Elektrolytter
Fra : Reidar Samskott

Dato : 19-11-01 20:37

Hei

Jeg har med interesse lest i gruppen en tid - og finner mye interessant.

Jeg har noen erfaringer med elektrolytter som jeg har lyst til å "teste" på
andre. For noen år siden var mine hester plaget med mugg, de var blodfattige
og hadde fôralergier. Veterinærene hadde ikke noen gode løsninger. Mugg ble
behandlet med salve, leire, saueull og mye annet. For blodmangel fikk de
jerntilskudd, som var dyrt. Fôralergiene måtte jeg slite med. Én hest ble
full av sår og måtte slippes på beite før den kom seg.

Etter hvert begynte jeg å tenke på stress og fordøyelsesproblemer. Jeg har
erfart at min egen "stresshodepine" kan kureres med skummet kulturmelk - og
tenkte på å begynne med det. Men så for meg mye kliss i krybba. I stedet
kjøpte jeg en bøtte med Ewolyt, som er beregnet på smågriser og kalver med
diaré. Senere har jeg gått over til FK-Saltbalanse, som er billigere. For ca
60 kr. har jeg til én hest i to mnd.

Jeg blander saltbalansen i drikkekaret etter hver treningstur. Etter at jeg
begynte med dette, har jeg ikke hatt noen problemer. Blodverdiene er helt
normale, fôralergiene er forsvunnet - og det rare er at jeg ikke har hatt
mugg siden! (ca 6 år)

Første gangen jeg prøvde dette, var etter innflytting i ny stall. Vi flyttet
inn 9 hester. Etter én mnd. var alle blodfattige. De andre kjøpte
jerntilskudd. Jeg kjøpte Ewolyt. Én mnd, etter det var kun min hest bra.

Den underliggende teorien er vel at stress, fôrreaksjoner o.l forstyrrer
fordøyelsesbakteriene og mikroorganismene i tarmen. Elektrolytter er næring
til disse og gjør at disse vokser og trives.

Jeg har erfart at problemer i fordøyelsen gir utslag på huden (mugg, sår,
kuler m.v.) og som hovne ben. Dette er forsvunnet hos meg.

Jeg har ikke hørt om andre som har prøvd dette og undres på om noen kan være
interessert i å prøve og gi tilbakemelding slik at vi får spredt kunnskapen.

Både Ewolyt og FK-Saltbalanse er billig å bruke - det er nok med 4
måleskjeier i drikkekaret etter hver treningstur. (I starten må man ha en
tilvenningsperiode med gradvis økende doser).

Håper at noen er interessert i dette.

Mvh
Reidar