Hjælp - mine diskus taber sig!
Fra : Chistiansbro

Dato : 19-11-01 21:25

Hej NG

Jeg har 4 dejlige blue diamont som går sammen med 2 red/turquise, og den ene
blue diamond har tabt sig rigtig meget her de sidste 5 dage og gemmer sig.
Ingen af de andre diskus ser ud til at være syge og spiser godt.
De går i et 250L hvor 50% af vandet skiftes hver uge.

Hvad kan jeg gøre for at redde min diskus?

Vh
Michael

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-11-01 22:29

Hej Michael!

Du skulle da være sikker på at meddelsen blev sendt...(just kidding).
Jeg vil umiddelbart skyde på at den har fået orm (højest sandsynligt
hexamita). Hvad fodrer du med (forhåbentligt ikke røde myggelarver)? Et
typisk tegn på hexamita er at de taber sig, holder op med at spise og at de
står og vender ansigtet bagud mod baggruden i akvariet. Samtidig vil
afføringen være hvid og slimet.
Når den kommer til det stadie som du beskriver er sygdommen som regel ret
fremskreden, og det er muligt at alle de andre også har den, blot i mildere
grad.

Du skal være opmærksom på, at det kun er et gæt fra min side og behandlingen
jeg foreskriver følgende er baseret på at der er tale om hexamita.

Foretag et 50% vandskift og hæv temperaturen til 35 grader (eventuelle andre
fisk i akvariet kan godt lide stor skade ved dette). Behandel med medicin.
Jeg bruger metronidazol som er receptpligtigt. 500 mg pr. 75 liter vand, der
knuses og hældes i vandet (eventuelt drysses over foderet hvis den stadig
spiser). Efter tre dage skifter du 50% af vandet og gentager behandlingen.
Efter yderligere tre dage skifter du igen 50% vand og sænker temeperaturen
til det normale.
Med hensyn til medtronidazol er det temmelig billigt...men det er recepten
ikke hvis du skal have den af dyrelægen. Ellers, hvis du har en flink læge,
så spørg ham. Det bruges også til blærebetændelse ved kvinder.
Du kan også bruge andre præparater fra dyrehandleren, det virksomme stof er
bare voldsomt reduceret og meget meget dyrere.

Held og lykke!

Torben

Fra : Chistiansbro

Dato : 19-11-01 22:50

Hej Torben

Jo - det er røde myggelaver jeg fodrer dem med! Er dette da ikke godt? Jeg
har læst om oksehjerteblandinger mm og syntes det er dødbesværligt.
En varmekur på 35 grader vil ikke gøre godt for mine 400.- dyre zebramaller
samt mine flotte nana´er.

Hvis de har hexamita, så burde de jo også have "huler i huden eller orme -
er dette sandt? Afføringen er IKKE hvid og slimet på de raske fisk. Hvilken
farve den er på den syge ved jeg ikke

Jeg har læst om at hvis akvariet er for lille, så "sortere" fiskene sig
selv, dvs de stærke overlever og de svage går ned - eks. er det min
red/tuquise der er absolut dominerende og vokser konstant.

Vh

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-11-01 23:07

> Hej Torben
>
> Jo - det er røde myggelaver jeg fodrer dem med! Er dette da ikke godt?

Nej!!!!! Det kan ikke siges ofte nok. Røde myggelarver dyrkes og pakkes ofte
i uhygiejniske miljøer i Asien og indeholder parasitter til skade for
discus, der som regel er den eneste fiskeart der lider under det. I USA og i
Tyskland kan man få adgang til nogle dyrerer røde myggelarver der er UV
behandlet og som er helt uskadelige...men det er i Tyskland eller USA.

Jeg
> har læst om oksehjerteblandinger mm og syntes det er dødbesværligt.

Så snart du har vænnet dig til at lave det, tager det 1-1½ time for at lave
cirka et kilo foder. Hos mine ti discus holder det i cirka 5 måneder.

> En varmekur på 35 grader vil ikke gøre godt for mine 400.- dyre
zebramaller

Jeg har selv behandlet mine discus inkl. zebramaller med 35 grader uden at
mallerne tog skade (der er tale om Hypancistrus Zebra, ikke sandt?). Denne
malleart trives jo generelt ved højere grader end andre mallearter. 27
grader er det foretrukne....men jeg vil ikke garantere at dine maller kan
tåle det.

> Hvis de har hexamita, så burde de jo også have "huler i huden eller orme -
> er dette sandt? Afføringen er IKKE hvid og slimet på de raske fisk.
Hvilken
> farve den er på den syge ved jeg ikke

Syge fisk får ikke huller før sugdommen er meget meget fremskreden. Eller
hvis der er tale om en anden indvoldsorm end hexamita, der kan behandles
tilsvarende.

> Jeg har læst om at hvis akvariet er for lille, så "sortere" fiskene sig
> selv, dvs de stærke overlever og de svage går ned - eks. er det min
> red/tuquise der er absolut dominerende og vokser konstant.

Det er korrekt. Der vil altid være en hakkeorden.

Torben

Vh

Fra : Chistiansbro

Dato : 20-11-01 09:14

Hej igen Torben

Ja - jeg har læst flere gange at folk advarer mod myggelarver, men man
reagere jo først på det når skaden er sket.

Hvordan ser din blandingsrecept ud til dit diskus foder? Og når det nu
bliver hakket, æltet og blendet, bliver det så ikke utrolig tyndt og sviner
akvariet til ?

Men jeg vil prøve at give dem en varmekur som du anbefaler

Thanx

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-11-01 10:52

> Hej igen Torben
>
> Ja - jeg har læst flere gange at folk advarer mod myggelarver, men man
> reagere jo først på det når skaden er sket.

Det samme gjorde jeg.

> Hvordan ser din blandingsrecept ud til dit diskus foder? Og når det nu
> bliver hakket, æltet og blendet, bliver det så ikke utrolig tyndt og
sviner
> akvariet til ?

Jo, det sviner mere end andet foder, men med en god filtrering og hyppige
vandskift kan du godt holde det under kontrol. Æggene i blandingen holder
lidt sammen på det, så det ikke sviner helt så meget som man skulle tro. Men
så igen...æg i sig selv, sviner meget.

Opskriften er som følger:

1 stort oksehjerte. Skær sener og fedt omhyggeligt væk.
3-400 gram rejer (eventuelt med skal)
3-400 gram rå fisk (torsk eller ørred)
2 små gulerødder (fint revet)
2 rå æg
5-6 klumper hakket frossen spinat
En god håndfuld Tetra Min flagefoder
1 lille dåse Tetra Bits discusfoder.

Blend det hele sammen til en tynd pure, kom det i plastikposer og mas dem
flade (3-4 mm) så du kan brække stykker af dem. Kom dem i fryseren.
Grunden til at jeg kommer Tetra foder i, er for at få dem til at spise det,
så de kan få de vitaminer og mineraler og farvestoffer som er deri.

> Men jeg vil prøve at give dem en varmekur som du anbefaler

Husk at den ikke virker med mindre du behandler medicinsk samtidig.

Torben

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-11-01 11:58

> [...]
holder
> lidt sammen på det, så det ikke sviner helt så meget som man skulle

Har du prøvet husblas (gelatine)? Det bruger jeg i mit malawimix, det
virker fint. evt også alm. vitaminpiller.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734