Mystik med mv
Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 21-11-01 14:53

Hvis jeg har en fil der hedder "fil med mellemrum" kan jeg flytte den
hvis jeg bare husker at sætte gåseøjne om filnavnet, men det virker
tilsyneladende ikke når jeg bruger find til at generere filnavnene.

Se blot følgende (echo er for at undgå at zsh overskriver uddata):
serena% find . -name fil\* -printf "\"%p\" "; echo
"./fil med mellemrum"
serena% mv `find . -name fil\* -printf "\"%p\" "` /tmp
mv: "./fil: No such file or directory
mv: med: No such file or directory
mv: mellemrum": No such file or directory
serena% mv "./fil med mellemrum" /tmp
serena%

Gør jeg noget galt, og er der nogen der har et forslag til hvordan jeg
kan gøre?
Jeg ved godt `find ... -exec ...` er en mulighed, men jeg ville gerne
have noget der var hurtigere.

..Henrik

--
"Unix, Perl og Ole har man for at slippe for at gøre
arbejdet selv."

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-11-01 15:05

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Hvis jeg har en fil der hedder "fil med mellemrum" kan jeg flytte den
> hvis jeg bare husker at sætte gåseøjne om filnavnet, men det virker
> tilsyneladende ikke når jeg bruger find til at generere filnavnene.

Hvis du bruger gnu-tools kan du lave lade find producerer
0-terminerede strenge og lade xargs bruge disse. Mon ikke foelgende
virker:

$ tmp_mv() { mv "$@" /tmp }
$ find . -name fil\* -print0 | xargs -0 -s ??? tmp_mv

Du skal lige erstatte ??? med et passende stort tal.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-11-01 15:04

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> virker:
>
> $ tmp_mv() { mv "$@" /tmp }
> $ find . -name fil\* -print0 | xargs -0 -s ??? tmp_mv

Hmm - hvorfor ikke bare blive i find - og dermed aldrig komme over
parameter grænsen (selvom den er _stor_):

find . -name fil\* -exec mv "\{\}" /tmp \;

eller mere generelt:

flyt_lignende() {
find . -name $1 -exec mv "\{\}" $2 \;
}

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-01 12:08

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> writes:

> Hmm - hvorfor ikke bare blive i find - og dermed aldrig komme over
> parameter grænsen (selvom den er _stor_):

Det afhaenger af hvor dyrt det er at fyre nye processer af.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-11-01 15:10

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> writes:

> Hmm - hvorfor ikke bare blive i find - og dermed aldrig komme over
> parameter grænsen (selvom den er _stor_):

Det stod i opgavebeskrivelsen.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-11-01 15:33

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Det stod i opgavebeskrivelsen.

Ja, det gjorde der - hmm - jeg skal lære at læse

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 23-11-01 13:06

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Hvis du bruger gnu-tools kan du lave lade find producerer
> 0-terminerede strenge og lade xargs bruge disse. Mon ikke foelgende
> virker:

Jeg havde overvejet nulterminerede strenge før jeg gav mig til at finde
ud af hvordan jeg fik find til at sætte gåseøjne omkring filnavne (det
var dog en hurtig søgning i SSLUG's e-post-arkiv, for at finde noget jeg
vidste jeg selv havde skrevet). Jeg var bare ikke i humør til
shell-scripting, og det kunne jeg se blev nødvendigt fordi xargs kun kan
sætte ind sidst på linien.

..Henrik

--
Når man kører Linux er dette også en mulighed:
Modeline "912x684" 64.00 912 966 1104 1232 684 699 706 734

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-11-01 13:37

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> vidste jeg selv havde skrevet). Jeg var bare ikke i humør til
> shell-scripting, og det kunne jeg se blev nødvendigt fordi xargs kun kan
> sætte ind sidst på linien.

Det ser ud til at print0-trikket også virker på FreeBSD. Hvad
GNU-xargs kan som FreeBSD-xargs ikke ser ud til at kunne er at sætte
ind midt i linjen:

$ find . -print0 | xargs mv -0i mv "{}" /tmp

Det virker bare desvære kun med et argument ad gangen, så der er igen
problemet med at starte mange processer op.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Kent Friis

Dato : 23-11-01 18:18

Den Fri, 23 Nov 2001 13:37:21 +0100 skrev Peter Makholm:

> [...]
>
>Det virker bare desvære kun med et argument ad gangen, så der er igen
>problemet med at starte mange processer op.

Prøv om ikke du kan ændre default antal argumenter på xargs (her er
det "xargs -n 10" der skal bruges).

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-12-01 11:35

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Hvis du bruger gnu-tools kan du lave lade find producerer

Jeg nærlæste lige manualsiden til GNU mv og kom til at tænke på denne
tråd.

> $ tmp_mv() { mv "$@" /tmp }
> $ find . -name fil\* -print0 | xargs -0 -s ??? tmp_mv

En pænere løsning, hvis man er ligeglad med standarder og bruger
GNU-værktøjer:

$ find . -name fil\* -print0 | xargs -0 mv --target-directory=/tmp

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-11-01 15:40

> [...]

> kan gøre?
> Jeg ved godt `find ... -exec ...` er en mulighed, men jeg ville gerne

Hvis de er i samme directory - dvs. du ikke nødvendigvis har brug for
find:

space_mv_tmp() {
mv "$@" /tmp
}

space_mv_tmp fil*

Fra : Michael Hjorth

Dato : 23-11-01 00:28

Henrik Christian Grove wrote:

> [...]
> kan gøre?
> Jeg ved godt `find ... -exec ...` er en mulighed, men jeg ville gerne

Shellen evaluerer kun en gang så de gåseøjne du sætter på med printf
bliver en del af strengen og IKKE evalueret. Løsningen er:

mv "`find . -name "fil*" -print`" /tmp

Michael.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 23-11-01 00:52

Michael Hjorth wrote:

> Shellen evaluerer kun en gang så de gåseøjne du sætter på med printf
> bliver en del af strengen og IKKE evalueret. Løsningen er:
>
> mv "`find . -name "fil*" -print`" /tmp

Dette virker selvfølgelig kun hvis der kun er een fil.
Hvis der er flere må du gøre sådan her i stedet:

find . -name "fil*" -print | while read a
do
mv "$a" /tmp
done

Michael.