OSI TP4
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-11-01 18:33

Hej

Jeg er af uransalige årsager kommet til at arbejde lidt med noget TP4,
som er beskrevet i OSI standard nummer 8073.

Jeg har naturligvis kigget i OSI standarden, men den svarer desværre
ikke godt nok på de spørgsmål jeg har.

Er der nogen her i gruppen, som kan hjælpe mig. Enten med et par links
eller måske endda med en forklaring?

Nåh, men til det sagen:

Umiddelbart har jeg lidt problemer med forståelsen af følgende
begreber:

- NSAP (Network Service Access Point)
- TSAP (Transport Service Access Point)

Hvad dækker de over?
Hvilket format er sådan nogle størrelser normalt i?

Så vidt jeg har fundet frem til i noget software jeg arbejder med, så
er de begge defineret som noget i retning af (jeg har ikke lige
kildekoden ved hånden nu)

struct nsap {
char[32] addr;
int len;
};

.... en tsap ser vist ud på nogenlunde samme måde så vidt jeg lige
husker.

Men jeg ville meget gerne have lidt klarere lys over hvilken funktion
de rent faktisk har, og hvilket format de normalt er i. En IP-adresse
er jo som bekendt bare et 32 bits tal, typisk pakket ind i en struct
af en art. Men det der char[] forvirrer mig lidt, for jeg har forstået
så meget som at en NSAP er noget der lidt hen ad vejen kan
sammenlignes med en IP-adresse. Er det rigtigt? I så fald må en NSAP
jo være en tekststreng?

Det API jeg har arbejdet med er ret anderledes end hvad jeg kender fra
normale sockets, så hvis der er nogen der lige har et par kloge ord om
hvordan sådan noget normalt ser ud rent programmeringsmæssigt, så vil
det også være rart. Desværre er det software jeg arbejder ikke open
source, og på mange måder ret specielt, så det giver ikke den store
mening at snakke om det specifikt her i gruppen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Wasting time is an important part of living.

Fra : Kenneth Karlsson

Dato : 20-11-01 00:12

Prøv at kigge her:

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/osi_prot.htm

under: Network-Layer Addressing

--

Mvh.
Kenneth Karlsson

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-01 00:30

"Kenneth Karlsson" <kak@odensevej.dk> writes:

> Prøv at kigge her:
>
> http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/osi_prot.htm
>
> under: Network-Layer Addressing

Jeg havde faktisk været på den side uden lige at fange det væsentlige
i det afsnit. Lidt pinligt.

Nu blev jeg så lidt klogere på hvad en NSAP er for en størrelse. Jeg
er ikke sikker på at jeg har forstået det helt endnu. Jeg vil lige
prøve at læse det igen i morgen, og måske vende frygteligt tilbage med
yderligere spørgsmål

Jeg er dog stadig lige så blank som hidtil omkring hvad en TSAP gør
godt for. Jeg hørte at man til dels kan sammenligne den med et TCP
portnummer, har noget nogen grad af sandhed over sig?

P.S. <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

--
Jacob - www.bunk.cc
We can predict everything, except the future.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-01 13:18

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

Nu har jeg læst på det link jeg fik af Kenneth. Umiddelbart står der
intet om TSAP'er, men jeg tror nok jeg har forstået noget. Jeg ville
være glad, hvis nogen med lidt praktisk erfaring kan fortælle mig om
jeg er på rette vej.

> - NSAP (Network Service Access Point)

Bruges som "bindeled" mellem netværkslaget og transportlaget. Man kan
have flere transport-entities (hvad hedder det på dansk?
tranportlags-enheder?), som man vælger mellem med sin NSAP-selector.
Lidt som at man i sin TCP/IP angiver i sin IP-header hvilken
transportprotokol (TCP, UDP osv.) man benytter.

Men en NSAP adresserer man altså hvilket net (domain og area), hvilken
host, og til sidst hvilken transportlags-enhed man vil kommunikere
med.

Sammenlignet med IP, så har man noget der ligner netværksdelen og
hostdelen. Det er dog anderledes mht. selectoren, da man kan have
flere transport-enheder der kører samme transportprotokol, fx TP4?

> - TSAP (Transport Service Access Point)

Bruges som "bindeled" mellem transportlaget og sessionslaget.

Så har man vel også en selector her, som fortæller hvilken
session-entity (svarende til en eller anden form for TCP-service, fx
en HTTP-server, en mailserver osv.) man vil kommunikere med?

> struct nsap {
> char[32] addr;
> int len;
> };

Det her giver stadig ikke rigtig mening

Ved nærmere eftertanke tror jeg nok det var en nsap_selector, hvilket
jeg nu kan se gør en væsentlig forskel. Er der nogen der har arbejdet
med OSI i praksis og kan sige noget om hvorfor man ville vælge at lave
det sådan når der på den side Kenneth henviste til er antydet at en
selector blot er en enkelt byte (en unsigned char).

--
Jacob - www.bunk.cc
Oh, so there you are!