Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ejendomsværdiskat
Fra : Henrik Gram

Dato : 16-11-01 09:58

Jeg har været ved at kigge på lejlighed i .dk og regne ud hvordan økonomien
kommer til at se ud via www.tax.dk's skatteberegningsskema. En ting jeg
ikke forstår er ejendomsværdiskatten.

Kan det virkelig passe at hvis jeg køber en lejlighed med en værdi på 1.2
million, hvoraf 60.000 er grundværdien, at jeg årligt skal betale 12.000
(1%) i skat på dette?? Hvad er i det hele taget baggrunden for denne
beskatning? Da jeg snakkede med de gamle som har en villa til lige godt 1
mill, mente de at de betalte meget mindre og at beløbet formentlig var
indregnet i brutto/netto beløbene, så jeg er efterhånden blevet
småforvirret...

Nu havde jeg selvfølgelig gået i banken og spurgt hvis ikke lige det var
fordi jeg er udlandsdansker for tiden, så jeg prøver i dette forum først.

mvh,

Henrik Gram

Fra : Henrik A

Dato : 16-11-01 18:20

> Kan det virkelig passe at hvis jeg køber en lejlighed med en værdi på 1.2
> million, hvoraf 60.000 er grundværdien, at jeg årligt skal betale 12.000
> (1%) i skat på dette??

Ja, det passer....

> [...]
> mill, mente de at de betalte meget mindre og at beløbet formentlig var
> indregnet i brutto/netto beløbene, så jeg er efterhånden blevet

Hvis man har købt før 1996 får man nogle fradrag i ejd.værdiskatten.
Typisk er ejendomsskatten indregnet i brutto/netto i fx. en salgsopstilling,
mens ejendomsVÆRDIskatten bliver trukket over din A-skat.

God weekend til alle.

Mvh
Henrik