Hvilken køler skal man have?
Fra : Kristian Nejsum

Dato : 21-11-01 12:14

Jeg skal have kølet en Athlon Thunderbird 1200 Mhz Socket A processor, men
jeg ved ikke hvilken køler jeg skal have
....ud over at den selvfølgelig skal kunne klare en 1200 Mhz socket A cpu.
Derfor kommer her et par spørgsmål:

1) Er der mærker man skal undgå/foretrække?

2) Hvordan er støjniveauet? Hvor mange decibel er 'støjende' og hvor meget
er 'stille'?

3) Hvor mange grader celsius skal en cpu førnævntes størrelse helst arbejde
ved?
Og påvirker det cpu'en negativt at arbejde i nærheden af
maximum-temperaturen?

På forhånd tak.

Fra : Unique

Dato : 21-11-01 12:54

1) Kig på www.edbpriser.dk under kølere.
2) Alm. tale ligger på 40-60dB
3) Lavere temp = bedre performance

/Dan Frederiksen
--
Webdesign, tryksager, grafik, video og meget andet til BILLIGE penge.
Se mere på http://www.uart.dk

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 21-11-01 13:01

"Unique" <info@uart.dk> skrev

> 1) Kig på www.edbpriser.dk under kølere.
> 2) Alm. tale ligger på 40-60dB
> 3) Lavere temp = bedre performance

Hmmm... Jeg har lige købt en Thermal Take 6cu - den køler ikke
vandvittigt godt, den er opgivet til 31,5 dB - og DEN LARMER! Så mht.
punkt 2 vil jeg sige, at man for alt i verden skal undgå én der larmer
mere end Thermal Take 6cu ....

mvh
Peter

Fra : Jens

Dato : 21-11-01 16:54

Samme her.

Jeg har også lige købt en Thermal Take 6cu til en XP 1600+, og den
LAAARMER. Den er noteret til 31db, men det overholder den bare
overhovedet ikke. 31db vil ikke være noget nævneværdigt, og ikke til
reelt at høre... Jeg vil tro den er over 50 db !

Den køler heller ikke overbevisende. Med en kabinettemperatur på 28g
har jeg en cpu-temp på 42g idle og 47 ved fuld belastning. Andre
steder med samme blæser har jeg læst, at folk har knap 40g ved fuld
belastning, også under. (ca. 10 grader over kabinet-temperatur).

Og her kommer så den anden pointe!
Hvad end du køber, skal du til at komme kølepasta på processor og
køler-kerne. Alle siger brug lidt. Så det gjorde jeg... men hvad er
lidt. Jeg tænkte jeg brugte lidt, men er rimeligt overbevist om at min
lidt højere temperatur jvf. ovennævnte skyldes for meget kølepasta.
SÅ, når du mener du har lidt på, og tænker, "ja det er virk'lig lidt",
så skal det være endnu lidt mindre....

Et råd jeg fik, var at smøre kobberkernen i bunden af køleren over med
kølepasta, så tynd et lag som muligt - faktisk tørre alt det af du kan
efterfølgende - blot for at udfylde evt. små revner. Om det er rigtigt
ved jeg ikke, men rådet er hermed givet videre.

Mvh
Jens

Fra : carsten JvT

Dato : 21-11-01 13:37

Silverado er kendt for sit lave støjniveau og sin høje køleevne. Der er vist
kun et problem med den, og det er vægten. Hvis du vil flytte rundt på
kabinettet (med alt happenguttet indeni), så anbefales det at tage køleren
af, da bevægelser ellers kan får køleren til at rive sig af soklen.

Carsten, der dog ikke har en Silverado, da den jo ikke så godt passer på en
SlotA processor

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-11-01 16:31

On Wed, 21 Nov 2001 12:14:24 +0100, Kristian Nejsum wrote:

> [...]
>Derfor kommer her et par spørgsmål:
>
>1) Er der mærker man skal undgå/foretrække?

Ville nok undgå thermaltake og Coolermaster i øjeblikket
Silverado og Alpha er dyrere men også guf!

>2) Hvordan er støjniveauet? Hvor mange decibel er 'støjende' og hvor meget
>er 'stille'?

Det er 100% subjektivt!
Hvor meget vil du acceptere...hvor meget larmer din maskine i
forvejen!

>3) Hvor mange grader celsius skal en cpu førnævntes størrelse helst arbejde
>ved?
> Og påvirker det cpu'en negativt at arbejde i nærheden af
>maximum-temperaturen?

Det gør det...ydelsen falder...jo varmere en leder bliver jo
større er modstanden i den - med en processor kan det resultere
i regnefejl og ustabilitet....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Those who can, do. Those who can't, supervise!

Fra : Nils Lastein

Dato : 21-11-01 21:46

Fra : Sebastian Askøe

Dato : 21-11-01 23:42

Jeg kan kun anbefale zalman 3100 (guld eller kobber)
den larmer ikke meget ca. 28-29 db (kan komme ned på
21 db). den køler ok.
Men man kan ikke få det hele. ingen larm lidt større temp
masser af larm og en meget lav temp.
Venligst Sebastian

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-11-01 09:15

> [...]
> Derfor kommer her et par spørgsmål:
>
> 1) Er der mærker man skal undgå/foretrække?

Alpha PAL 8045T med Pabst Superlow noise blæser er kongen blandt kølere,
hvis du vil betale 550.-
For de samme penge kan du købe en Silverado køler, som også er
anbefalelsesværdig.

Synes du 550.- er for mange penge er Taisol køleren et godt bud på en
støjsvag og effektiv køler til 250.-.
--
Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp