Låsning af et tekstfelt
Fra : Jimmy

Dato : 17-11-01 21:33

Hej

<input type="text" name="Max" size="12" value="10">

Hvordan kan jeg låse ovenstående felt således at man ikke kan rette det der
står i feltet?

--

Mvh Jimmy

Fra : Jakob M. Frederiksen

Dato : 17-11-01 21:37

Du kan låse feltet med onFocus="this.blur()"

Mvh
Jakob M. Frederiksen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-11-01 09:25

Jimmy skrev:

> <input type="text" name="Max" size="12" value="10">
>
> Hvordan kan jeg låse ovenstående felt således at man ikke kan rette
> det der står i feltet?

I HTML:
<input type="text" name="Max" size="12" value="10" disabled>

I XHTML:
<input type="text" name="Max" size="12" value="10" disabled="disabled"/>

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 18-11-01 23:38

Jimmy skrev i dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> <input type="text" name="Max" size="12" value="10">
> Hvordan kan jeg låse ovenstående felt således at man ikke kan rette det
> der står i feltet?

Vælg selv (du skal nok bruge den sidste):

<input type="text" disabled>
- disable'r inputfeltet, men har den triste bivirkning at indholdet i
feltet bliver gråt.

<input type="text" readonly>
- ligner et normalt input-felt, men fratager altså muligheden for at ændre
det der står i feltet.

--
knæk og bræk
Morten @ E-bronx

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-11-01 09:14

Morten Abildgaard skrev:

> <input type="text" disabled>
> - disable'r inputfeltet, men har den triste bivirkning at indholdet i
> feltet bliver gråt.

Det kan man altid ændre vha. CSS.

> <input type="text" readonly>

Det er ikke gyldig HTML, er det?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 19-11-01 11:11

Jonas Koch Bentzen skrev i dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Det kan man altid ændre vha. CSS.

Hvis du kan ændre farven på indholdet i et <input>-felt som er "disabled"
med CSS, så vil jeg meget gerne se det...

> Det er ikke gyldig HTML, er det?

Jo, det er. Og det ville du jo også selv kunne se, hvis du havde kigget i
referencen inden du begyndte at betvivle mit svar:
http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#adef-readonly

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-11-01 11:51

Morten Abildgaard skrev:

> Hvis du kan ændre farven på indholdet i et <input>-felt som er
> "disabled" med CSS, så vil jeg meget gerne se det...

Som du vil:

Konqueror: http://understroem.dk/test/disabled-konqueror.png
Mozilla: http://understroem.dk/test/disabled-mozilla.png

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 19-11-01 14:25

Jonas Koch Bentzen skrev i dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Som du vil:
> Konqueror: http://understroem.dk/test/disabled-konqueror.png
> Mozilla: http://understroem.dk/test/disabled-mozilla.png

Jaja, det virker fint i Mozilla/NS, men ikke i IE:
http://abildgaard.org/img/disabled_ie.jpg
http://abildgaard.org/img/disabled_ns.jpg