Et lille RAM-eventyr...tsk..tsk..
Fra : MicJen

Dato : 19-11-01 11:30

Hej!

Nu skal I høre en historie....

Der var engang en mand som mente at han ville opgradere sin computer lidt
ved at investere i et 256MB Ram-modul. Det gjorde han så, og satte det i, så
han nu havde 2x256 og 1x128 MB ialt 640 MB.

På anbefaling af forhandleren købte han et Kingston modul, som også så ret
professionelt ud. Det andet 256MB modul han havde i var et 1. parts
Veritech, og til sidst et PQI 128 MB.
Altsammen var installeret på et Abit BH-6 bundkort. (Som egentlig kun har
den fejl at for at sætte noget i DIMM slot 1 skal grafikkortet pilles ud,
hvis det sidder i AGP-porten)

Da han så startede computeren igen viste det sig at den kun kunne registrere
256 MB. Det kunne manden ikke forstå. Så han gav sig til at fejlfinde. Efter
megen bytten om på rammen kom han bla. frem til at når Veritech256MB-modulet
sad i DIMM 1 for sig selv kom der fejlmeddelelse fra PC-speakeren.
Vedvarende lange beep. Det var ikke godt tænkte manden, for inden da havde
det modul siddet der uden problemer, og så vidt han vidste betød disse beep
at der var fejl på rammen?!?. Som sidste kombination prøvede han:

Kingston 256MB-modul: DIMM 1
PQI 128MB: DIMM 2
Veritech 256MB-modul: DIMM 3

Og vupti så var der 640 MB!!!
Så var det at manden måtte indse at hans viden på området var begrænset, og
han måtte ty til denne nyhedsgruppe, hvor han håbede at nogen kunne komme
med et fornuftigt svar på hvad der var sket...det siges at han sidder med
spænding og venter på svar endnu....

Mvh
Michael
Århus

Fra : Jakob M

Dato : 19-11-01 14:43

> [...]
> med et fornuftigt svar på hvad der var sket...det siges at han sidder med

Nogen forklaring har jeg ikke, men du er langtfra den eneste der oplevet at det
ikke er ligegyldigt hvordan man fysisk sætter sine RAM-stænger i. Problemet er
dog mindre udbredt på nyere bundkort.

Mvh
Jakob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-11-01 15:29

Hej!

Jakob M wrote:

> Nogen forklaring har jeg ikke, men du er langtfra den eneste der oplevet at det
> ikke er ligegyldigt hvordan man fysisk sætter sine RAM-stænger i.

Hvilket osse er grunden til, at motherboardproducenten som regel har en tabel i
manualen, der viser mulige ram-kombinationer.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jacob Gregers Hansen

Dato : 20-11-01 08:41

> Nogen forklaring har jeg ikke, men du er langtfra den eneste der oplevet at det
> ikke er ligegyldigt hvordan man fysisk sætter sine RAM-stænger i. Problemet er
> dog mindre udbredt på nyere bundkort.

Dette problem skyldes oftest timing af RAM-kredsene. De tre (eller flere)
RAM-stænger deler en fælles databus, hvorfra de alle suger strøm (i form af
bl.a. data). Jo flere stænger, der sidder i, jo mere strøm suger de, og dermed
sænkes spændingen på indgangene af RAM-kredsene. Den RAM-kreds, der sidder
længst fra strømkilden (længst fra chipsettet/buffere), oplever den laveste
spænding i den korte periode indtil niveauerne har indstillet sig.
Nogle kredse suger meget strøm og sænker derved spændingen for de efterfølgende
kredse meget. Nogle kredse er meget følsomme overfor dette og andre er pænt
ligeglade. Det afhænger af kvaliteten af RAM-kredsene, men selv de
bedste/dyreste kredse kan være overfølsomme overfor disse spændingsvariationer.
Det kommer an på, hvad ingeniøren af RAM-kredsen har forventet af systemet, da
han/hun har designet dem.

Nyere bundkort har typisk bedre strømforsyning omkring RAM-blokkene, og derfor
er dette problem mindre. Der er sket flere optimeringer af andre ting siden
også .

Håber det giver mening.

Mvh
Stud. polyt.
Jacob Gregers Hansen

--
Posted from stassen.k-net.dtu.dk [130.225.71.227]

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-11-01 17:15

"MicJen" <2216901m001@mail.stofanet.dk> wrote in

> Som sidste kombination prøvede han:
>
> Kingston 256MB-modul: DIMM 1
> PQI 128MB: DIMM 2
> Veritech 256MB-modul: DIMM 3
>
> Og vupti så var der 640 MB!!!

Du har oplevet et aldrende fænomen, som især optræder med ældre
motherboards eller ældre RAM kredse. Helt tosset bliver det hvis man
kombinerer ældre RAM kredse i et ældre motherboard.

Jeg har oplevet helt ens RAM moduler(30pins SIMM) af samme fabrikat
som kørte fint sammen i et motherboard, men slet ikke ville i et
andet.

Vær du glad for at du har fået dem til at virke, og vær opmærksom på
at de godt kan være kilden til fremtidig ustabilitet.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Finn

Dato : 19-11-01 23:57

"MicJen" <2216901m001@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at investere i et 256MB Ram-modul. Det gjorde han så, og satte det i,

> han nu havde 2x256 og 1x128 MB ialt 640 MB.

klip

> [...]
> med et fornuftigt svar på hvad der var sket...det siges at han sidder med

Problemet er nok at DIMM soklerne i dit motherboard deler såkaldte
chip-selects - d.v.s. signaler der udvælger (udfra adressen) hvilket RAM
bank der skal aktiveres. På dobbelsidede DIMM moduler er der næsten altid
tale om at der er to RAM banke, som altså har hver sin chip-select og på
enkeltsidede moduler er der kun én bank som bruge én chip-select. Så hvis
chip select signalerne fra dit motherboard er forbundet sådan på dit
bundkort (CS=Chip Select):

DIMM1: CS0+CS1
DIMM2: CS1+CS2
DIMM3: CS2+CS3

Og dine RAM moduler er opbygget sådan:

Kingston: 2 banke som bruger CS0+CS1
PQI : 1 bank, som bruger CS2
Veritech: 1 bank, som bruger CS3

Så er der kun én bank af RAM der reagerer på ét chips select (sådan skal det
jo være).
Sætter man det i på en anden måde, vil der være mere end én ram bank som
reagerer på det samme chip-select, resulterende i en DELVIS kortslutning og
detektion af en mindre del af rammen end der burde. Kortslutningen er næsten
aldrig destruktiv (som du har opdaget.. .

Af andre problemer kan det være at der ikke er adresseledninger nok fra dit
motherboard til at styre hele RAM modulet på én bank - i så tilfælde
detekteres kun halvdelen eller måske endda kun 1/4 - og man kan i princippet
risikere at de adresseben der ikke styres sidder uforbundet, sådan at de på
et tidspunkt "føler" at de skifter logisk niveau fra/til 1/0 og så bliver
indholdet af den del af RAM'en der før blev adresseret af CPU'en, nu
usynlig/væk => evt. crash af maskinen.
Kan en maskine ikke adressere hele et RAM moduls størrelse, bliver man nødt
til at finde et modul der består af 2 banke i stedet (som så hver har den
halve størrelse). Det er f.eks. tilfældet med mange notebooks som man vil
udvide med 256MB - dér skal man ofte há fat i et modul med to banke, som der
af en eller anden grund ikke bliver solgt særligt mange af => dyrere og
sværere at skaffe.. sucks !

Men kig i din motherboard manual, der kan man evt. finde en antydning af
hvordan chip-select er forbundet til DIMM connectorerne - men ofte er det
noget ubrugeligt Taiwan engelsk misk mask der står... suk !

Finn