Hastighed
Fra : Martin Aakjær

Dato : 20-11-01 19:07

Jeg skal sammenligne hastiheden på en Interbase database og en Access
database.

Jeg har lavet et program der kan oprette x antal poster i en tabel (både
Access og Interbase).

Herefter kan jeg så foretage diverse søgninger i tabellen.

Problemet er at Access søgningen er hurtigere end Interbase søgningen, og
det undre mig da jeg havde forventet det modsatte.

Noget andet er, hvorfor er intebase filen meget større end Access filen?

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-11-01 19:15

Martin Aakjær <aakjer@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> modsatte.
>
> Noget andet er, hvorfor er intebase filen meget større end
Hej Martin

Bare et par uddybende spørgsmål:
Hvordan se tabellen/tabellerne ud ?
Hvor mange poster indeholde den/de ?
Har du oprettet indexes (og hvis du har på hvilke felter) ?

PS. De gamle udgaver af Interbase havde en utrolig dårlig
implementering af deres ODBC driver.
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Martin Aakjær

Dato : 20-11-01 21:00

Der er tale om en enkelt tabel, med seks attributter.
Jeg har ikke oprettet noget index, hvilket er gjort med vilje. Jeg kan selv
bestemme hvor mange poster der skal fyldes i, da jeg har lavet en post
generator.
I øjeblikket køre jeg med 100.000 poster.

Har jeg ret hvis jeg antager at Intebase skulle være en del hurtigere end
Access, når vi taler om en server opkobling?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-01 22:09

> Der er tale om en enkelt tabel, med seks attributter.
> Jeg har ikke oprettet noget index, hvilket er gjort med vilje.

Imho kan man ikke sammenligne hastighed uden også at gøre brug af index
Hvert enkelt produkt har deres egne måder at håndtere index på

Hastighed skal ses både som OLTP og OLAP
Samtidig skal lige indskydes at man _aldrig_ begge systemer (processing og
analyse) på samme fysiske maskine da de hver især stiller egne krav til
konfig af dbms og hardware

> [...]
>
> Har jeg ret hvis jeg antager at Intebase skulle være en del hurtigere end
> Access, når vi taler om en server opkobling?

Hvad mener du når du siger "server opkobling"?
Access er en filbaseret (ISAM) database og kan _ikke_ bruges som dbms,
selvom man kan få det indtryk i første omgang
Jeg har dog haft en del fornøjelse af programmet i forb med mere simpel
OLAP, men det er en anden historie

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 30-11-01 18:14

Hej Martin

"Martin Aakjær" <aakjer@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> generator.
> I øjeblikket køre jeg med 100.000 poster.

Dit eksempel er alt for simpelt.....
Prøv at oprette en 5-6 tabeller, med relationer imellem dem og lave herefter
et par joinede forespørgsler. Er du ikke overbevist kan du herefter prøve at
bruge min, max, avg funktionerne i dine SQL udtryk (husk at lave indekser på
felterne).

Og husk så lige på at Acces er en enkeltbruger DB!

mvh
Martin