desktop linux?
Fra : Bjorn Andersen

Dato : 21-11-01 21:37

Hej
Hvilken distrib. er pt. den bedst egnet for desktops?
Primært til: web, email, webkodning, lidt spil.
Er der nogen der har et bud, og hvis ja hvorfor?

/Bjorn

Fra : Nils Lastein

Dato : 21-11-01 22:12

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 22-11-01 06:09

Hej

Hvilken er mest rettet mod desktoppen, her tænker jeg på svartider fra
kernen og andet.

/Bjørn

Mandrake 8.1 eller den nye RedHat

Nils

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 25-11-01 09:41

Hej

Hvilke fordele har desse to systemer i forhold til hinanden?

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 22-11-01 00:49

"Bjorn Andersen" <admin@sonderborgby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Primært til: web, email, webkodning, lidt spil.
> Er der nogen der har et bud, og hvis ja hvorfor?

Slackware

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-11-01 11:00

Bjorn Andersen skrev:

> Hvilken distrib. er pt. den bedst egnet for desktops?

SuSE Linux 7.3 (og absolut *ikke* Slackware Linux, som Lasse foreslog).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Dennis T.

Dato : 22-11-01 12:10

Jonas Koch Bentzen wrote:
> SuSE Linux 7.3 (og absolut *ikke* Slackware Linux, som Lasse foreslog).

Kan nu godt anbefale Slackware til desktop, men jeg vil dog anbefale, at
man lige lærer lidt *nix før man kaster cdrommen i drevet.
Slack 8 indeholder masser af god "desktop" software samt en forholdsvis ny
kde, modsat mange andre dists...

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-11-01 11:37

Bjorn Andersen wrote:

> [...]
> Primært til: web, email, webkodning, lidt spil.
> Er der nogen der har et bud, og hvis ja hvorfor?

Jeg bruger SuSE 7.2 (den seneste er 7.3), og den er helt perfekt. Bortset
fra webkodningen har vi samme brugsmønster, dog med den tilføjelse at jeg
skriver en hel del (KOffice 1.1). Det vidunderlige ved SuSE, når man har
købt den, er de mange manualer (over 1500 sider i den store pakke) - der
er stort set ikke det der ikke kan slås op, deres online updatefunktion
(SuSE YOU) og i den "store" udgave også de mange, mange, mange programmer
der følger med (7 CD'er/1 DVD).

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/H d++@ s: a-- c++ UL++ P+ L+++ E---- W++ N++ o? K? w--- O M+ V? PS++

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 22-11-01 18:04

ok, lyder ineressant.
Men hvad med kernen. I mandrake 7.* eller 8.0 tror jeg (så det til
demonstration) var der forholdsvis lange svartider fra man startede et
program til programmet faktisk var startet. Noget med at XFree og KDE var
lagt ovenpå og ovenpå........ I stedet for at kompile det i kernen. Hvordan
er de andre dists. Hurtigt grafisk, eller optimere til server?

/Bjørn

Fra : Kent Friis

Dato : 22-11-01 18:20

Den Thu, 22 Nov 2001 18:03:39 +0100 skrev Bjorn Andersen:
> [...]
>lagt ovenpå og ovenpå........ I stedet for at kompile det i kernen. Hvordan
>er de andre dists. Hurtigt grafisk, eller optimere til server?

For alm. brugere gør kernen ikke den store forskel mellem distribu-
tionerne. Hvis man installerer de samme programmer på to disttributioner,
så gør det heller ikke den store forskel.

Den primære forskel ligger i administration af systemet (Yast vs.
Linuxconf...), og i hvor mange programmer der følger med.

Hvis KDE er for langsomt, så er løsningen at bruge noget der er
hurtigere. Jeg bruger selv Fvwm2, og har ikke problemer med startup-
tider.

Løsningen er ikke at compilere programmerne ind i kernen - det eneste
man får ud af det, er et ustabilt system (aka. blå skærm), der kræver
flere hundrede MB RAM, og en CPU i Gigaherz-området. Man holder tingene
adskilt, for at hvis der er fejl i et program skal det ikke kunne tage
andre programmer med ned, når det crasher. Hvis der er fejl i kernen,
vil det ofte tage alt med ned, så derfor gælder det om at have så lidt
kode som muligt i kernen, for jo mere kode der er, jo sværere er det
at finde og rette fejlene.

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang