Spørgsmål ang.bios på et nyt motherb. og r~
Fra : Jakob

Dato : 18-11-01 11:12

Hej, jeg skal installere et nyt motherboard (aopen ax4bs pro). Er bios
indlæst fra fabrikken, eller skal jeg gøre det som det første, jeg synes
ikke det fremgår særligt tydeligt af manualen.
Jeg har to harddiske og to cdrom drev som også skulle i maskinen. Er der
nogen regler for om man sætter harddiskene på det ene kabel og cd'erne på
det andet, eller er der fordel ved at "blande" dem.

Hilsen Jakob

Fra : Jbird

Dato : 18-11-01 12:30

"Jakob" <mosen19@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> nogen regler for om man sætter harddiskene på det ene kabel og cd'erne på
> det andet, eller er der fordel ved at "blande" dem.

Bios er indlæst fra fabrikken. Der kan dog være opdateringer, disse (og
måden hvorpå du opdatere) står nok på deres hjemmeside...

Ang. placering af hd og cd... Det kan godt betale sig at sætte drev sammen
så læse/skrivehastigheden matcher... Det vil typisk sige harddiske på den
ene controller og cd-rom drev på den anden. Husk også slave/master
installing på drevene..

/Jørgen

Fra : Jakob

Dato : 19-11-01 18:35

Den ene harddisk er en udma 100, den anden en gammel mode 4. Skal de stadig
sidde på samme kabel?

Jakob

Fra : Jbird

Dato : 19-11-01 21:18

> Den ene harddisk er en udma 100, den anden en gammel mode 4. Skal de
stadig
> sidde på samme kabel?

Det optimale ville jo nok være at sætte din ata-100 harddisk på den primære
(det blå stik på motherboardet) og brug et 80-pins kabel og sæt din gl.
harddisk og den ene cd-rom på den sekundære... Dette udelader bare desværre
det sidste cd-rom drev. Så du bliver jo nok nød til at sætte de 2 harddisk
på samme kabel, men brug stadig et 80-pins kabel.

http://www.aopen.com/products/mb/ax4bspro.htm

/Jørgen

Fra : Carsten JvT

Dato : 19-11-01 22:11

Hej Jacob.

Hvis du tænker performance er der en ting du skal overveje. Hvis der
forekommer meget kopiering mellem cdrom og HD, er det en fordel at de er på
hver deres kabel. Foregår der derimod meget kopiering mellem to HD eller et
CDrom og en brænder (som jeg går ud fra er funktionaliteten af din CDrom nr
2) så er det smart at sætte de to HD på hvert deres kabel og/eller hvert
CDrom på hver sit kabel.
Der en teori om at det langsomste enhed på et kabel sætter max hastiheden på
kablet, så en hurtig HD vil blive sløvet af et langsomt CD drev. Om det
passer ved jeg ikke.

EN ting er dog helt sikkert. Den hurtige HD vil jeg sætte som Master på
primær controlleren, da det er der PC'en finder Bootdrevet.

Mht. BIOS så har Jbird svaret ganske fint.

Carsten JvT