session problem
Fra : Christian Bjerre

Dato : 16-11-01 15:26

Jeg har et site der kræver at samme bruger kan køre flere vinduer (åben
browser vinduer) med forskellige session id's.
- dvs jeg bruger ikke session_ destroy på noget tidspunkt.

problemet ligger i at når jeg åbner det første vindue med sessionstart får
jeg tildelt et SID og næste gang jeg åbner endnu et vindue med sessionstart
får jeg tildelt samme SID ...

findes der en sessionstart funktion, der IKKE tjekker om man allerede har et
sessionid ?

// Chris

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-11-01 16:07

"Christian Bjerre" <no@spam.com> wrote in message
> Jeg har et site der kræver at samme bruger kan køre flere vinduer
(åben
> browser vinduer) med forskellige session id's.

Det er jo nok her fejlen ligger.
Du er ude i noget værre noget, og jeg vil anbefale at du finder en anden
løsning.

> [...]
får
> jeg tildelt et SID og næste gang jeg åbner endnu et vindue med

Hvis et site åbner et nyt vindue (fx. en popup eller whatever), så er
dette nye vindue i samme session. Men hvis du åbner en helt ny browser,
og går ind på samme site, så er det to forskellige sessoiner.

Dette gælder ved cookiebaserede sessioner, i Internet Explorer. Jeg vil
tro de fleste andre browsere opfører sig på samme måde. Ved URL-baserede
sessioner kan du (måske) selv bestemme det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Bjerre

Dato : 16-11-01 17:03

jeg har fundet problemet / løsningen ..

Sitet hvor min løsning "virker", får jeg følgende fejl, men idet jeg manuelt
smider $SID på alle "a href" virker det efter hensigten

[16-Nov-2001 16:09:19] PHP Warning: Cannot send session cookie - headers
already sent by
[16-Nov-2001 16:09:19] PHP Warning: Cannot send session cache limiter -
headers already sent
[16-Nov-2001 16:09:19] PHP Warning: Cannot send session cookie - headers
already sent by
[16-Nov-2001 16:09:19] PHP Warning: Cannot send session cache limiter -
headers already sent

Sitet hvor det ikke virker, melder ingen fejl og virker med én bruger ad
gangen, men alså ikke efter hensigten, da jeg ikke har en "log af" funktion
og gerne vil have at flere forskellige brugere kan logge ind fra samme
computer på same tid.

kan godt se, at det er noget værre gris jeg er ude i, kan være jeg bare skal
fortsætte på samme måde og selv lave min sessionid's som jeg så smider efter
alle links g inkluderer i samtlige formfelter, men havde håbet der var en
smartere måde.

// chris

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 16-11-01 17:40

Christian Bjerre wrote:

> [...]
> skal fortsætte på samme måde og selv lave min sessionid's som jeg så
> smider efter alle links g inkluderer i samtlige formfelter, men havde

Det er der, måske.

Du kan oversætte php med --enable-trans-sid (se med phpinfo() om det er
tilfældet) få php til selv at smide session-id på alle relative URL'er.

Med "session.use_cookies" sat til 0 i php.ini kan du få php til aldrig at
bruge cookies, og altid smide session-id'et i URL'en. Hvis jeg husker ret
kan samme opsætning klares med linien "php session.use_cookies 0" i
..htaccess på en Apache server.

mvh Andreas

Fra : Christian Bjerre

Dato : 16-11-01 17:50

skal selvfølgelig prøves, men det klarer ikke mit store problem - der hedder
flere sessions pr. bruger fordelt over mange åbne vinduer.

der er kun tale om 10-15 sider, så jeg tror jeg hakker en hjemmelavet
semi-session løsning

// chris