Resin JSP server.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 18-11-01 14:20

Hvor kan man finde en how-to, der forklarer hvordan man sætter Resin
serveren op på en Linux-boks?

Når jeg følger eksemplet på Cauchos hjemmeside, hvor man compiler
mod.caucho.so, siger den:

"configure: error: Can't find Apache include directory"

Hvordan forklarer jeg den, hvor den skal finde hvad den har brug for?

Fremgangsmåden kan ses her:
<http://www.caucho.com/products/resin/ref/cse-apache-unix.xtp#Compiling_
mod_caucho.so>

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/

Fra : Troels Arvin

Dato : 18-11-01 21:27

On Sun, 18 Nov 2001 14:20:19 +0100, "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> "configure: error: Can't find Apache include directory"

Hvilken Linux?

Har du pakken apache-devel installeret?

Hvilken kommando fyrer du af før du opnår ovenstående fejlmeddelelse?

Følgende burde være nok på de fleste Linux installationer:

../configure --with-apxs

Sørg dog for, at environment variablen JAVA_HOME er sat før du går i
gang.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 19-11-01 19:26

Troels Arvin wrote
> Hvilken Linux?

Det er Red Hat 7.1

> Har du pakken apache-devel installeret?

Nej den er ikke blevet installeret.

> Hvilken kommando fyrer du af før du opnår ovenstående fejlmeddelelse?

Det er "./configure --with-apache=/usr/lib/apache", men den kommer også
med den kommando du foreslår, den brugte jeg nemlig før jeg prøvede den
anden.

> Sørg dog for, at environment variablen JAVA_HOME er sat før du går i
> gang.

Hvordan gør jeg det? Jeg har installeret JDK, men jeg regnede med at den
selv sørgede for sådan noget. Jeg installerede den fra Suns RPM'er.

/Søren

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-11-01 22:42

On Mon, 19 Nov 2001 19:25:49 +0100, "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> Nej den er ikke blevet installeret.
Så skal den installeres.

> Hvordan gør jeg det?
Du ku' fx. indstætte følgende i /etc/profile :

export JAVA_HOME=/somewhere
export PATH="$PATH:$JAVA_HOME/bin"

I ovenstående skal /somewhere erstattes af roden af Sun's
Java-installation, som jeg ikke har in mente. Med IBM's JDK-pakke er
JAVA_HOME følgende: /opt/IBMJava2-13

> jeg regnede med at den selv sørgede for sådan noget
Desværre, nej. IBM's Java-RPM'er gør det heller ikke

Det er bl.a. derfor, at Java trænger til at blive open source - således
at OS-distributørerne kan integrere den ordenligt for slutbrugerne.

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-11-01 22:47

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 20-11-01 22:22

Troels Arvin wrote
> Så skal den installeres.

Okay nu er den blevet installeret og JAVA_HOME variablen er sat. Den
brokker sig heller ikke længere over Apaches include dir, men det virker
ikke som om at den compiler Resin. Den skriver nogle ting på skærmen og
så stopper den, det ligner ikke nogen fejlmeddelelse.

Jeg tog desværre ikke noget skærmdump af det første output, men jeg
kørte make igen! Der fik jeg følgende output:

http://home.sjl.dk/resin.txt

Det ligner stort set det første, omend teksten ikke fylder så meget!
Måske minus 10 - 15 linier!

/Søren

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-11-01 00:41

On Tue, 20 Nov 2001 22:21:48 +0100, "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> http://home.sjl.dk/resin.txt

Nede i /root/resin-2.0.3/src/c/plugin/apache bør nu ligge en fil kaldet
mod_caucho.so, som Apache skal ha' load'et via en passende entry i
httpd.conf. Resin's dokumentation har vist noget info om emnet.

I øvrigt: Jeg anbefaler, at resin pakkes ud i kataloget /usr/local/resin,
således at det hos dig ville hedde /usr/local/resin/resin-2.0.3

Dernæst: Opret et symbolsk link fra resin-2.0.3 til link'et "latest" nede
i /usr/local/resin. Endelig: I /usr/lib/apache oprettes et symbolsk link
kaldet mod_caucho.so, som peger på
/usr/local/resin/latest/src/plugin/apache/mod_caucho.so

På den måde kan man installere nye Resin versioner og blot skulle ændre,
hvor det symbolske link "/usr/local/resin/latest" peger hen.

Generelt: Resin kunne godt være mere fikst skruet sammen i forhold til
slut-installation. Jeg overvejer i forb. med brug af Resin på mit arbejde
at skabe en Resin RPM, der passer til nyere Red Hat'er, hvor rettigheder,
init-script osv. er i ordenlig tilstand. Jeg vil give lyd, hvis det
bliver realiseret.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 22-11-01 11:00

Troels Arvin wrote
> [...]
> kaldet mod_caucho.so, som Apache skal ha' load'et via en
> passende entry i httpd.conf. Resin's dokumentation har vist noget

Okay, nu har jeg gjort som du sagde. Resins dokumentation siger også, at
man skal starte servlet runneren ved at skrive:

# <resin home>/bin/httpd.sh

Når jeg gør det, kommer følgende på skærmen:

"/usr/java/jdk1.3.1_01/bin/i386/native_threads/java:
error while loading shared libraries:
libstdc++-libc6.1-1.so.2: cannot load shared object file:
No such file or directory"

Tilsyneladende kan den ikke finde "libstdc++-libc6.1-1.so", jeg søgte
efter den eller lignende på RPMfind.net, men jeg er meget i tvivl om
hvad for een jeg skal bruge. Desuden undrer jeg mig lidt over, at den
overhovedet skal benytte den.

Et tillægsspørgsmål: Hvor meget kan jeg stole på de RPMs, som jeg finder
på RPMfind.net? Det var mest af hensyn til vira og trojans osv...

/Søren