Trådløst Tastatur - uden USB
Fra : Jan

Dato : 15-11-01 23:29

Hej,

Jeg har lige købt (men kan stadig returnere) det trådsløse Logitech tastatur, som de har på tilbud i Føtex i denne uge.
Sikkert et udemærket tastatur, men jeg kom til at tænke på om det ikke var bedre at anskaffe sig et til USB port istedet. Kan ikke
lige overskue de fordele som måtte være ved det. Nogen som har et godt råd ?
Fx. kan man med USB, beholde den gamle mus tilsluttet ?

Mvh

Jan
PS: Det er et Logitech Cordless iTouch tastatur

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-11-01 00:06

> [...]
>
> Mvh
>
> Jan
> PS: Det er et Logitech Cordless iTouch tastatur

Jeg synes jeg så at det var en model uden genvejstaster de havde i min
lokale Føtex, i så fald vil jeg mene at det er et dårligt køb. Logitech's
tastatur er efter min mening et af de bedste. Mit er trådløst, men
ærligtalt er det unødvendigt. Det koster 2 batterier om måneden og det
løber altid tør på det mest uheldige tidspunkt, så jeg tror ikke a mit næste
tastatur bliver trådløst.

Derimod er jeg MEGET glad for den trådløse mus. Det er dejligt at der ikke
er ledning der.

Men om du skal bytte det til et USB tastatur. Tjae.. bruger du gamle dos
programmer skal du ikke, men ellers synes jeg at tastatur porten er helt OK!
Hvis du har en mus i museporten kan du også have en (eller flere!) mus i USB
porten. De arbejder fint sammen. Jeg har en tegneplade og det virker også
fint sammen med musen.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Thomas Bowers

Dato : 16-11-01 00:57

"Michael Lund Sørensen" <sletdette-milux@image.dk> wrote in message
> [...]
USB
> porten. De arbejder fint sammen. Jeg har en tegneplade og det virker

2 batterier om måneden !!!! ......jeg har til dato (købt i juni) ikke
skiftet batterier på mit keyboard (og ja det bliver brugt (for) mange timer
hver dag). Musen har dog fået nye 2 gange (altså hver 3. måned)

Hilsen Thomas

Fra : Madsen

Dato : 16-11-01 01:18

"Thomas Bowers" <Bowers@ostervold.dk> skrev:

> 2 batterier om måneden !!!! ......jeg har til dato (købt i juni) ikke
> skiftet batterier på mit keyboard (og ja det bliver brugt (for) mange timer
> hver dag). Musen har dog fået nye 2 gange (altså hver 3. måned)

Ja, jeg synes også det lyder voldsomt, men underlig nok har jeg
oplevet meget stor forskel på hvor stort strømforbrug de forskel-
lige trådløse tastaturer og mus har.
Min gamle Logitech Cordless Mouseman Wheel skiftede jeg ca.
batteri på hver anden måned eller deromkring og tastaturet som
fulgte med til sættet (Logitech Cordless Pro), skiftede jeg vel
batterier på 4 til 5 gange i de ca. 2 år jeg havde det.

Siden er jeg så skiftet til et nyere sæt fra Logitech, men jeg har
en kammerat som også har det ældre Logitech Cordless Pro
magen til mit det gamle, og det sluger langt flere batterier end
mit sæt gjorde. Han skifter batterier i musen ca. hver anden eller
tredje uge og det er samme type batterier som jeg brugte.
Batterierne i tastaturet skifter han også væsentlig oftere end jeg
gjorde da jeg havde det samme tastatur.
Noget der gør det endnu mere underligt er at han sjældent bruger
sin pc og jeg bruger min mange timer om dagen. Det virker lidt
mærkeligt efter min mening.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-11-01 14:22

> [...]
timer
> hver dag). Musen har dog fået nye 2 gange (altså hver 3. måned)

Jep! 2 om måneden - et skift. Duracell Long Lasting Power (ikke sidste nye
model, men dog holdbare til 2005) Alkaline batterier.
Sad!

På mit tidligere arbejde lavede jeg en del ledningsophæng, - det så
frygteligt grimt ud med 100-vis af ledninger på gulvet og det fik jeg
ændret - og det har jeg selvfølgelig også lavet her i min stue. Et trådløst
tastatur var derfor genialt - ledningen går ind i en box og kommer aldrig ud
igen!
Men boxer skulle åbnes så tit, at jeg nu har modtageren uden for boxen.

Men som Madsen skriver, så er der nok forskel på tastaturerne. Jeg tror de
nye bruger mindre strøm (måske er rækkevidden også kortere?),
men det hjælper jo ikke mig. Tilgengæld har jeg fået indkøbt et større
lager af Bunny Power.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-11-01 15:59

"Michael Lund Sørensen" <sletdette-milux@image.dk> skrev:

> [...]
> nye bruger mindre strøm (måske er rækkevidden også kortere?),
> men det hjælper jo ikke mig. Tilgengæld har jeg fået indkøbt et større

Jeg har ikke oplevet en kortere rækkevidde på mit nye tastatur.
Snarere tværtimod, men det er jo også større batterier det
bruger end det gamle jeg havde. Både musen og tastaturet på
mit nye sæt kører med AA-batterier og jeg må indrømme at
den optiske trådløse mus er en strømsluger uden lige.
Jeg skifter batterier på den ca. hver 14. dag så jeg tog springet
og købte nogle genopladelige batterier i stedet. Det har jeg ikke
fortrudt at jeg gjorde. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Jan

Dato : 16-11-01 14:36

Hvilke batterier er det? De alm. små AA ?
Så vil jeg nemlig foreslå at bruge genopladelige. De er ikke så dyre i den størrelse.

Mvh

Jan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-11-01 19:22

> Hvilke batterier er det? De alm. små AA ?
> Så vil jeg nemlig foreslå at bruge genopladelige. De er ikke så dyre i den
> [...]

Mit tastatur bruger AA og min mus (den lille Logitech mus) bruger AAA.
Ja man kan brug genopladelige batterier (til begge), men de holder endnu
kortere. Det er ikke så meget udgiften til batterierne der irriterer mig,
men det at skulle skifte dem og have fat i modtageren for at reaktivere
musen/tastaturet (det virker ret forkert at man skal det - der er også en
aktivering på tastatur og mus, men det er ikke nok).

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 16-11-01 09:54

> Det koster 2 batterier om måneden og det
> løber altid tør på det mest uheldige tidspunkt, så jeg tror ikke a mit næste
> tastatur bliver trådløst.

Hva'?

Jeg har haft mit Logitech iTouch i 11 måneder nu og jeg har endnu
ikke skiftet batterier i tastaturet. Musen har fået nye batt. en gang, hvilket er 1-2 månder siden.

Jeg bruger tastatur og mus i gennemsnit 8 timer om dagen.

/Jakob

Fra : Jan

Dato : 16-11-01 14:47

> [...]
> løber altid tør på det mest uheldige tidspunkt, så jeg tror ikke a mit næste

For mig er det også lidt unødvendigt i det daglige, men har når jeg skal se en film via computeren på TV'et, ville det være meget
rart at bruge musen som en slags fjernbetjening.
Derfor kunne jeg også spare på batterier, hvis jeg kunne beholde min nuværende mus og tastatur, som jeg er godt tilfreds med, og så
supplere med det trådløse når jeg havde behov for det.
Måske jeg skulle overveje at nøjes med en god trådløs mus. Men samtidig er det oftest forholdsvis billigere at købe begge dele
samlet, hvis man alligevel før eller siden vil have begge dele.

> [...]
> porten. De arbejder fint sammen. Jeg har en tegneplade og det virker også

Jeg bruger sjældent DOS programmer længere..

Mvh

Jan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-11-01 19:26

> For mig er det også lidt unødvendigt i det daglige, men har når jeg skal
se en film via computeren på TV'et, ville det være meget
> rart at bruge musen som en slags fjernbetjening.

Helt enig. Det er bare lækkert!

> Derfor kunne jeg også spare på batterier, hvis jeg kunne beholde min
nuværende mus og tastatur, som jeg er godt tilfreds med, og så
> supplere med det trådløse når jeg havde behov for det.

For mig er det en stor fornøjelse at der ikke er snor i musen.

> Måske jeg skulle overveje at nøjes med en god trådløs mus. Men samtidig er
det oftest forholdsvis billigere at købe begge dele
> samlet, hvis man alligevel før eller siden vil have begge dele.

Mit råd, men selvfølgelig, hvis man har lyst til at sidde med tastaturet i
skødet er det jo fint at kunne det. På min reserve PC har jeg købt en 2 m
tastatur forlænger ledning.

> Jeg bruger sjældent DOS programmer længere..

OK - de er ikke understøttet af USB enheder!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-11-01 01:05

"Jan" <jma73@hotmail.com> skrev:

> [...]
> ikke var bedre at anskaffe sig et til USB port istedet. Kan ikke
> lige overskue de fordele som måtte være ved det. Nogen som har

Jeg kan ligesom Michael heller ikke se den store fordel ved et USB-
tastatur og egentlig heller ikke at det er trådløst. Godt nok skifter
jeg meget sjældent batterier på mit trådløse tastatur. Jeg skriver
flere tusinde tegn om dagen og har endnu ikke haft skiftet batterier
i mit Logitech-tastatur, som efterhånden er nogle måneder gammelt
vil jeg tro.
En USB-mus har en bedre opdateringshastighed da USB-porten er
noget hurtigere end PS/2, men det er vist ikke lykkedes producent-
erne af trådløse USB-mus at udnytte denne forøgede hastighed
endnu. Her skal man have en USB-mus med ledning, efter hvad jeg
har forstået.

Dog er jeg efterhånden ret tilfreds med min trådløse optiske USB-
mus efter jeg har fået fat i et bedre underlag og rodet rundt med
modtageren så den er placeret optimalt, men det er rigtigt at DOS
er en plage, for her virker den ganske simpelt ikke, da DOS ikke
umiddelbart har USB-understøttelse. Det er dog efterhånden ved
at være sjældent jeg bruger DOS, så indtil videre har jeg overlevet.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.