Gad vide hvad der er galt!
Fra : ca

Dato : 19-11-01 13:18

Min venindes hest er 6 år og er kanon dressur. I de sidste 2 mdr. har den
været ugidelig og ikke til noget. Vi troede i starten, at det skyldes
vinterpelsen-det tog hårdt på ham sidste år, han var meget træt og måtte ha´
en vitaminkur af dyrelægen. Men denne gang har det ikke hjulpet - der er
også taget div. blodprøver og de ser fine ud. Men han er stadig træt og
mærkeligt nok er benene begyndt at hæve. Han bliver stadig taget ud så godt
som hver dag, uden at der bliver redet meget seriøst. Han gider ikke
arbejde. Hans gummer og det røde i øjenen er også blegt. Men da blodprøverne
er fine kan han ikke ha´ blodmangel. Er der nogle som har hørt om sådan
noget før eller ved noget om hvad det kan være?

Mvh. Lotte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-01 13:24

In article <3bf8f889$0$10685$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, ca wrote:
> [...]
> er fine kan han ikke ha´ blodmangel. Er der nogle som har hørt om sådan
> noget før eller ved noget om hvad det kan være?

Laver den andet end dressur ?? Måske keder den sig, prøv evt. at ride
i skoven.

Er der skiftet foder siden den gik godt ?? Foder mængde og type har
altså en betydning for præstationerne. Evt. kan i jo give den
havre, det plejer at sætte skub i heste :)

Har den orm af en eller anden slags ?? Hvornår gav i sidst ormekur
og fik i da taget gødningsprøve ??

Kan det være forgiftnings symptoner ?? Fx. mug og andet skidt i hø
og halm ?? Det har jo været et dårligt hø/halm år, så hvis det ikke
er optimalt, så kan det være derfor.
Hvad med en eller anden giftig plante den har fået spist ?? Eller
evt. spiser regelmæssigt, fordi det holdes ved, altså igen hvad
består høet af ??

Siden i har fået taget blodprøve så må i jo have snakket med en
dyrlæge, hvad siger dyrlægen ?? Evt. har i prøvet en anden dyrlæge??

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : ca

Dato : 19-11-01 13:47

Hej Jon.

Takker for dit svar - jeg har lidt mere.

Laver den andet end dressur ?? Måske keder den sig, prøv evt. at ride
> i skoven.

Før i tiden gik hun regelmæssigt i skoven med ham, men så startede
stævnerne, og hun begyndte at ride meget koncentreret. Jeg tror måske du har
lidt ret - den keder sig. Når den bliver lukket løs i ridehuset hygger den
og løber rundt og leger.

> Er der skiftet foder siden den gik godt ?? Foder mængde og type har
> altså en betydning for præstationerne. Evt. kan i jo give den
> havre, det plejer at sætte skub i heste :)

Det er det samme fodder som alle hestene altid har fået - noget
special-blandet med en masse godt i. Det mærkelige er, at det er den eneste
som er rigtig træt og har præsteret at sove det meste af en dag.

> Har den orm af en eller anden slags ?? Hvornår gav i sidst ormekur
> og fik i da taget gødningsprøve ??

Der bliver taget prøver to gange om året, så den del er i orden. Hvis
"ormetallet" er over 200 får de ormekur.

> Kan det være forgiftnings symptoner ?? Fx. mug og andet skidt i hø
> og halm ?? Det har jo været et dårligt hø/halm år, så hvis det ikke
> er optimalt, så kan det være derfor.

Den spiser godt nok-kryppen er meget tom efter kort tid. Hvis det er skidt i
høet, er det højest besynderligt, for alle 35 heste får jo det samme. Jeg
var selv med i sommers og høste, og jo - vejret var ret dårligt. Meget hø og
halm er blevet smidt væk pga. fugt.

> Hvad med en eller anden giftig plante den har fået spist ?? Eller
> evt. spiser regelmæssigt, fordi det holdes ved, altså igen hvad
> består høet af ??

Hvis den havde spist noget giftigt, ville det så ikke gå i blodet? Det er
meget mystisk.

> Siden i har fået taget blodprøve så må i jo have snakket med en
> dyrlæge, hvad siger dyrlægen ?? Evt. har i prøvet en anden dyrlæge??

Dyrlægen siger at de ikke kan finde noget galt. Alt er som det skal være. Vi
har talt om at få en anden ud og se på den, for et eller andet er galt. Jeg
mindes noget om, at huske et eller andet med blodforsyningen. Hvis det feks.
var galt med hjertet kunne man se at benene hævede unormalt. Har du hørt
noget om det??

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-01 14:09

In article <3bf8ff49$0$10682$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, ca wrote:

[klip]

> [...]
> lidt ret - den keder sig. Når den bliver lukket løs i ridehuset hygger den

Det underbygger jo bare ideen om at den nok keder sig. Jeg kan se
det på min egen hest, når jeg ikke har tid nok, så kommer den ikke
i skoven, da min søster og vores halvpart rider dressur. Derved
finder den på unoder, specielt hvis de heller ikke får redet, fx.
pga. af ferie/sygdom/examen/...

Det er også sundt for hesten at ride i skoven, og i burde sagtens
kunne tag en lille hurtig tur ud i skoven, som opvarmning af hesten
før dressur, og så begynde dressuren når hesten er fysisk varm, den
skal så "bare" lige samles osv.

[klip]

> Det er det samme fodder som alle hestene altid har fået - noget
> special-blandet med en masse godt i. Det mærkelige er, at det er den eneste
> som er rigtig træt og har præsteret at sove det meste af en dag.

Underligt, er der træk der i den boks hvor den står ??

[klip]

> [...]
> var selv med i sommers og høste, og jo - vejret var ret dårligt. Meget hø og

Nogle heste er mere allergiske end andre over for mug/støv/...

[klip]

> Hvis den havde spist noget giftigt, ville det så ikke gå i blodet? Det er
> meget mystisk.

Jo, men det er jo ikke ens betydende med at det kan detekteres.

[klip]

> [...]
> var galt med hjertet kunne man se at benene hævede unormalt. Har du hørt

Nej, det har jeg ikke hørt noget om, men jeg er heller ikke

Fra : ca

Dato : 19-11-01 14:56

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> In article <3bf8ff49$0$10682$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, ca wrote:

> Underligt, er der træk der i den boks hvor den står ??

Den står i en stald hvor der står 2 andre - en på hver side. Der er ikke
specielt meget træk.

Du skal ha' tusinde tak for dine svar - der er nok ikke andet at gøre end at
få en dyrlæge (anden) ud og kigge på den.

Fra : Killalot

Dato : 19-11-01 15:01

Hvis hesten er 6 år og først er sat rigtigt i arbejde det sidste år, er det
muligt at den vokser og sætter muskler nu - selvom det er sent.
Det tager en del på kræfterne.

Uanset om hesten går dressur og ofte går stævner, er det vigtigt at arbejde
afvekslende. Det betyder at en fold-ture en time eller to dagligt er
nødvendigt for hestens arbejdsvilje- og interesse.

Jeg rider selv dressur på distriktsplan pt. La5 og La6 - træner 5-6 gange
ugentligt.
Derudover er min hest på fold et par timer hver dag - det er den veltilpas
med. Oveni dette har jeg en venninde til at ride skovture 4-5 gange
ugentligt. Det betyder, at hesten mindst er ude og blive rørt to gange
dagligt - det giver en veltilpas hest.
Problemer med hævelser i benene elimineres også ofte på denne måde.

Jeg giver i øvrigt racing mineral (fra Leo) hver dag, 150 g - dosis som
arbejdende heste. Hertil får den klid, kalk, melasse og majs som et ekstra
fjerde måltid efter træning - den vrinsker, når jeg kommer med det, så jeg
går ud fra at den er tilpas med denne dessert hver dag.

Håber, at du kan bruge mit råd -ellers må du vende tilbage.

Winnie

Fra : ca

Dato : 19-11-01 15:18

"Killalot" <killalot@killalot.dk> wrote in message
> Hvis hesten er 6 år og først er sat rigtigt i arbejde det sidste år, er
det
> muligt at den vokser og sætter muskler nu - selvom det er sent.
> Det tager en del på kræfterne.

Hej Winnie.

Tusinde tak for dit venlige svar.

Hilsen Lotte

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 21-11-01 11:44

In <3bf9103d$0$4866$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Killalot wrote:

> [...]
> gange dagligt - det giver en veltilpas hest. Problemer med hævelser i
> benene elimineres også ofte på denne måde.

   Jeg vil tilføje omkring hævede ben at man skal holde sig fra at pakke
hesten ind i alt muligt for at forhindre hævelser - man skal vaske benene
i koldt vand efter ridning. Det er rigtigt godt. Hævelser forhindres
ved at komme koldt på - så logik siger at hvis man kommer varme på
(Bandager ol.) så bliver benene osse varme og hæver.

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Cowgirl Chris of Nor~

Dato : 19-11-01 18:52

"ca" <ca@azlan.dk> skrev i melding
> også taget div. blodprøver og de ser fine ud.

Hei. Jeg undres på hvilke blodprøver som ble tatt.

Borreliose kan gi nedsatt allmentilstand i den akutte fase. Så har man
allskens forferdeligheter som kreft og gikt...
Jeg personlig sørger alltid for at veterinæren sjekker alle mulige ting for
slik å utelukke sykdommer.

Kan ubehag ved vekst skape hevelser i bena? Det har jeg aldri hørt før...
Men hjertesvikt skaper hevelser/ødemer, det er sant. Som sykepleier har jeg
kanskje en tendens til å ta slike endringer i helsetilstand hos mine dyr
altfor alvorlig... Men jeg klarer ikke la' vær....
God bedring!

Line.

Fra : Killalot

Dato : 19-11-01 19:21

> Kan ubehag ved vekst skape hevelser i bena? Det har jeg aldri hørt før...

Ved heste ses hævelser også ofte hvis de bliver rørt for lidt
winnie

Fra : Cowgirl Chris of Nor~

Dato : 20-11-01 00:53

"Killalot" <killalot@killalot.dk> skrev i melding

> Ved heste ses hævelser også ofte hvis de bliver rørt for lidt
> winnie

Ja, men var ikke denne ute på folden hver dag?

Line.

Fra : ca

Dato : 20-11-01 10:37

Du har fuldstændig ret - hesten bliver rørt meget. Så det er ikke fordi den
står inde i en sur stald dag ud og dag ind. Der er taget blodprøver for
blodmangel og de gængse sygdomme. Alle er fine.

Lotte

Fra : Anet

Dato : 20-11-01 17:00

Hævelser i benene kan også komme af hvis der er for f.eks meget byg i
foderet.

hilsen

Anet