Skærmtypeundersøgelse - alle bedes give de~
Fra : Surprise

Dato : 17-11-01 13:09

Hej

Jeg har oplevet et irriterende problem med min edb leverandør omkring
billedrørstype på en skærm som jeg bestilte, og jeg fik leveret en forkert
skærm som leverandøren nu ikke vil tage retur. Uden at fortælle hvilken
billedrørstype jeg ville have - og IKKE have, så ville jeg gerne spørge de
erfarne edb folk hvordan de opfatter følgende varebeskrivelse, og hvilken
type skærm de forventer at få:

Det handler om en forholdsvis dyr monitor - en 19" Nokia 930C som blev
bestilt via selvbetjent nethandel, uden nogen sælgers vejledning, da jeg
selv har 15 års erfaring med at bygge PC-er og ved det meste af det man skal
vide.

Teksten på leverandørens varenr var følgende:
"19IN 25MM 1600x1200 117KHZ CRT TCO99 IN"

Produktspecifikationen når man klikker på varenummeret var følgende:
"Standardskærm / normal CRT"

Jeg downloadede Nokia´s produktspecifikation i PDF
http://www.viewsonic.co.uk/pdf/930c.pdf
og alligevel blev jeg vildledt.

Min lille undersøgelse går nu ud på at få tilkendegivelser fra Jer, om
hvilke billedrørstype I ville forvente at der var i en sådan skærm ?
Beskriv gerne kort hvad en normal CRT skærm er, og hvad det IKKE er.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 17-11-01 13:32

"Surprise" <sup@snup.aq> skrev
> [...]
> hvilke billedrørstype I ville forvente at der var i en sådan skærm ?
> Beskriv gerne kort hvad en normal CRT skærm er, og hvad det IKKE er.

Okay, her er mit bud:

Der er med CRT tale om en billedrørs-skærm - og altså ikke en fladskærm
(TFT). Skærmen har flad (og ikke buet) glasfront.
Skærmen er en trinitron-skærm, og jeg gætter på, at det er dette, du ikke
havde forventet, da dette ikke står udspecificeret i produktbladet.

Jeg mener dog ikke, at du er berettiget til at klage over dette. En skærm
er en skærm, og du er ikke blevet lovet hvilken type billedrør, der
sidder i skærmen. CRT hentyder som sagt bare til billedrør, og det kan
være både Trinitron, Diamontron, Chromaclear og hvad de nu ellers kalder
det.

Hvis du ikke kan lide skærme med Trinitron-rør, bør du jo nok læse
anmeldelser af dem, før du køber. Hvis jeg køber en bil, er jeg også ret
ligeglad med, hvilket mærke akkumulator producenten har valgt at sætte i,
og jeg forventer heller ikke det fremgår af brochuren. Men hvis man går
op den slags, bør man altså undersøge det lidt nøjere. Det tog mig ca. 30
sekunder i selskab med Google, at konstatere at den skærm du nævner har
Trinitron-rør.

mvh
Peter

Fra : Surprise

Dato : 17-11-01 13:47

"Falckredderen Ragga Muffin" <spam@nej.tak> wrote in message

Okay - du fangede pointen ganske imponerende.
Ja, jeg bryder mig absolut ikke om stregerne på Trinitron
Hvis flertallet mener at det er min egen skyld, så må jeg nok æde den.

Med venlig hilsen
Trinitronhaderen

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 17-11-01 14:19

"Surprise" <sup@snup.aq> skrev

> Okay - du fangede pointen ganske imponerende.

He he... Bare kald mig Sherlock...

> Ja, jeg bryder mig absolut ikke om stregerne på Trinitron
> Hvis flertallet mener at det er min egen skyld, så må jeg nok æde den.

Hader du virkelig Trinitron så meget? Jeg ville nødig bytte min Sony med
en almindelig én af slagsen. Jeg gætter på, at det er de to tråde, der
irriterer dig, men ved dagligt brug ser man dem ikke. Derimod glæder jeg
mig hver dag over den gode skarphed, de klare farver og det flade
billede - egenskaber som jeg tror din Nokia-skærm også har, takket være
Trinitron-røret.

mvh
Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-11-01 15:56

Surprise says in dk.edb.hardware:
> Ja, jeg bryder mig absolut ikke om stregerne på Trinitron

Du er ikke den eneste der ikke kan lide stregerne. Selv har jeg
det fint med dem, men stregerne (eller rettere: trådene) har det
med at være et af kritikpunkterne når Triniton skærme
sammenlignes med andre.

> Hvis flertallet mener at det er min egen skyld, så må jeg nok æde den.

Jeg aner ikke hvad flertallet synes, men jeg kan ikke se at du
er blevet vildledt, højst manglende informeret. Der holder jeg
med Peter.

Jeg går ud fra der er gået mere end 14 dage siden købet eftersom
du ikke benytter dig af din returret? De 14 dage er jo netop til
tilfælde som dette hvor du ikke kan bese skærmen i butikken men
i stedet har mulighed for at fortryde købet.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Uni Bull

Dato : 17-11-01 17:47

"Surprise" <sup@snup.aq> proklamerede in news:M_sJ7.760$B4.153788
@news000.worldonline.dk:

> Okay - du fangede pointen ganske imponerende.
> Ja, jeg bryder mig absolut ikke om stregerne på Trinitron
> Hvis flertallet mener at det er min egen skyld, så må jeg nok æde den.

Jeg ved godt det måske er umuligt at overbevise dig, men jeg forsøger
alligvel

Jeg var heller ikke den store tilhænger af Trinitron-stregerne, min påstand
var noget i stil med: Det forstyrrer, det kan man ikke undgå at se osv osv

Stor var min skuffelse da også, da jeg på et nyt job pludselig sad foran en
Trinitron-skærm.... (jeg havde jo trods alt aldrig siddet foran en sådan i
længere tid)

Men... En uge, måske mindre, så ser man ganske enkelt ikke de streger. Jeg
har i hvert fald måtte tage mine ord i mig igen.

Jeg håber du får samme oplevelse - da du jo nu "hænger" på Trinitron.
--
Uni Bull
København K

Fra : Lars

Dato : 17-11-01 13:54

Når jeg skal købe noget nyt udstyr over nettet, checker jeg altid som det
første data fra poducentens hjemmeside.

Dernæst tjekker jeg varenummer, om det stemmer overens med den samme vare i
andre butikker på nettet.

Så læser jeg alle de reviews jeg overhovedet kan komme til, for ligesom at
danne mig et overbik over hvad andres erfaring er med produktet.

Sidst nævnte er som regel alt afgørende.

Mvh. Lars

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-11-01 14:27

> [...]
> erfarne edb folk hvordan de opfatter følgende varebeskrivelse, og hvilken

Hvis du ikke kan lide Trinitron kan jeg MEGET anbefale en LG Flatron. Det
er en helt flad skærm og er opbygget som en blanding af et Trinitron rør og
et alm. Men UDEN de to streger!

vh. Peter ANdersen