
forskellige ramtyper vil give problemer, men jeg tror det ikke. Jeg ved der
sidder Kingston ram i Dell'en. Du kan jo altid bestille ram'en over nettet
så har du 14 dages returret. Igen husk at det skal være 133 MHz ram.

> [...]
da
> jeg er overbevist om at det ikke gør den store forskel, da jeg i dag er

Jeg giver dig ret. Nu om dage er processorerne så hurtige at de egentlig
ikke sætter nogen begrænsning.

> Men, alt i alt... vil det være bedre at købe den oprindelige maskine,
eller
> er det værd at spare de 1.800 kroner ved af fifle lidt hist og pist?

Spar de 1800,- og køb noget ekstra billig ram.

Mvh. Ulrich

Fra : Uni Bull

Dato : 25-11-01 11:28

"Ole Tranberg" <olebole@spamfilter.dk> proklamerede in

> Men, alt i alt... vil det være bedre at købe den oprindelige maskine,
> eller er det værd at spare de 1.800 kroner ved af fifle lidt hist og
> pist?

Selvfølgelig skal du spare hvad du kan - som du selv skriver, så er RAM og
HDD billigere ude i byen. Og da produkterne jo er "ens" så er det bare med
at spare pengene!!

Der er udførlige vejledninger på www.dell.dk til hvordan man udskrifter RAM,
HDD mv mv.

I øvrigt ville jeg heller ikke købe en 1GHz - som du skriver er der gode
penge at spare på en lidt langsommere CPU.

God fornøjelse!
--
Uni Bull
København K

Fra : Ole Tranberg

Dato : 25-11-01 19:33

"Uni Bull" <Uni.Bull@Worldonline.dk.NOSPAMPLEASE> skrev i en meddelelse
> [...]
> HDD billigere ude i byen. Og da produkterne jo er "ens" så er det bare med

Så blev den bestilt. Jeg endte med at bestille en Dell, med 256 MB ram
(simpelthen for at have to ens ramblokke i), 866MHz processor (da det
formentlig er rigeligt for mig) og 10 GB harddisk (da man ikke kan få
mindre, og da jeg jo har en 20GB liggende som formentlig er mindst lige så
god).

Nu bliver det bare spændene at se hvor længe Dell er om leveringen

Tak for hjælpen til jer alle.

Ole Tranberg

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 25-11-01 20:06

Ole Tranberg skrev:

> [...]
> god).
>
> Nu bliver det bare spændene at se hvor længe Dell er om leveringen

Tillykke med din mye maskine, du skal dog lige ringe til dem når du får
din ordre bekræftelse, da den leverings dato der står på papiret ikke
altid passer (chance for at den kommer nogle dage før er stor).

Fra : Christian Flintrup

Dato : 22-11-01 22:53

Ulrich Sørensen <ulrichs@acoustics.auc.dk> wrote:

> IBM har generelt altid været meget høj kvalitet, jeg synes bare at de er for
> dyre i forhold til hvad du får.

Og deres ThinkPads er heller ikke just kønne :)

--
Christian

Fra : Esben

Dato : 22-11-01 21:07

> [...]
>
> Hvis nogen har nogle gode råd, eller generelle erfaringer mht. køb af
> bærbar, så vil jeg meget gerne høre nærmere.

Vi bruger HP på mit arbejde, dem der har en er ret tilfredse med dem.
Prismæssigt ligger de dog i den tunge ende.

--
Esben

Fra : Steensborg

Dato : 22-11-01 22:33

Er den gamle toshiba til salg? Hvad er spec.?

Lasse

Fra : Ole Tranberg

Dato : 23-11-01 09:02

"Steensborg" <steensborg@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er den gamle toshiba til salg? Hvad er spec.?

Desværre, den er faktisk slet ikke min, men min kærestes.
Den eneste grund til at den har en 20GB harddisk, er at den gamle (på kun
4GB) pludselig gik i stykker, og da det var ret vigtigt at få en ny harddisk
sat i samme lørdag, var der ikke andre muligheder end at købe en på 20GB.
Alle butikker skulle bruge en eller to dage på at bestille mindre harddiske
hjem.

Mvh.
Ole Tranberg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-11-01 08:23

> [...]
> opløsning på 1400x1050. (Priserne er desuden excl. moms).
>
> Desværre kan jeg ikke rigtig få styr på hvordan Dell ligger mht. kvalitet.

Jeg køber kun Dell / Toshiba bærbare på arbejde. De er kvalitetsmæssigt gode.
Dell står bag sin garanti.

Og de er de eneste der kan levere skærme større end 1024x768 til under
25000 kr.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 23-11-01 23:45

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Og de er de eneste der kan levere skærme større end 1024x768 til under
> 25000 kr.

Apple PowerBook G4 har en opløsning på 1152x768 til under 25000.

--
Christian

Fra : Finn

Dato : 24-11-01 00:11

> Hej.
>
> Jeg skal til at købe mig en bærbar computer, men jeg har lidt svært ved at
> overskue hele markedet, specielt mht. hvad kvalitet angår.

klip

> Hvis nogen har nogle gode råd, eller generelle erfaringer mht. køb af
> bærbar, så vil jeg meget gerne høre nærmere.

Jeg har selv en Asus L8400, og den er jeg faktisk rigtigt tilfreds med. Der
er indbygget LAN og modem, dvd drev, stor skærm etc etc.

Det er samme indmad i Medion og andre lignende laptops som f.eks. laptops
fra Zitech.

IBM Thinkpads er også gode og har et lidt bedre tastatur, men ingen
touchpad, som jeg selv synes er bedre end IBM's g-punkt styring.

Dell kender jeg ikke så meget til, andet end jeg har hørt at det kun er RAM
lavet til dell maskiner der kan bruges, som koster 5-6 gange så meget. Der
er lagt nok lagt en DELL kode ned i den EEPROM der sidder på et RAM modul,
som laptopen aflæser. Den slags stavnsbinding af brugeren bryder jeg mig
mildest taget ikke om ! Det er selvfølgelig ligegyldigt for den der har
røven fuld af penge og hvor man skal være 110% sikker på, at det RAM man
sætter i virker..

Finn

Fra : Uni Bull

Dato : 25-11-01 11:33

"Finn" <fjerndetfinnstadel@worldonline.dk> proklamerede in

> Jeg har selv en Asus L8400, og den er jeg faktisk rigtigt tilfreds med.
> Der er indbygget LAN og modem, dvd drev, stor skærm etc etc.

Når man skal købe en maskine hvor man ikke har mulighed for egentlig
opgradering og "roden-rundt-i-kabinettet" så skal man imho ikke købe en (med
al respekt for Asus mv) en Bambus-bærbar.
Alle disse low-end bærbare er baseret på en eller anden udgave af en all-in-
one SiS-chipset som yder ad pommern til!

Hold dig for Guds skyld til de "rigtige" producenter!

Og så er det forresten ganske ukorrekt at der skal bruges speciel RAM i Dell
- det er ganske almindelig SODIMM.
--
Uni Bull
København K