Installation af X...
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 15:50

Hej NG...

Min linux server har nu kørt i godt en måned...
Nu har jeg så fundet de dele som jeg manglede før. Skærm, tastatur og mus.

Nu er det så at jeg gerne vil installere X (KDE)...

Men hvordan gør jeg det nemmest ?

//#Daniel

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 15-11-01 15:58

Jeg går ud fra at bruger RH.
Så...
rpm -Uvh XFree*.rpm
rpm -Uvh Xconfigurator*rpm
derefter kører du fra command prompt
Xconfigurator --preferxf4
og efter nogle menuer som forhåbentlig selv detecter det hele så kan du til
sidste starte med
startx

mvh
Torben

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 16:37

Alle filer installeret !

Efter det kørte jeg kommandoen:
Xconfigurator --preferxf4

Her går det fint med at finde skærmkortet og det... men så når den til
musen... Her går det helt galt....
Den afslutter programmet, og skriver herefter:

Xconfigurator: Critical error reading /etc/sysconfig/mouse
Xconfigurator: Check permissions of /etc/sysconfig/mouse
Xconfigurator: Also - make sure you are running this program as root

Jeg chekkede filen... Og kunne umiddelbart ikke se noget... Jeg kopierede
den hen i et andet bibliotek, og fjernede den derefter i
/etc/sysconfig/mouse, i håb om at jeg kunne køre Xconfigurator, og at den så
ville lave den rigtige fil.

Men AK ! :o/

What to do ? What to do ?

Nu er goed dyr rådne, tænkte jeg bare !

//#Daniel

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 15-11-01 17:09

Du kørte vel det hele som root, alternativt logget ind via "su -"

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 17:40

Ja, selvfølgelig... !

Men hvad skal jeg gøre ?

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 17:49

Min etc/sysconfig/mouse:

MOUSETYPE="ps/2"
XMOUSETYPE="PS/2"
FULLNAME="Generic Mouse (PS/2)"
XEMU3=yes
DEVICE=/dev/mouse

Her melder den fejl i linie 5; musen er en standard PS/2 - Ingen smarte
knapper eller noget...

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 15-11-01 17:56

Jeg har ikke lige noget godt forslag til hvad der kan være galt.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-11-01 18:56

Daniel Nielsen wrote:

> Min etc/sysconfig/mouse:
>
> MOUSETYPE="ps/2"
> XMOUSETYPE="PS/2"
> FULLNAME="Generic Mouse (PS/2)"
> XEMU3=yes
> DEVICE=/dev/mouse
>
> Her melder den fejl i linie 5; musen er en standard PS/2 - Ingen
> smarte knapper eller noget...

ln -sf psaux /dev/mouse måske?

Køre mouseconfig inden Xconfigurator?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Computers are like airconditioners:

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 22:02

> ln -sf psaux /dev/mouse måske?
Og det skulle gøre / betyde ???

> Køre mouseconfig inden Xconfigurator?
Det giver samme problemer...

> Rasmus

//#Daniel

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 22:03

Kan til alles oplysning sige at der ikke findes nogen fil der hedder
/dev/mouse... Det nærmeste er /dev/jmouse...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-01 22:09

Daniel Nielsen skrev:

> Kan til alles oplysning sige at der ikke findes nogen fil
> der hedder /dev/mouse... Det nærmeste er /dev/jmouse...

Gør dog som Rasmus sagde:

# cd /dev && ln -sf psaux mouse

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-11-01 22:18

Daniel Nielsen wrote:

> Kan til alles oplysning sige at der ikke findes nogen fil der hedder
> /dev/mouse... Det nærmeste er /dev/jmouse...

Hvis du forsøger at bruge /dev/mouse som museenhed, skal den
naturligvis eksistere

/dev/mouse er normalt blot et link til den rigtige museenhed...
/dev/psaux er PS/2-museenheden.

ln -s psaux /dev/mouse

opretter dette link og sørger for at din museenhed eksisterer.

Rasmus

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-01 22:13

Den Thu, 15 Nov 2001 22:02:01 +0100 skrev Daniel Nielsen:
>Og det skulle gøre / betyde ???

Oprette /dev/mouse

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-01 18:12

Daniel Nielsen skrev:

> Men hvad skal jeg gøre ?

Svare under det du citerer og klippe det overflødige væk:
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>.

// Klaus

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 18:55

> Svare under det du citerer og klippe det overflødige væk:
> <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>.

Sorry, glemmer det !

//#Daniel

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 15-11-01 22:33

Daniel Nielsen wrote:

> [...]
> den hen i et andet bibliotek, og fjernede den derefter i
> /etc/sysconfig/mouse, i håb om at jeg kunne køre Xconfigurator, og at den så
--SNIP--

Jeg har haft held af i en lign. situation at fjerne den sidste linie i
/etc/sysconfig/mouse
Altså den linie, der hedder noget med "device=/dev/<device>"

Xconfigurator fuldfører, gpm kan starte, så man har mus i konsollen, X
kan startes fra konsollen, xdm kan startes fra init.
forklaring ????

I øvrigt har jeg også haft held med at indføje den fjernede linie igen.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 16-11-01 13:16

> [...]
>//Jacob Gaarde
>//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
>//e-mail : gaarde <at> mailserver <dot> dk

Tak, Jacob !
Det virkede !

Nu er det så bare sådan at den gerne vil køre gnome som standard, hvordan
skifter jeg til KDE ?