reinstallering ved udskiftning af ram, hjæ~
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 16-11-01 22:51

Jeg har lige investeret i to klodser Veritech 512 MB SD-PC133. Men lige
umiddelbart kan jeg ikke få dem til at virke på min maskine. Jeg får blå
skærm med besked om "low memory" hver gang jeg vil åbne et program.

Hos forhandleren www.shg.dk foreslår de mig at reinstallere Windows, evt. at
formattere. Jeg har det bare sådan lidt at jeg nødig vil formattere hvis
ikke det hjælper. Jeg har dog lige for første gang fået blå skærm "low
memory" igen med de gamle ram i maskinen, noget der ikke er sket før. Så
måske er der noget om at Win98SE fucker-up i det når man skifter ram. Er der
nogen der ved noget om det emne?
Jeg er også blevet foreslået at bruge Win 2000 i stedet for Win98SE. Ville
det være smart, og hvor kompatibelt er Win2000 mht spil og programmer i
forhold til 98SE?

Asus A7V (gamle model)
Athlon 1000Mhtz
Veritech Doublesided 8X32 PC-133 512MB
OS: Win98SE

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 16-11-01 23:00

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> skrev:

> [...]
> umiddelbart kan jeg ikke få dem til at virke på min maskine. Jeg får blå
> skærm med besked om "low memory" hver gang jeg vil åbne et program.

Det er Win98SE der kokser med så meget ram installeret.

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 1GB:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 512MB:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 16-11-01 23:13

OK, det kalder jeg sgu et hurtigt svar. Men hvad skal jeg gøre ved det? Jeg
er ikke helt inde i det der V-cache...

Desuden er jeg ikke helt 100% sikker på at teksten på blå skærm er præcis
som beskrevet i de link jeg fik af dig.

På forhånd tak,

Tim

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en news:9t429e$b51$1@sunsite.dk...

Fra : Madsen

Dato : 16-11-01 23:43

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> skrev:

> OK, det kalder jeg sgu et hurtigt svar. Men hvad skal jeg gøre ved det? Jeg
> er ikke helt inde i det der V-cache...

Som beskrevet på siden her:
<http://www.wintip.dk/trimning/ram.htm> - så kan du måske få dit
problem til at forsvinde ved at ændre MaxFileCache inde i den fil
der hedder System.ini men det er ikke sikkert at det virker.
Jeg prøvede for et stykke tid siden med 1024 Mb. ram på Win98SE
og kunne ikke få den til at køre ved at ændre på MaxFileCache.
Win98SE nægtede ganske simpelt at starte med 1024 Mb hos mig,
men det er meget individuelt fra maskine til maskine tyder det på.

> Desuden er jeg ikke helt 100% sikker på at teksten på blå skærm er præcis
> som beskrevet i de link jeg fik af dig.

Jeg tror ikke der er tvivl om at det er grundet dine 1024 Mb. ram
at Win98SE kokser. Prøv evt. at pille de 512 ud og tjek efter om
du stadig har fejlen.
Jeg valgte at installere Win2000 i stedet, som ikke har disse pro-
blemer (og WinXP heller ikke), men du kan måske også være heldig
at du kan få den til at køre ved at tvinge Win98SE til kun at se de
640 Mb. eller noget i den stil.

Jeg fik min Win98SE til at køre ved at gøre følgende:

Gå ned i Start > Kør og skriv: msconfig
Under fanebladet Avanceret finder du en linie med følgende indhold:
'Limit Memory to <x> MB:'
Prøv f.eks. med 960 Mb eller noget i den stil og gå så nedad hvis
fejlen stadig kommer. På et eller andet tidspunkt vil fejlen forsvinde.
Så vidt jeg husker forsvandt problemet ved mig omkring de 700 Mb.
(Genstart imellem hver ændring, men det kommer vist helt af sig
selv.)

Forresten så kan jeg også anbefale dig at teste dine nye ram for
fejl. Ikke fordi jeg tror de fejler noget, for ovenstående tyder på et
Win98 problem, men det er altid en god idé at teste nyindkøbte
ram med et program som memtest86 f.eks.
Du kan hente programmet her:
<http://www.teresaudio.com/memtest86/memt28.zip>
(Det tager ca. 2½ time at løbe 2 x 512 Mb. 133 mhz. igennem her
hos mig.)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 17-11-01 00:03

> Jeg tror ikke der er tvivl om at det er grundet dine 1024 Mb. ram
> at Win98SE kokser. Prøv evt. at pille de 512 ud og tjek efter om
> du stadig har fejlen.

Det har jeg faktisk! Men fejlen er der stadig....

> [...]
> <http://www.teresaudio.com/memtest86/memt28.zip>
> (Det tager ca. 2½ time at løbe 2 x 512 Mb. 133 mhz. igennem her

Jeg har hentet 2.7 versionen af memtest86. Jeg satte den til at teste i går
aftes inden jeg gik i seng, og da den havde stået i 19 timer (!!) var den
nået til test 6..... Hvilken en af testene er det jeg skal køre. I øvrigt
havde den fundet 20 fejl på de 19 timer, men såvidt jeg forstår behøver de
ikke være i rammen.

Fra : Madsen

Dato : 17-11-01 00:15

> Det har jeg faktisk! Men fejlen er der stadig....

Jamen hvad havde du da i den før? 256 Mb. eller hvad?
Der ligger jo altså også en magisk grænse ved 512 Mb. på visse
maskiner som nævnt i: <news:9t429e$b51$1@sunsite.dk>

[Memtest86]
> Jeg har hentet 2.7 versionen af memtest86. Jeg satte den til at teste i går
> aftes inden jeg gik i seng, og da den havde stået i 19 timer (!!) var den
> nået til test 6..... Hvilken en af testene er det jeg skal køre.

Det er fordi den er startet forfra. Den bliver ved med at køre til du
selv stopper den. Den kører 10 tests og når den har udført nummer
10 så starter den forfra. Du behøver ikke at køre videre end til de
første 10 tests. Det er de første 10 tests der tager 2½ time hos
mig. Havde jeg ikke afbrudt den efter det tidspunkt, havde den
kørt endnu :)

> I øvrigt havde den fundet 20 fejl på de 19 timer, men såvidt jeg
> forstår behøver de ikke være i rammen.

Hvor skulle fejlene ellers være? Det er et program til at finde fejl i
ram og den skulle ikke gerne finde een eneste fejl. Hvis den gør,
så vil jeg mene at der er fejl på dine ram og så skal du have dem
byttet.

Jeg har selv haft problemer med 2 stk. 512 Mb. PQI hvor Mem-
test86 også fandt fejl på. Jeg tog et billede af skærmen hvor man
kunne se at Memtest havde fundet fejl og sendte det med retur til
forhandler og fik dem byttet uden videre vrøvl. De nye ram jeg fik
retur fandt Memtest ingen fejl på.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 17-11-01 00:35

> Jamen hvad havde du da i den før? 256 Mb. eller hvad?
> Der ligger jo altså også en magisk grænse ved 512 Mb. på visse
> maskiner som nævnt i: <news:9t429e$b51$1@sunsite.dk>

Øhh.. jeg kan ikke se nogen nævnt om det...

Der sidder 256MB Spectech-Ram i på nuværende...

> [...]
> kunne se at Memtest havde fundet fejl og sendte det med retur til
> forhandler og fik dem byttet uden videre vrøvl. De nye ram jeg fik

Jeg vil lige prøve at kontakte forhandleren her en af dagene.

Men tror du det vil være en fordel for mig at skifte til Win2000. Ville den
lige umiddelbart kunne køre rammene med det samme og udnytte dem bedre? Vil
mine programmer også kunne køre på Win2000?

Ja undskyld de mange dumme spørgsmål, jeg ved lidt om PC, men ikke med
hovedvægt på styresystemer og hardware....

Fra : Madsen

Dato : 17-11-01 00:44

> Øhh.. jeg kan ikke se nogen nævnt om det...

<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP>

> Jeg vil lige prøve at kontakte forhandleren her en af dagene.

Det tror jeg ville være fornuftigt.

> Men tror du det vil være en fordel for mig at skifte til Win2000. Ville den
> lige umiddelbart kunne køre rammene med det samme og udnytte dem bedre? Vil
> mine programmer også kunne køre på Win2000?

Win2000 og WinXP er langt bedre til at udnytte store mængder
ram end Win9x er. Ingen tvivl om det.
Om dine programmer vil fungere er lidt svært at sige når jeg ikke
ved hvilke programmer du bruger, men langt de fleste burde køre
uden problemer. Måske skal du have hentet nogle opdateringer
til programmerne, men det er nok også det eneste der skal til.

Desuden kan du jo også vælge at beholde Win98SE hvis du har
flere harddisk eller har delt din harddisk op i flere drev.
Hvis man vælger at installere Win2000 og WinXP på et andet drev
end det drev hvor dit eksisterende styresystem ligger, så bliver der
blot oprettet en boot-menu så du kan vælge hvilket styresystem du
vil bruge under opstart. Det var den måde jeg valgte i overgangen
fra Win98SE til Win2000.

> Ja undskyld de mange dumme spørgsmål, jeg ved lidt om PC, men ikke med
> hovedvægt på styresystemer og hardware....

Der findes ikke dumme spørgsmål. Kun dumme svar.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 16-11-01 23:04

Glemte lige det her link:

Fra : Jbird

Dato : 16-11-01 23:37

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message
> [...]
> det være smart, og hvor kompatibelt er Win2000 mht spil og programmer i

Prøv dette herlige link, og se om du bliver klogere på de fejlkoder på den
blå skærm...

http://www.bc.edu/bc_org/tvp/ars/documentation/win95errorslist.shtml

Jeg ville nok installere XP i stedet for win2000, der er meget færre
kompatibilitets-problemer, den er også hurtigere og flottere...

/Jørgen