rsync protokol
Fra : Niels Andersen

Dato : 17-11-01 20:09

Jeg vil lege lidt med at lave noget software til at downloade filer fra
en rsync server.
Der er to muligheder: En frontend til rsync, eller at implementere
protokollen direkte i mit software.

Men hvor finder jeg specs til protokollen?
Eller måske skulle jeg bare snuppe den del af sourcen, og bygge mit eget
interface omkring det?
Jeg aner ikke hvor kompliceret protokollen er... :)

Helt præcist leger jeg med tanken om at lave et GUI-program til at
downloade fra rsync-servere, som fx. sunsite.dk.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 17-11-01 21:07

Niels Andersen wrote:

> Men hvor finder jeg specs til protokollen?

Der følger en specifikation med sourcen. Kig i filen tech_report.tex .

Du kan også gå ind på rsync's hjemmeside og evt. spørge på deres mail-
lister.

> Eller måske skulle jeg bare snuppe den del af sourcen, og bygge mit eget
> interface omkring det?

Det er langt det bedste. Hvis du selv implementerer protokollen, skal du
hele tiden holde den i "sync" med hvad rsync drengene kan finde på. Plus
du skal være sikker på, at du ikke laver fejl.

Se hellere på, hvad der er dit mål: At lave et GUI interface til rsync.
Og koncentrer dig så om det, mens du stjæler med arme og ben fra det
arbejder, der allerede er blevet gjort.

Held og lykke.

-Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-11-01 21:54

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message
> Der følger en specifikation med sourcen. Kig i filen tech_report.tex .

OK. Den er nok god at læse i, under alle omstændigheder.
Det ville jo være noget værre bavl at lave et rsync-program, uden at
kende protokollen. :)

Eller måske er det bare mig? Jeg synes heller ikke man kan lave
hjemmesider (altså på et seriøst plan) uden at kende http-protokollen
rimeligt godt, fx. ved at læse de vigtigste sider i RFC'en.

Nå, men det er et sidespor. :)

> [...]
Plus
> du skal være sikker på, at du ikke laver fejl.

Det lyder meget fornuftigt. Med lidt held ligger de ting jeg gerne vil
genbruge i nogle filer for sig selv, så bliver det rigtigt nemt at
opgradere "mit" program.

> Se hellere på, hvad der er dit mål: At lave et GUI interface til
rsync.
> Og koncentrer dig så om det, mens du stjæler med arme og ben fra det
> arbejder, der allerede er blevet gjort.

Yep. Genbrug af kode, det er også noget jeg fokuserer en del på normalt.
Men normalt er det kun mit eget eller organisationens kode, der bliver
genbrugt. :)

Jeg tror jeg læser på protokollen, men holder mig fra at implementere
den. Så vil jeg prøve at se hvor nemt det vil være, at fiske det
relevante kode ud af den oprindelige rsync.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 21-11-01 13:59

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Jeg tror jeg læser på protokollen, men holder mig fra at implementere
> den. Så vil jeg prøve at se hvor nemt det vil være, at fiske det
> relevante kode ud af den oprindelige rsync.

http://rproxy.samba.org/download.html indeholder librsync som er det
du efterlyser

Karsten