Motorola SB4100 - ethernet forbindelse
Fra : Morten

Dato : 15-11-01 09:39

Hej!

Er der nogen, der har et bud på, hvorfor jeg uden problemer kan forbinde mit
SB4100 kabelmodem via USB under Windows 2000, men ikke får nogen forbindelse
når jeg benytter ethernet indgangen?

Jeg har 2 netkort i min PC og jeg får tilsyneladende forbindelse (ihvertfald
nogle gange) når jeg "disabler" netforbindelsen til mit interne net.

På forhånd tak for hjælpen.

Morten

Fra : KÆ-9

Dato : 15-11-01 19:53

> [...]

(ihvertfald

> nogle gange) når jeg "disabler" netforbindelsen til mit interne net.

____________________________

Hvis du er på StofaNet...

Punkt 1.

Kabelmodemet SB4100 får tildelt en konfigurationsfil.

1.2) Hvis du har fået tildelt en fast intern IP adresse der begynder med
192.168.xxx.xxx

1.2) Konfigurationsfilen "låser" sig på netværkskortets MAC adresse.

1.3) Hvis netværkskortets MAC adresse ikke er indeholdt i modemets
konfigurationsfil eller er blevet "korrupt", er man nød til at opdatere MAC
adressen - det kan man gøre på 3 forskellige måder.

2.1) Den hurtige måde - fungerer i ca. 70% af tilfældene.

2.2) Luk computeren ned.

2.3) Tag strømmen fra kabelmodem i ca 30 sek.

2.4) Slut strømmen til kabelmodem og vent til modem er online.

2.5) Start computeren og se om du kan komme online.

3.1) Den hårde måde - den mest sikre måde at opdatere MAC adressen på.

3.2) Ændre sidste segment i IP adressen til 253 (192.168.xxx.253) - gem
indstillinger.

3.3) Vælg log af og log på igen (fordi der er tale om Win2k).

3.4) Ping gateway (192.168.xxx.254) og loginserver (192.168.30.2) - timeout
ved begge forspørgsler.

3.5) Tag strømmen fra kabelmodem.

3.6) Ændre IP adressen tilbage til den oprindelige IP adresse
(192.168.xxx.xxx) - gem indstillinger.

3.7) Luk computeren ned.

3.8) Slut strømmen til kabelmodem og vent til modem er online.

3.9) Start computeren og se om du kan komme online.

4.1) Den alternative måde - bruges ved modem offline, men kan i teorien også
bruges ved opdatering af MAC adresse.

4.2) Tag strømstikket ud bag på kabelmodem, skru coaxkabel (antennekabel) af
bag på kabelmodem.

4.3) Lad modem stå i 15 minutter uden strøm, nu aflader kabelmodem og mister
dermed konfigurationsfilen.

4.4) Start computeren (eller lad den stå tændt under hele proceduren).

4.5) Skru coaxkabel på bag på kabelmodem, slut strømmen til bag på
kabelmodem.

4.6) vent 10-15 min - Nu får modemet tildelt en ny konfigurationsfil og skal
selv indskrive MAC adressen på det netværkskort der er tilsluttet
kabelmodemet.

5.1) Hvis du er DHCP kunde, dvs at du får tildelt IP adresse af Dynamic Host
Configuration Protocol serveren.

5.2) Indtast "ipconfig" i Dos Prompt og kontroller IP adresse.

5.3) Hvis du har fået en IP adresse der begynder med 62 eller 212 har du
fået tildelt en IP adresse af DHCP serveren og der burde dermed være hul
igennem.

5.4) Hvis du har en IP adresse der begynder med 169 er det Windows der har
tildelt IP adressen fordi der ikke er hul igennem til DHCP serveren.

5.5) Hvis du har en IP adresse der begynder med 169 - indtast "ipconfig
/release" og tryk på enter, intast derefter "ipconfig /renew" for at få
tildelt en gyldig IP adresse.

5.6) Hvis du ikke får tildelt en gyldig IP adresse - se 2.1

5.7) Hvis du stadig ikke får tildelt en gyldig IP adresse, tildel fast
intern IP adresse : 192.168.100.253 med tilhørende undernetmaske :
255.255.255.0 og følg guide fra punkt 3.2 hvor eneste forskel er at punkt
3.6 der ændres til "hent automatisk IP adresse".

5.8) Hvis du fortsat ikke kan komme online. Forsøg at fjerne flueben ud fra
TCP/IP protokollen under netværkskonfigurationen, log af og log på igen,
fluben ud for TCP/IP protokollen igen og følg punkt 2.1

6) Når du benytter USB og ikke ethernet, indlæses der en fiktiv MAC adresse
i konfigurationsfilen - derfor er det ofte nødvendigt med en MAC opdatering
når du går fra USB til Ethernet tilslutning.

Punkt 2.

Win2k og netværk er generelt gode venner, men hvis du ofte ikke kan komme
online når du aktivere det interne netværk, tyder det på at det ikke er tilf
ældet her.

Win2k benytter ACPI IRQ styring hvilket i princippet umuliggør IRQ
konflikter, dvs. at netværkskortene burde kunne få tildelt samme IRQ uden at
det burde forårsage problemer. Fejlen burde være at finde et sted i
netværkskonfigurationen - hvilket er et vidt begreb. I BIOS kan du vælge at
tildele IRQ til de PCI slots netværkskortene er placeret i (deaktiver
eventuelt COM1 (IRQ4) og COM2 (IRQ3)hvis du ikke bruger dem til noget og
benyt dem til netværkskortene. Jeg har aldrig oplevet IRQ konflikt i Win2k
så jeg tror ikke rigtigt at det er her, problemet er at finde.

MVH

Kenny

Fra : KÆ-9

Dato : 16-11-01 13:00

____________________________

Fra : M

Dato : 16-11-01 21:44

Hej Kenny!

Tak for det meget udførlige svar. Jeg har prøvet at slukke PC'en og slukke
for strømmen til kabelmodemet. Da jeg startede igen og modificerede TCP/IP
indstillingerne fungerede alt pludselig perfekt.

Jeg lod så PC'en stå på standby natten over og mens jeg var på arbejde. Da
jeg kom hjem og tændte PC'en havde jeg igen ingen forbindelse. Jeg slukkede
alt, tændte igen - stadig ikke hul igennem. Så ændrede jeg TCP/IP
indstillingerne og vupti forbindelse igen...

Jeg har fået en fast IP adresse for et par dage siden.

Skal jeg prøve at fjerne antenneforbindelsen helt? Jeg kan jo dårligt
forestille mig, at der bliver gemt noget når modemet er slukket?

Jeg er meget forvirret!

/Morten

Fra : KÆ-9

Dato : 16-11-01 13:00