Søskene i børnehave
Fra : Hans Wilkens

Dato : 17-11-01 14:40

Hej,

vi har to drenge som bliver hhv 3 år i februar og 5 år i april.
Nu har den lille fået tilbudt en børnehaveplads (det er godt nok lidt
tidligt), men så er spørgsmålet:
Er det en god ide at lade dem gå på samme stue?
Jeg ved at der er mange argumenter både for og imod!

De vil løbe frem og tilbage mellem stuerne, hvis de går hver for sig.
Der er fare for at den lille eller de begge ikke finder så meget sammen med
de andre børn.

Jeg håber på mange meninger og argumenter.
På forhånd tak.

mvh Hans

Fra : Jensen

Dato : 17-11-01 20:55

Vores to piger, som der er 2½ år imellem, gik i samme børnehave på samme
stue. Der var ingen tvivl om valget af børnehave, men mit udgangspunkt
var at de skulle gå på hver sin stue for ikke altid at gå op af
hinanden. Men personalet var af en anden mening, man mente at børnene
kunne få stor glæde af hinanden og deres argumenter var så gode at vi
valgte samme stue. Det har vi overhovedet ikke fortrudt.

Nu ser sagen så anderledes ud, efter de er kommet i skole har de gået i
samme SFO indtil august hvor den ældste er blevet "for gammel" og går nu
i en juniorklub i en anden institution. Her er der også et fritidshjem
hvor den yngste kan gå og det ville jo vare noget nemmere kun med
kontakt til et sted. Men lige nu ligger landet sådan at den ældste har
brug for at være fri for lillesøster og jeg tror ikke det ville være til
den ældstes bedste hvis de bliver flyttet sammen.

Og sådan har børn vel forskellige behov. På den anden side så er det
mange gange mange timer børnene tilbringer i en børnehave hver dag,
måske det var rart for dem at være sammen med noget af familien i
hverdagen. Jeg ved det ikke og man kan jo ikke lade så små børn vælge
selv

Med venlig hilsen

Birgitte.

Fra : pc03

Dato : 19-11-01 20:29

Hej Hans.

Jeg har stor tiltro til pædagoger, så i dit tilfælde ville jeg rådfører mig
med personalet. De kender jo i forevejen dit ældste barn og har formodenligt
et bud på, hvordan han vil reagere. De har jo masser af erfaringer også
omkring disse ting, så spørg dem. Men ingen vil jo kunne give dig et
nøjagtigt bud på, hvordan de vil reagere idet alle børn jo er forskellige.

Hilsen Jonna

Fra : Lily

Dato : 28-11-01 21:45

Hans Wilkens <bovlund@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf668c4$0$727$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
med
> de andre børn.
>
> Jeg håber på mange meninger og argumenter.

Hej Hans

Som du selv nævner, så vil de automatisk søge hinanden, når de har brug for
det, uanset om de går på samme stue eller ej. Hvis de kommer på samme stue,
vil de få meget gavn af hinanden, men den store vil sikkert få en periode,
hvor han har fået nok af lillebror. Der er det så pædagogernes opgave at
sørge for at de laver nogle aktiviteter hver for sig.
Jeg kan forestille mig at der bliver lavet en gruppe med nogle aktiviteter
for de kommende skolebørn, som din ældste er. Der vil han så få knyttet
nogle venskaber.

Jeg har selv en dreng på fem et halvt og en pige på tre et halvt. De er
meget gode venner og Kasper hjælper Laura, men jeg har bedt pædagogerne om
at skille dem en gang imellem, for han er lidt for god af sig og vælger sig
selv fra for hendes skyld. Men nu er han inde i en periode, hvor han hurtigt
bliver irriteret på hende og ikke gider hende. Det er helt normalt at denne
periode kommer hvor legene er på et forskelligt plan, rent
udviklingsmæssigt.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig om det. Hvis pædagogerne kan følge dig i
dine ønsker, bliver der højst sandsynligt ingen problemer.

Hilsen Tina

Fra : -=temka=-

Dato : 13-02-02 14:13

Jeg synes det er godt at have søskende i sammen børnehaven, men min søn og
min datter går ikke i sammen stuen, for der er sådan jeg har bestemt mig,
det reskpter pædgogerne.
Min datter går i vuggestuen i sammen huset som hendes søskende går... Det er
sådan jeg har valgt fordi det er nemt at afhente dem på sammen en gang..
snart skal vores ældst søn starte til børnehaveklasse til august.. så er det
kun to piger der går stadig der..

Hvis du føler at det er bedst at have den lille på den stue og den store på
den anden stue skal du få en snak med pædagogerne.. for det kan være de er
ikke enig med dig... Men de accepter min forstående heldigvis.. Jeg ønsker
dig bare hel og lykke

Karina