Fumler stadig med "remote" adgang til linu~
Fra : Jesper

Dato : 17-11-01 16:36

Jeg fik at vide at jeg skulle prøve følgende - men jeg er ikke særlig hård
til det:
------------
> 1. ssh til skabet.
> 2. skriv "export DISPLAY=<klientens ip>:0.0" (hvis du bruger bash).
> 3. Kør dit favorit x-program.

"ssh/openssh" kan lave X11 tunneling, så tilføj til ~/.ssh/config :

ForwardX11 yes
------------------
Jeg kører med putty (ssh) til skabs-linux'en - og jeg får bare en fejl
tilbage hvis jeg prøver at skribe kommandoen i punkt 2. (Noger med at export
kommandoen er ukendt)

Hvad gør jeg forkert?

mvh
Jesper

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-11-01 17:43

"Jesper" <jesper.hansen3@e-box.dk> wrote in message
> [...]
[...]
> jeg får bare en fejl
> tilbage hvis jeg prøver at skribe kommandoen i punkt 2. (Noger med at
export
> kommandoen er ukendt)

Helt præcist hvilken fejl får du?

Kører du bash?
Du kan vist nok undersøge det ved at skrive:
echo $0
Men måske husker jeg forkert. Det giver i hvert fald "/bin/bash" hos
mig. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper

Dato : 17-11-01 18:05

> Helt præcist hvilken fejl får du?

Hmmm.. Jeg får ikke fejlen hvis jeg kun kører kommandoen export
Display=<klientens ip>:0.0
Men hvis jeg tilføjer ~/.ssh/config - så får jeg en fejl.
(bash: export: `/root/.ssh/config': not a valid identifier)

> Kører du bash?
> Du kan vist nok undersøge det ved at skrive:
> echo $0

-bash (er svaret på "echo $0")

mvh
Jesper

Fra : Jesper

Dato : 17-11-01 18:16

> [...]
> Men hvis jeg tilføjer ~/.ssh/config - så får jeg en fejl.
> (bash: export: `/root/.ssh/config': not a valid identifier)

Det er nok fordi jeg ikke forstår hvad det går ud på....
Jeg har fået startet xmanager og connecter til maskinen - men hvis jeg
skriver startx - ser jeg bare hele opstarten på x og derefter ikke mere....

mvh
Jesper

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-11-01 18:46

> Jeg har fået startet xmanager og connecter til maskinen - men hvis jeg
> skriver startx - ser jeg bare hele opstarten på x og derefter ikke
mere....

Du skal ikke starte X på den maskine, du IKKE sidder ved.
Du skal køre en X-server på den maskine, hvor du vil se dit X-program.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-11-01 18:45

"Jesper" <jesper.hansen3@e-box.dk> wrote in message
> Hmmm.. Jeg får ikke fejlen hvis jeg kun kører kommandoen export
> Display=<klientens ip>:0.0

Andet skal du heller ikke gøre. Men så vidt jeg husker er "case" en
væsentlig ting:
export DISPLAY=<klientens ip>:0.0

Desuden er det teknisk set *serverens* ip du skal skrive, selv om det
umiddelbart virker lidt ulogisk.
Men hvis du sidder ved maskine A', og vil køre et X-program på maskine
B, (fx. kunne B være en server der står i et skab), så er *x*-serveren
på maskine A, og det er A's IP du skal skrive.
Lidt forvirrende, indtil man har fattet det. :)

> Men hvis jeg tilføjer ~/.ssh/config - så får jeg en fejl.
> (bash: export: `/root/.ssh/config': not a valid identifier)

Nu blander du tingene sammen.
For at tilføje "ForwardX11 yes" til "config", skal du bruge en editor.
Fx:
emacs ~/.ssh/config
eller hvilken editor du nu plejer at bruge. Så skriver du bare
"ForwardX11 yes" et eller andet sted, eller retter der, hvis der
allerede står "ForwardX11" et sted.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper

Dato : 19-11-01 14:10

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]
> på maskine A, og det er A's IP du skal skrive.
> Lidt forvirrende, indtil man har fattet det. :)

Jeg prøver at få det til at virke med Xmanager for windows.

Når jeg kører Xstart får jeg flg.:
Connected to linux:22.

Exchanging SSH version...Done.
Server: SSH-1.99-OpenSSH_2.9p2.
Client: SSH-1.5-Xssh_1.0.
SSH1 is enabled.

Authenticating remote SSH server...
Waiting for server host key...Received.
Fingerprint: 1024 84:62:30:3c:c5:04:61:ac:1b:84:f9:d7:13:13:8f:67.
Verifying host key...Verified.

Negotiating cipher (encryption method)...Done.
Selected cipher: 3DES.

Trying to login as root.
Trying password authentication...Done.

Requesting X11 forwarding...Done.

Requesting compression...Done.

Remote command has been requested.

X11 channel request arrived.
Establishing X11 connection (id=1)...Done.
---------------
Det ser jo positivt ud - men når jeg efterfølgende starter xbrowser - får
jeg:
XDMCP connection failed - try again?

mvh
Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-01 17:59

Den Mon, 19 Nov 2001 14:10:17 +0100 skrev Jesper:
> [...]
>---------------
>Det ser jo positivt ud - men når jeg efterfølgende starter xbrowser - får

Du kan ikke køre XDMCP over en normal X-forwarding. Enten kan du starte
fx. Mozilla direkte, eller du kan bruge XNest -query localhost, hvis
du absolut vil have en loginskærm.

Du kan måske slippe afsted med at forwarde port 177 fra SSH-klienten
til SSH-serveren, hvis du absolut vil køre en lokal XDMCP.

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang