Javascript-konteksten i <script> mht DOM
Fra : Richard Flamsholt

Dato : 19-11-01 02:59

Jeg savner en beskrivelse af scopet/konteksten for DOM-funktioner, når
de kaldes fra et script-tag. Det kræver nok et lille eksempel:

<script>
var node = document.createElement("span");
// this.insertBefore(node); ?
</script>

Her skal der fx indsættes et element på det aktuelle sted.

Men, hvorledes kan man fra script-tagget tilgå den aktuelle node? Der er
jo ingen "this" som i mit eksempel. Og såvidt jeg kan se specificerer
hverken HTML-, DOM-, eller ECMAScript/JavaScript-standarderne hvorledes
scripts *egentlig* eksekveres (kontekst, scope osv) inde i script-tags.
De vasker alle hver især sine hænder og siger at det ikke er op til dem
at definere.

Rent konkret vil jeg gerne opbygge nogle HTML-elementer (en select med
tilhørende knapper) fra et script-tag vha DOM-funktioner. Det vil være
pænest at HTML-skribenten ikke selv skal forsyne sin markup med disse
elementer, men at de alle blev genereret og document.write() vil jeg
helst undgå af andre årsager.

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk