Ureglmæssig puls.
Fra : Flemming Nielsen

Dato : 17-11-01 10:48

Hej,

Jeg har en datter på 7 år som har en meget urolig puls. Er der nogen som ved
hvad det kan være ?

--
Mvh,
_________________________________

Fra : Niels

Dato : 17-11-01 21:00

Det er normalt at børns puls ændre sig ret meget i takt med deres
vejrtrækning det kaldes en sinusarytmi.og er et tegn på at deres autonome
nervesystem fungere særdeles godt. Ofte kan de ændre pulsen op til 50 slag
per minut under en dyb vejrtrækning , feks. fra 80 slag/minut til 30 slag
/minut.

Hilsen Niels

Fra : LazyA

Dato : 17-11-01 22:49

"Niels" <nielsw@dadlnet.dk> wrote in message

> [...]
> per minut under en dyb vejrtrækning , feks. fra 80 slag/minut til 30 slag

Hej Niels

Da jeg var 3 år blev jeg indlagt pga. noget hjertearytmi. Af en eller anden
grund, har jeg svært ved at lokke flere oplysninger omkring indlæggelsen ud
af mine forældre. Vil dit svar sige, det ikke er alvorligt? Er det ikke
noget, der får betydning i ens voksenliv? Et særdeles velfungerende autonomt
nervesystem - hvad betyder det præcist? Er det så også extra velfungerende
når man er voksen, og hvilken betydning har det i så fald for ens krops
funktion? Findes der evt. net-litteratur på området?

Med venlig hilsen

Anders

Fra : Niels

Dato : 18-11-01 12:33

Kære Anders
Det er ikke til at vide præcist hvad det var for en form for arytmi du havde
som barn, sinusartymi har man kendt i mange år og jeg kan ikke forestille
mig at man har indlagt dig for det alene. Hvis dine forældre ikke vil
fortælle noget, er det nok fordi de ikke selv har fået besked dengang.
Et velfungerende autonomt nervesystem er normalt en kun en fordel men det
jeg mente var at hjertet normalt ikke slår helt regelmæssigt men at de
enkelte hjerteslag kommer når der er "brug for det". Hvornår det er,
bestemmes af det autonome nervesystem og man kan godt have et system der er
overfungerende således at hjertet næsten går i stå hvis man tager en dyb
vejrtrækning. Omvendt jo ældre man bliver, aftager virkningen således at
hjerteslagne bliver mere regelmæssige og der næsten ikke vil være nogen
effekt af dybe vejrtrækninger. Så er meget regelmæssig puls et aldersfænomen
eller tegn på dårligt fungerende autonomt nervesystem som man kan se hos
mennesker som har haft sukkersyge i mange år.

Hilsen Niels

Fra : Roffe

Dato : 22-11-01 10:40

Hei
Det har jeg hatt i 56 år nå.....ingen problemer
så langt!

mvh
Rolf