Fjernelse af "silver" kølepasta
Fra : Bez

Dato : 19-11-01 12:28

Da jeg skulle montere en Tbird cpu i week-enden (for første gang) var
jeg lidt uforsigtig da jeg smurte kølepasta på kernen (Silver Thermal
Compound). Jeg brugte et barber-blad til at gøre laget jævnt, men der
kom en smule ud på keramikken og faktisk hel ned til de 5 "metaltoppe"
som sidder lige over L5 broerne. Jeg prøvede at fjerne det med
acetone, men jo mere jeg prøvede at fjerne det, jo mere fik jeg smurt
det ud over det hele. Der er nu kun en "grå" nuanceforskel tilbage,
men hvad kan man fjerne det med? Jeg formoder ikke det må være der, da
det vel kan lave en utilsigtet forbindelse.

Fandt flg. på Titan's hjemmeside :
Length : 130 mm
Thermal Conductivity : > 7.5 Watt/m-K
Thermal Impedance : > 0.06 °C-in²/Watt
Specific Gravity : 2.5 g
Dielectric Constant A : 5.1 ohm-cm
Dissipation Factor A : 0.005
Dielectric Constant B : 5.0 ohm-cm
Dissipation Factor B : 0.001
Bleed : 0 %
Evaporation : 0.001 %
Operation Temperature : -50 °C ~ +240 °C
Color : Silver
Ingredients :
Silicone Compounds : 50 %
Carbon Compounds : 20 %
Metal Oxide Compounds : 20 %
Silver Oxide Compounds : 10 %

Fra : Madsen

Dato : 19-11-01 12:41

On 19 Nov 2001 03:28:03 -0800, cannon_ball@pc.dk (Bez) wrote:

> [...]
>men hvad kan man fjerne det med? Jeg formoder ikke det må være der, da
>det vel kan lave en utilsigtet forbindelse.

Hej

Arctic Silver er ikke elektrisk ledende, så du behøver ikke
kæmpe med de sidste rester af pastaen.

Læs evt her :
http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=24

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 19-11-01 16:03

> Hej

> Arctic Silver er ikke elektrisk ledende, så du behøver ikke
> kæmpe med de sidste rester af pastaen.

> Læs evt her :
> http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=24

Plus at den nemmeste måde at lægge den pasta på er som en lille(!)
dråbe på midten af cpuen. Så vil trykket fra køleelementet klemme
pastaen ud til alle sider.

Hvis du på forhånd deler pastaen ud, risikerer du at lave luftlommer
som isolerer, hvilket du slet ikke er interesseret i...

mvh Bernhard

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-11-01 17:07

Bernhard Mogens Ege <bme@miba.auc.dk> wrote in

> Plus at den nemmeste måde at lægge den pasta på er som en
> lille(!) dråbe på midten af cpuen. Så vil trykket fra
> køleelementet klemme pastaen ud til alle sider.

Njaar, ikke helt. Jeg har efterhånden prøvet mange forskellige
metoder, og den du beskriver er meget svær at beherske. Jeg har endnu
ikke oplevet at pastaen har fordelt sig i et ultimativt tyndt lag over
hele coren. Enten bliver laget for tykt, det overskydende pasta står
ud til alle sider eller coren bliver ikke dækket.

Min foretrukne metode er netop at fordele en dråbe på størrelse med et
halvt til et helt knappenålshoved med f.eks. kanten af et kreditkort
eller et barberblad. Laget skal skrabes helt tyndt, nærmest som ville
man fjerne det igen, så der kun ligger en tynd film tilbage. Til
gengæld skal det gøres på begge flader.

Med ovenstående metode har jeg opnået de bedste resultater.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm