Grov behandling :-(
Fra : Lily

Dato : 19-11-01 21:50

Det her er bare det groveste. Ja, jeg må lige ud med min vrede.

Jeg har part på en hest en gang om ugen. Det er på en rideskole og hesten er
skolehest. Men der er så mulighed for at få part på en om søndagen og
eventuelt deltage i undervisning en af de andre dage.
Nå, så på grund af ET tilfælde, hvor en anden pige red en unghest lidt for
hårdt, er der nu kommet den regel at man kun må ride to timer om søndagen og
man skal være færdig senest kl 16.30. Det er da uretfærdigt at bare fordi en
ikke rider hensigtsmæssigt, så skal det gå ud over alle os andre, der rider
derude. Kollektiv straf! Og det hele skete uden nogen som helst varsel eller
samtale med os piger. Bare en seddel i stalden.
Hvad mener I andre om denne sag? Jeg har det sådan at hvis det ikke bliver
ændret efter at vi piger har snakket med bestyreren, så stopper jeg
øjeblikkeligt. Det er ellers ærgeligt, for det er en skøn hest, men det er
da ikke rimeligt at der skal være begrænsninger. Især fordi der ikke er ret
meget andet terræn end det der ligger 45 minutter skridt derfra. Ridebanen
er en kæmpe vandpyt og ridehuset er langtfra færdigt.
Øv.
Hilsen Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-01 22:08

In article <9tbrdc$17h0$1@news.cybercity.dk>, Lily wrote:
> Det her er bare det groveste. Ja, jeg må lige ud med min vrede.

Nej, det groveste er når der er tale om dyremishandling.

> [...]
> derude. Kollektiv straf! Og det hele skete uden nogen som helst varsel eller
> samtale med os piger. Bare en seddel i stalden.

Nja, det er da meget rimeligt at hestene ikke bliver alt for
hårdt belastet, samt at stalden ikke er døgnåben således at
hestene aldrig får ro. Det er ca. de samme tider der hvor
min hest står. Jeg kan også godt forstå at ejer ikke gider
være der ude hele dagen.

> [...]
> meget andet terræn end det der ligger 45 minutter skridt derfra. Ridebanen
> er en kæmpe vandpyt og ridehuset er langtfra færdigt.

Jeg vil mene at du nok opnår mest af det du vil ved at være
åben og modtagelig over for ejers argumenter. Også ved at
tage en rolig samtale med vedkommende omkring de ting du er
utilfreds med. Vi kan desuden ikke gøre så meget ved det.

Lige som alt andet i samfundet, så existerer stedet efter
udbud og efterspørgsel. Så hvis nok folk går pga. af det
her, så vil ejer nok opdage at de nye regler måske ikke
lige var den bedste ide.

ion++
ps: med hensyn til de 2 timers ridning, så må det være op
til ejer af hesten at bestemme hvor meget den må rides. Du
kan jo bare købe din egen hest. Det har jeg gjort, og jeg
rider sjældent over 2 timer. Faktisk meget sjældent. For
det meste rider jeg en lille times tid, eller lidt over.
Selv da jeg boede hjemme hos de gamle mens jeg gik i
skole og gymnasie, så mindes jeg ikke at jeg red i meget
over 2 timer, jeg kunne stort set nå Almindingen rundt,
på den tid.

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Lily

Dato : 19-11-01 22:45

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9vit67.7od.bendtsen@lofn.diku.dk...

> Nej, det groveste er når der er tale om dyremishandling.
Det bliver altså meget lettere at tolke dig, hvis du feks bruger smileys for
at udtrykke dit humør

> [...]
> hestene aldrig får ro. Det er ca. de samme tider der hvor
> min hest står. Jeg kan også godt forstå at ejer ikke gider

Der har hele tiden været den regel at stedet lukker kl 19.00. Nu er det bare
blevet lavet om til 16.30.
Ejeren bor der og behøver nødvendigvis ikke at rende os i hælene hele tiden.
Og ændringerne blevet lavet uden overhovedet at sætte en varsel op. Mht til
hårdt belastede så er det jo ikke fordi vi ligger og fræser rundt på dyrene.
Og det eneste de ser til andet en ridebanen er jo netop om søndagen, hvor
parterne er der. Jeg mener ikke en hest tager skade af at skridte tre timer.
De er jo alle i god form.

> [...]
> tage en rolig samtale med vedkommende omkring de ting du er
> utilfreds med. Vi kan desuden ikke gøre så meget ved det.

Jeg har aldrig nævnt at jeg vil fare op overfor hende.
"Vi" -mener du gruppen eller...?

> [...]
> til ejer af hesten at bestemme hvor meget den må rides. Du
> kan jo bare købe din egen hest. Det har jeg gjort, og jeg

Jamen tillykke
Jeg har bare ikke hverken tid eller mulighed for at købe egen hest. Der har
desuden aldrig været begrænsning på hvor længe vi ville ride. Det er først
kommet efter den uheldige episode, med hende der red en privat hest lidt
uforsvarligt. Så istedet for at hun tog en snak med pigen, så skulle det gå
ud over alle i stalden.

Hilsen Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-01 09:24

In article <9tbukr$1ce4$1@news.cybercity.dk>, Lily wrote:

[klip]

> Det bliver altså meget lettere at tolke dig, hvis du feks bruger smileys for
> at udtrykke dit humør

nja, nogle folk overser dem, så jeg bruger dem sjældent.
Det var iøvrigt ikke sarkastisk ment.

[klip]

> Der har hele tiden været den regel at stedet lukker kl 19.00. Nu er det bare
> blevet lavet om til 16.30.

surt, men det skal jo lukke på et eller andet tidspunkt.

> [...]
> parterne er der. Jeg mener ikke en hest tager skade af at skridte tre timer.

Nja, det koster mere i foder, og slid på udstyr, bane, ...

[klip]

> Jeg har aldrig nævnt at jeg vil fare op overfor hende.
> "Vi" -mener du gruppen eller...?

Ja, os andre i gruppen kan desværre nok ikke lige overbevise
ejeren om at tingene skal være som før. Jeg nævnte ikke det
med at være rolig fordi jeg tror du ville fare på hende, men
lige så meget fordi at man nu engang når længere ved at snakke
stille og roligt omkring tingene.

[klip]

> [...]
> uforsvarligt. Så istedet for at hun tog en snak med pigen, så skulle det gå

Det er kedeligt, men ejer vil vel også have fri, og har taget
hensyn til hestene, derfor kommer det så pludselig. Faktisk kan
kun ejeren svare på hvorfor disse ændringer er kommet, og med
det varsel det er kommet med.

ion++

Fra : Anet

Dato : 20-11-01 17:12

Helt ærlig så ville jeg da ALDRIG byde mine heste at skulle skridte afsted i
ca. 3 timer og det er sagt ud fra at vores heste bliver redet ca. 5-6 dage
om ugen og har en god kondition. Jeg kan sørme godt forstå den ejer som
åbenbart skal passe godt på sine heste når parterne er så grådige i det.
Desuden så forstår jeg godt at en ejer vil have lidt fred på sin ejendom så
jeg syntes at det er helt rimeligt at der lukkes som der nu gør.

hilsen

Anet

Fra : Lily

Dato : 21-11-01 21:38

Jeg svarer både Anet og Jon:

Tænk hvis I (jeg ved at du, Jon har part på din hest) satte en seddel på
jeres hests boks med en kort besked om at det kun er tilladt parten at ride
i to timer og vedkommende skal være færdig senest et bestemt tidspunkt. UDEN
hverken at have varslet eller haft anden dialog. Hvor værdsat og ønsket tror
I så lige at jeres part ville føle sig. Det kan godt være at I føler at I
gør parten en tjeneste, ved at lade hende ride jeres hest mod betaling. Men
det er da så sandelig da også gensidigt. Parten gør da også jer en tjeneste
ved at ride hesten. Ja, først og fremmest letter det den dårlige
samvittighed over ikke at have så meget tid, eller ikke at have den rutine,
som hesten kan kræve. Og så er der jo også det økonomiske i det.

Hvis bestyreren havde indkaldt til møde i stalden og sagt at sådan og sådan
ligger landet, ville der være en større forståelse for beslutningen. Og så
ville jeg føle at det stadig er værdsat at jeg kommer. Men når det bare
bliver slået op på en sedel i stalden, føler man at man bare er i vejen . Og
tænk at betale penge for at være i vejen!

Da jeg skrev dette indlæg, var det først og fremmest for at komme af med min
frustration. Og jeg er da ked af, Jon, at jeg fik dig til at føle at du/I
skal løse dette problem. Jeg er bare vant til tonen og stemningen i andre
grupper, men tog åbenbart fejl af denne. Det skal ikke ske igen!
Jeg synes efterhånden denne gruppe er møgkedelig. Savner lidt historier fra
folks hverdag med deres heste. Succeshistorier og aha-oplevelser. At kunne
dele glæder og sorger sammen. Og jeg ved at det kan lade sig gøre i andre
grupper. Men mine fordomme overfor mange hestemennesker er blevet bekræftet.

Så denne gruppe er blevet mere spild af tid end interesse, så jeg tror jeg
holder mig til Heste-Nettet.

Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-11-01 22:02

In article <9th3fm$clm$1@news.cybercity.dk>, Lily wrote:

> [...]
> samvittighed over ikke at have så meget tid, eller ikke at have den rutine,
> som hesten kan kræve. Og så er der jo også det økonomiske i det.

Det ville jeg aldrig kunne finde på at gøre, måske fordi
min part er den sødeste, og så rider hun vel næsten bedre,
ivertfald dressur, end mig, da det er mange år siden jeg
har fået undervisning. Desuden mener jeg mest at hun gør
os en tjeneste. Hun rider flere dage end det vi har aftalt
er hendes, specielt i ferierne hvor både min søster og jeg
er hjemme, eller hvor jeg arbejder fra tidlig morgen til
sen aften.
Jeg er enig i at det er måske lidt groft uden varsel, men
ejer føler måske at vedkommende har givet varsler, det er
så bare ikke blevet opfattet sådan af parten ?? Vi har kun
hørt den ene side af sagen. Uanset hvad så vil det jo også
komme "uden varsel" at ejer siger at nu skal de lige tage
det lidt med ro.
Tilsidst skal lige nævnes at min søster pt. overvejer at
flytte hesten til et sted tættere på hende, og længere
væk for mig. Der skulle dog være flere folde og så er det
lidt billigere. Jeg vil, VIL dog have vores part med, så
vi må jo lige spørge hende.

> [...]
> bliver slået op på en sedel i stalden, føler man at man bare er i vejen . Og
> tænk at betale penge for at være i vejen!

Ja, men så er der jo kun et at gøre, og det er at finde et
andet sted hvor du føler dig mere værdsat.

> [...]
> skal løse dette problem. Jeg er bare vant til tonen og stemningen i andre
> grupper, men tog åbenbart fejl af denne. Det skal ikke ske igen!

Jeg vil gerne hjælpe, derfor forsøger jeg altid at løse
problemer. Jeg har læst et eller andet sted at mænd
spørger om andres råd, og der igennem via rådet bestemmer
sig til hvad der skal gøres, hvorimod kvinder mere
bruger samtalen med et andet menneske til at finde ud af
hvad de selv vil gøre. Måske derfor at jeg har misforstået
din frustration ??

> [...]
> grupper. Men mine fordomme overfor mange hestemennesker er blevet bekræftet.

Nu er vi vist ikke lige vildt mange her inde. Dog skrev
Ole fornylig omkring sin oplevelse med en hest ??

> Så denne gruppe er blevet mere spild af tid end interesse, så jeg tror jeg
> holder mig til Heste-Nettet.

Tja, hver sin smag, jeg startede der, men pga. af mudderkastning
og påstand om at jeg slet ikke havde en hest, (søgte råd omkring
det at have en part), så gik jeg. Mudderkastning gider jeg slet
ikke bruge min tid på. Det gør mig derimod ikke noget at folk
har en anden mening, bare det er saglige argumenter.

ion++

Fra : Lily

Dato : 24-11-01 23:37

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9vo5j5.ae0.bendtsen@brok.diku.dk...

> [...]
> ikke bruge min tid på. Det gør mig derimod ikke noget at folk
> har en anden mening, bare det er saglige argumenter.

Jeg er kun kommet derinde i ca 4 mdr. Har aldrig oplevet at nogle er blevet
svinet til. Der er nogle platte indslag en gang imellem, men standarden er
vist ret høj. Og der bliver slået hårdere ned på dem, der bestemt ikke kan
fælge reglerne. Der er lige blevet eksluderet en, da vedkommende
massepostede i en gruppe og svinede andre til.
Så måske er det et besøg værd for dig igen

Hilsen Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-01 00:10

In article <9tp7in$h3d$1@news.cybercity.dk>, Lily wrote:

> [...]
> massepostede i en gruppe og svinede andre til.
> Så måske er det et besøg værd for dig igen

Måske, men selve ejerne af hestenettet har også kvajet sig.
De havde linket til en anden hjemmeside der havde lavet
noget med nogle præstationer. Der var vist mange fra hestenettet
der havde brugt det. Ejeren af siden med præstationer havde så
en god ven der har ryttersnak.dk. Præstationssiden reklamerede
så for ryttersnak.dk, en konkurent til hestenettet. I stedet for
så bare at fjerne linket, så kopierede hestenettet i stedet hele
præstations siden, fjernede reklamen for ryttersnak.dk, og lod
som om det var deres egen.

En ting der yderligere holder mig fra hestenettet er deres
interface. Jeg er ikke meget for webinterfaces, der er
usenet, altså det her langt bedre. Desuden så plejer den
slags websider aldrig at lave deres html, så den følger
standarten. De laver den bare så den ser pæn ud i IE, og
glemmer netscape brugere, tildels macbrugere, linux brugere,
og specielt vigtigt, blinde og andre handikappede der ikke
bruger en windows maskine. Der er selvf. også dem der surfer
via deres selector box, den kan også have problemer med at
vise IE slang html.
Standarten laves af w3.org, og de har en dejlig validerings
side på
validator.w3.org
Hvis din html er fejl fri, er det ikke noget problem at
brugeren kommer med 2309 forskellige browsere. Og der er
jo ingen grund til ikke at lave sin html så alle kan bruge
siden. Det tager ikke længere at lave en side der er html
korrekt, end en der ser pæn ud i IE.

ion++

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : TinaLL

Dato : 25-11-01 01:16

Hej alle,

Jeg kommer selv på Heste-Nettet, og har aldrig selv oplevet nogle problemer.

[SNIP-SNAP]

> [...]
> i IE, og glemmer netscape brugere, tildels macbrugere, linux brugere,
> og specielt vigtigt, blinde og andre handikappede der ikke

Jeg har min kæreste til at sidde i baggrunden for lige at hjælpe mig med det
her.

"så plejer den slags websider" - jow jow - check i det mindste siden inden
du udtaler dig om noget som helst. En hurtig gennemgang med de browsere som
min kæreste havde på sin computer viser at Opera 5 og 6 ikke har problemer.
Internet Explorer kører fint. NetScape 4.x kører lidt langsomt, men ellers
okay. NetScape 6 kører fint. Mozilla er okay.

Jon: Det var dig der tidligere skrev at man skulle have argumenterne i
orden - kan du i det mindste ikke checke siden selv?

> Der er selvf. også dem der surfer via deres selector box, den
> kan også have problemer med at vise IE slang html.

Kæresten råber fibrilsk: Ja - og man skal også lave sider så dem i ulandene
kan se dem - vel og mærke dem uden internet.

> Standarten laves af w3.org, og de har en dejlig validerings
> side på validator.w3.org

Igen - tak til kæresten som siger: "Ja - og så mangler vi bare en browser
som er udbredt og som følger standarterne.

> Hvis din html er fejl fri, er det ikke noget problem at
> brugeren kommer med 2309 forskellige browsere.

Nej - ikke så længe alle de 2309 browsere overholder standarterne. Igen -
tak til kæresten.

Jeg synes generelt Heste-Nettet er et fint sted - stemningen er af og til
lidt halv giftig, men det kan jeg forestille mig at den også er her når du
skriver sådan en omgang [SNIP-SNAP] som du gør nederst i din post.

TinaLL

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-01 01:24

In article <9tpd6q$n5q$1@news.net.uni-c.dk>, TinaLL wrote:

> [...]
>
> Jon: Det var dig der tidligere skrev at man skulle have argumenterne i
> orden - kan du i det mindste ikke checke siden selv?

Ja, argumenterne skal være i orden, men det er lige meget om siden
der okay ud. Den skal validere, og det gør den ikke, altså, deres
html følger ikke standarten, det KAN give problemer. Alt langt
de fleste browsere forsøger at gætte hvad der menes er en anden sag.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.heste-nettet.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

> Kæresten råber fibrilsk: Ja - og man skal også lave sider så dem i ulandene
> kan se dem - vel og mærke dem uden internet.

Latterlige kommentarer gider jeg slet ikke spilde tid på.

> Igen - tak til kæresten som siger: "Ja - og så mangler vi bare en browser
> som er udbredt og som følger standarterne.

Det er lige meget. Alle browsere kan vise standarten bare sådan nogle
lunde. HTML er ikke lavet for at styre udseendet, men for at styre
indholdet. Indholdet er mere vigtigt.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 25-11-01 08:58

In <9tpd6q$n5q$1@news.net.uni-c.dk>, TinaLL wrote:

> [...]
> ikke har problemer. Internet Explorer kører fint. NetScape 4.x kører
> lidt langsomt, men ellers okay. NetScape 6 kører fint. Mozilla er okay.

   Jon har nu faktisk ret i at "den slags sider sjældent opfylder
HTML-valideringen" At den her gør er jo glædeligt. :)

> [...]
> til lidt halv giftig, men det kan jeg forestille mig at den også er her
> når du skriver sådan en omgang [SNIP-SNAP] som du gør nederst i din
   Og du har ikke nævnt et ord om heste. Faktisk har jeg selv brugt
hestenettet for nyligt til at indrykke en annonce om en afløser i
stalden. Jeg har nemlig fået at vide at jeg ikke må gi halm, muge og alle
de andre tunge ting der er i en stald - for jeg er i risikozonen for at
få en diskusprolabs og det er jo træls.
   Og det har givet pote. Muligvis fordi en stor del af målgruppen til
jobbet som staldpige færdes på steder som hestenettet. Men vores chef har
fundet en selv. Og på staldmødet her om ½ time må vi se hvad det blir til
- jeg er noget spændt efter som en af kandidaterne til jobbet er en
rygskadet pige som jeg har arbejdet sammen med i den tid jeg har været
ansat (Hun havde en 3 måneders valideringstid). Jeg er spændt på om det
er på tide at skifte ridested....

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 22-11-01 11:18

"Lily" <lily@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg svarer både Anet og Jon:
>
> Tænk hvis I (jeg ved at du, Jon har part på din hest) satte en seddel på
> jeres hests boks med en kort besked om at det kun

""""""kun lyder stadig for mig som vildt GRÅDIG""""""""

> [...]
rutine,
> som hesten kan kræve. Og så er der jo også det økonomiske i det.

""""""Jeg vil aldrig have en part til min hest for hvis jeg ikke kan
overkomme selv at have den og passe den så skal jeg hellere sælge den til en
som har tid til den.""""

> [...]
Og
> tænk at betale penge for at være i vejen!

"""det er jo som du har opfattet det""""""

> [...]
> grupper, men tog åbenbart fejl af denne. Det skal ikke ske igen!
> Jeg synes efterhånden denne gruppe er møgkedelig.

""""""helt ærlig så syntes jeg at du skulle komme med nogle gode historier
selv istedet for bare at brokke dig. Jeg har f.eks selv skrevet om mine
heste, min nye stald og ridebane og om at jeg har brugt hesteviskeren Shane
Mosele til min ene hest. Så har jeg nederst skrevet linket til min
hjemmeside og af tælleren kan jeg så se at der faktisk har været en del inde
at kigge på min side og det glædede mig da meget. """""

> [...]
> dele glæder og sorger sammen. Og jeg ved at det kan lade sig gøre i andre
> grupper. Men mine fordomme overfor mange hestemennesker er blevet

"""""og hvad går denne fordom så ud på????"""""""

> Så denne gruppe er blevet mere spild af tid end interesse, så jeg tror jeg
> holder mig til Heste-Nettet.

""""""tja, med den holdning du har så er det nok svært at blive tilfreds
herinde. Vi er dog nogle der prøver at lave en seriøs gruppe og som ikke
bare bliver fornærmet og smækker med døren. Måske du ville starte en
interessant tråd om din part, hvad du laver med den, hvad det er for en
hest, hvor mange år du har redet osv. Jeg har lært mange mennesker at kende
her gennem nettet og det har været meget lærerigt og hvor er det dejligt at
kunne udveksle erfaringer og meninger og høre hvordan andre gør.""""""

> Tina

hilsen

Anet

Fra : Killalot

Dato : 21-11-01 13:39

En hest i god form vil aldrig tage skade af en skridte-tur på to eller tre
timer et par gange om ugen - tvært imod.

Skridt er godt for konditionen, sener og muskulatur...har man derimod en
hygge.hest, som kun bliver brugt få gange om ugen er det nok ikke
tilrådeligt.

Jeg vil anbefale dig at finde et andet ride-sted, som passer til dine behov
for åbningstider og interesser.

Jeg synes ikke at du er urimelig - men når detdrejer sig om en privat stald,
så er der nok ikke så meget at gøre.

Held og lykke med at finde et nyt sted
Winnie