FWA erfaringer?
Fra : oz

Dato : 15-11-01 17:52

Hej NG

Er der nogen herinde der har erfaringer med FWA, hvordan kører det i forhold
til ADSL, jeg syntes der er forbavsende lidt info om FWA herinde...

Er der er speciel FWA newsgroup??

Oz

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 15-11-01 17:56

"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote Thu, 15 Nov 2001 17:51:51 +0100 :

>jeg syntes der er forbavsende lidt info om FWA herinde...

Fordi gruppen omhandler xDSL og ikke FWA, brug
dk.edb.internet.udbydere til den slags.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : oz

Dato : 15-11-01 18:07

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> skrev:

> Fordi gruppen omhandler xDSL og ikke FWA, brug
> dk.edb.internet.udbydere til den slags.

Hvem fa.... har pisset på din sukker mad?

Samme besked fik jeg derinde, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro, når nu
ikke der er en FWA gruppe så er det vel lovligt at spørge de to mest
nærliggende steder eller hva'......

Oz

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-11-01 18:05

"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote in message

> Samme besked fik jeg derinde,

Nej. det var bare dig der misfortod.

Fra : oz

Dato : 15-11-01 18:20

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> Nej. det var bare dig der misfortod.

Det har du ret i, men derfor kan man vel godt spørge begge steder =)

Oz

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 15-11-01 18:21

"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote Thu, 15 Nov 2001 18:20:24 +0100 :

>men derfor kan man vel godt spørge begge steder =)

Yeps, jeg plejer også altid at spørge min lokale fotobiks omkring
fyringsolie.

Fra : Tumlehund

Dato : 16-11-01 10:29

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote in message
> Yeps, jeg plejer også altid at spørge min lokale fotobiks omkring
> fyringsolie.

Fedt svar! De der idioter, som stiller dumme spørgsmål og endda i en helt
forkert gruppe, skal bare have tørt på!

Fra : Mads Larsen

Dato : 15-11-01 18:35

Sonofon har opgivet deres FWA-licens til private da ADSL har overtaget
markedet. Sonofon slettede deres FWA side for 1½ uge siden. FWA er vildt
hurtigt men man havde en grænse på et antal gb om måneden og så skulle man
betale ekstra per mb man downloaded ud over denne grænse. FWA er også
dårligt i den forstand at det har lagt dårligere ping så man kan ikke spille
på nettet med det. Jeg ville dog gerne have en 4mbit/1mbit til at stå og
hente film ;)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-11-01 19:22

"Mads Larsen" <ozzie@mail.dk> wrote in message
> [...]
spille
> på nettet med det. Jeg ville dog gerne have en 4mbit/1mbit til at stå og

Hvad siger du nu?`?

1024/256 529 Kr.

2048/512 799 kr.

4096/1024 1529 Kr.

og som noget nyt, ubegrænset trafik

Fra : Mads Larsen

Dato : 15-11-01 22:30

Ja sku. nu har de fået deres FWA op igen. Det er da sjovt og se hvor hurtigt
en 4mbit FWA ville være om og downloade et billede.

FWA er at finde under erhverv. Det skulle dog ikke stoppe private i og få
anskaffet det. Det er billigere end ADSL men ikke meget plus at det ikke er
egnet til at spille på nettet med.

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 16-11-01 08:49

"Mads Larsen" <ozzie@mail.dk> writes:

> FWA er at finde under erhverv. Det skulle dog ikke stoppe private i og få
> anskaffet det. Det er billigere end ADSL men ikke meget plus at det ikke er
> egnet til at spille på nettet med.

Har du nogle konkrete tal på de ping tider du omtaler?

MvH
Karsten

Fra : Mark Beaumont

Dato : 15-11-01 23:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev
> Hvad siger du nu?`?
>
> 1024/256 529 Kr.
>
> 2048/512 799 kr.
>
> 4096/1024 1529 Kr.

Priserne er ex. moms, men stadig rimelige.

Vh Mark

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-11-01 22:18

"Mark Beaumont" <beaumont@os.dk> wrote in message

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev

> Priserne er ex. moms, men stadig rimelige.

Nej, ikke ifølge:
http://www.sonofon.dk/service_og_produkter/internet/sonofon_bredbaand/priser
_og_takster.shtml

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-11-01 00:59

Fri, 16 Nov 2001 22:17:44 +0100, skrev "Bjarke Hansen"

>Nej, ikke ifølge:
>http://www.sonofon.dk/service_og_produkter/internet/sonofon_bredbaand/priser_og_takster.shtml

Rimelige eller ex.moms?

Ingen af delene fremgår af ovennævnte side, men da det er priser
henvendt til erhverv, så er det naturligt at antage, at det er
excl. moms, da det er normalt over for erhverskunder.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-11-01 13:00

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Ingen af delene fremgår af ovennævnte side, men da det er priser
> henvendt til erhverv, så er det naturligt at antage, at det er
> excl. moms, da det er normalt over for erhverskunder.

Sluder,,,

Dansk lovgivning siger, at hvis intet andet er anført. Angives prisen ALTID
inkl. moms

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-11-01 13:09

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3bf6515b$0$25361$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Dansk lovgivning siger, at hvis intet andet er anført. Angives prisen
ALTID
> inkl. moms

Ikke hvis kunden burde vide at priserne er henvendt til erhverv.
Det må siges at være tilfælde når man klikker på et Erhverv-link

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-11-01 16:44

On Sat, 17 Nov 2001 13:00:27 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Dansk lovgivning siger, at hvis intet andet er anført. Angives prisen ALTID
>inkl. moms

.... og hvilken lov er det? Og hvem henvender den lov sig til?

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-11-01 18:22

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

ALTID

> ... og hvilken lov er det?

Markedsføringsloven.

>Og hvem henvender den lov sig til?

Borgere i DK.

Mvh HAA:

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-11-01 19:46

On Sat, 17 Nov 2001 18:21:46 +0100, "Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk>
wrote:

>Borgere i DK.

Imodsætning til virksomheder,,,

BTW så høre jeg nu om få øjeblikke i jura gruppen, hvad de siger,,,

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-11-01 19:56

Sat, 17 Nov 2001 18:21:46 +0100, skrev "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk>:

>Markedsføringsloven.

Ja, hvis det produkt man sælger henvender sig til private
brugere.

Det må et erhvervsprodukt siges ikke at gøre.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-11-01 20:16

> Ja, hvis det produkt man sælger henvender sig til private
> brugere.
>
> Det må et erhvervsprodukt siges ikke at gøre.

Vil du dermed sige, at hvis et produkt henvender sig til 'ikke-private', så
skal virksomheden der tilbyder produktet, ikke overholde Markedsføringsloven
?

Mvh HAA:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-11-01 20:30

Sat, 17 Nov 2001 20:15:39 +0100, skrev "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk>:

>Vil du dermed sige, at hvis et produkt henvender sig til 'ikke-private', så
>skal virksomheden der tilbyder produktet, ikke overholde Markedsføringsloven

En virksomhed er interesseret i prisen uden moms, da det er den
er aktuel for dem.

Og hvis du læser markedføringsloven om prismærkning, så vil du se
at den gælder for detailhandelsvirksomhed.

Fra en grossist/importør, som sælger til erhvervsvirksomheder,
vil du aldrig se priser inkl. moms i deres prislister.

Hvis du kigger på
<http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/adsl/>, så vil
du se, at det også er priser ex. moms.

Her gør CC dog opmærksom på det og det burde Sonofon naturligvis
også gøre.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-11-01 21:52

Markedsføringsloven

> Fra en grossist/importør, som sælger til erhvervsvirksomheder,
> vil du aldrig se priser inkl. moms i deres prislister.

Dog er de forpligtiget til at angive 'priserne er excl moms', også selvom
skiltningen er uinteressant for eventuel køber.

Mvh HAA.

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 18-11-01 00:23

On Sat, 17 Nov 2001 20:29:51 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Her gør CC dog opmærksom på det og det burde Sonofon naturligvis
>også gøre.

I det brev jeg modtog for et par dage siden, er der vedlagt et prisskema.

Jeg ta'r et eksempel fra dette skema.(1)
-----------------------------

Pris pr. Pris pr.
Produktnavn Modtage/sende hast. mdr. ekskl mdr. inkl.
moms moms

SONOFON Bredbånd 1Mbit/s | 1Mbit/s / 256Kbit/s | 423,20kr. | 529,00kr.

-----------------------------

Hvis disse linier bliver fu**** helt op hos nogle, kan jeg informere at
ifølge dette brev er prisen 423,20 kr. pr. mdr. EKSKL. moms, og 529,00
INKL. moms.

Så deres priser på siden er inklusive moms, men det burde de måske gøre
opmærksom på, så at deres erhvervskunder ved, at det rent faktiskt er
billigere, end hvad det ser ud til?

1: Hvis I nenytter fixed pitch font, så skulle det gerne se fornuftigt ud.

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
Cutting remarks don't cut any ice.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-11-01 04:18

<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>Markedsføringsloven.

Hvor i markedsføringsloven finder du da "moms" nævnt? Har du
overhovedet checket... ups, _tjekket_ efter?

>Borgere i DK.

Vi kan til gengæld kigge på "Lov om visse forbrugeraftaler" (også
kendt som Forbrugeraftaleloven):

==
§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på
erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne
aftaler.
Stk. 2. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som
en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part
(forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
[..]
==

Dvs. erhvervsdrivendes henvendelser angående forbrugeraftaler.

Henvendelser angående erhvervsaftaler er ikke at sidestille hermed,
dvs. loven finder ikke anvendelse her.

Til gengæld er det rigtigt nok at ved henvendelser til forbrugere skal
momsen opgives, jf. §11 i Forbrugeraftaleloven (som altså kun er
gældende som angivet i §1):

==
§ 11. Inden der indgås en aftale, skal den erhvervsdrivende give
forbrugeren oplysning om
[..]
3) prisen for varen eller tjenesteydelsen, inklusive moms og alle
andre afgifter,
==

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 18-11-01 11:19

> Hvor i markedsføringsloven finder du da "moms" nævnt?

'tydeligt give oplysninger om pris iberegnet moms og andre afgifter for den
udbudte vare eller vareenhed'

Mvh HAA:

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-11-01 15:13

On Sun, 18 Nov 2001 11:18:49 +0100, "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>'tydeligt give oplysninger om pris iberegnet moms og andre afgifter for den
>udbudte vare eller vareenhed'

Hvilken paragraf?

--
- Peter Brodersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-11-01 18:10

Sun, 18 Nov 2001 11:18:49 +0100, skrev "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk>:

>'tydeligt give oplysninger om pris iberegnet moms og andre afgifter for den
>udbudte vare eller vareenhed'

Ja, ved detailhandelsalg og herunder kommer et produkt, som står
på et firmas erhvervssider næppe komme under.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-11-01 19:17

<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>'tydeligt give oplysninger om pris iberegnet moms og andre afgifter for den
>udbudte vare eller vareenhed'

Tør jeg gå ud fra, at der er en grund til at du ikke kunne give en
paragrafhenvisning efter ca. 10 dage?

--
- Peter Brodersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-11-01 20:07

On Sat, 17 Nov 2001 16:43:59 +0100, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote in dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

>... og hvilken lov er det? Og hvem henvender den lov sig til?

Det skal nævnes at der er tale om sonofon's FWA henvendt til
erhvervslivet, når det framgår at det er et produkt til erhvervslivet,
det også kan købes af private. Se selv her
<http://www.sonofon.dk/index.asp?page=/service_og_produkter/internet/sonofon_bredbaand/priser_og_takster.shtml>
Må de oplyse priser uden moms, uden at oplyse at det er uden moms, eller
kan private forvente at det er med moms, og forlange produktet til den
pris incl. moms?

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-11-01 12:57

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@news.milli.dk> wrote in message

> [...]
eller
> kan private forvente at det er med moms, og forlange produktet til den

Jeg ved desværre ikke hvilken lov det drejer sig om, men jeg kan da
støtte udsagnet.
ToldSkat har udgivet et hæfte (som man får tilsendt når man registrerer
en virksomhed), som hedder "Moms - fakturering, regnskab mv.".
I min udgave (4.0, juni 2001) står der på side 16:

<citat>
Prisangivelser
Ved alle prisangivelser for varer og ydelser skal det tydeligt fremgå,
hvis priserne /ikke/ er med moms. Det gælder for prisskilte, pristilbud,
annoncer, kontrakter og lignende.
</citat>

Der står dog intet om love eller paragraffer. Der står bare, at det skal
være sådan. :)

Til at støtte det en ANELSE mere, kan jeg oplyse, at alt hvad jeg har
set af prismateriale til erhverv, har altid tydeligt angivet det, hvis
prisen er excl. moms.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mark Beaumont

Dato : 18-11-01 04:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev

> Nej, ikke ifølge:
> http://www.sonofon.dk/service_og_produkter/internet/sonofon_bredbaand/priser_og_takster.shtml

OK, selv om priserne på siden er henvendt til erhverv, så er de Inkl. moms.
Beklager at have fremført at de var eks. moms, men det er det normale at
angive når det er henvendt til erhverv

1024/256 529 Kr.
2048/512 799 kr.
4096/1024 1529 Kr.
med ubegrænset trafik, og alle priser er i.flg. Sonofon inkl. moms.

Vh Mark

Fra : SharkanDK

Dato : 16-11-01 13:14

> Hvad siger du nu?`?
>
> 1024/256 529 Kr.
>
> 2048/512 799 kr.
>
> 4096/1024 1529 Kr.
>
> og som noget nyt, ubegrænset trafik

Hvad med at poste et link!!!

Fra : Rune Klausen

Dato : 16-11-01 22:21

> "Mads Larsen" <ozzie@mail.dk> wrote in message
> spille
>
> Hvad siger du nu?`?
>
> 1024/256 529 Kr.
>
> 2048/512 799 kr.
>
> 4096/1024 1529 Kr.

ja tak

Fra : Tournesol \(Jan Nova~

Dato : 17-11-01 00:54

> Hvad siger du nu?`?
> 1024/256 529 Kr.
> 2048/512 799 kr.
> 4096/1024 1529 Kr.
> og som noget nyt, ubegrænset trafik

og hvor ser du dette ?

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-11-01 14:40

http://www.sonofon.dk/index.asp?page=/service_og_produkter/tema/fwa/temaside
..shtml

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-11-01 06:50

On Thu, 15 Nov 2001 17:51:51 +0100, "oz" <gonzo@strike-team.com> wrote:

>jeg syntes der er forbavsende lidt info om FWA herinde...
>Er der er speciel FWA newsgroup??

Dengang oprettelse af denne gruppe blev det diskuteret om FWA skulle
være med eller ej, det blev besluttet at de IKKE skulle være med i denne
gruppe, dette respektere de fleste, og det er årsagen til der ikke er så
meget FWA her. Brug modergruppen dk.edb.internet.udbydere, når hvis
nogensinde der bliver for meget trafik om FWA, så kan der oprettes en
gruppe specielt til FWA.