Er XP 20% langsommere end Win98 ?
Fra : Jens Christoffersen

Dato : 15-11-01 00:15

Hejsa.

Jeg postede tidligere at mit system:

Mobo 8KHA+ bios 17.10
AMD XP 1600+ (1400)
Geforce 2 PRO 64MB DDR, Palit Daytona, detonator 21.83
256mb ddr2100 Veritech
Seagate Barracuda IV 40GB
Thermal Take 6cu (43 celcius)
Windows XP professionel

Fik 4050 i scor i 3D winmark 2001. Kørt med out-of-box instillinger
(1024x768)

Hertil svarede Peter:

> Med et system, til forveksling ligner et, nemlig:
>
> Asus A7V266-E - KT266A Chipsæt
> AMD XP 1600+ (1400)
> ApAcer 256 MB DDR RAM 2100 (PC266)
> IBM IDE 60GB Ultra Dma/100 7200 Rpm
> Asus AGP V7700 GeForce2 GTS 64MB
> Windows 98
>
> ...fik jeg forleden en score på omkring 5200. Så umiddelbart lyder dine
> resultater noget lave, men om det skyldes Windows XP ved jeg ikke.

Så her følger det store spørgsmål:
Er winXP ca. 20% langsommere end Win98 grundet alle de services der kører i
baggrunden, etc.. ???

Er der nogen der har prøvet at køre 3D winmark 2001 på en win98, installeret
XP så samme system (fuldt identisk) og så køre en 3D winmark 2001 på XP ?
Så vi kan få facts på bordet

Hilsner
Jens C

Fra : Suffo

Dato : 15-11-01 10:08

Neeej XP er bare ikke rigtigt understøttet endnu, vent til 3Dmark 2002 så
skal du se underværker.

MVH
Suffo

Fra : Jonny Jensen

Dato : 15-11-01 01:11

Jeg har prøvet med mit system. Alt installeret i samme version og så
identisk som muligt. Alle windows med alle updates...

Mit system var dengang Athlon 1400, 512 MB DDR, GF2GTS 32 MB DDR, Asus
A7M266.

Software, udover Windows med alle updates fra windowsupdate.microsoft.com,
Detonator 12.90, AMD miniport driver, Via 4in1 v4.32, DX8 samtRegfix & SP2
til Win2K.

Min 3Dmark2001 score (ca tal, da scoren ændrer sig lidt fra gang til gang):

Win98: 3900
WinME: 3700
Win2K: 3100
WinXP: 3300

Siden fik jeg min Athlon op på 1500 og resten er blevet til 768 MB DDR, GF3
64 MB DDR, EPoX 8KHA+.

Softwaren er nu Via 4in1 v4.35 og Detonator 22.80

WinME: 7600
WinXP: 7200

De andre to har jeg ikke røvet med. Men ifølge nedenstående link er XP også
sløvt til andet, i hvert fald i forhold til Windows 2000. Men Tomshardware
har også engang lavet en lignene test og fandt dengang ud af at kun med
Service Pakken installeret på Win2K, kunne den levere anstændig 3D ydelse
over for Win98/ME.

http://www.infoworld.com/articles/tc/xml/01/10/29/011029tcwinxp.xml

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 15-11-01 01:13

Glemte lige... I anden omgang med det nye hardware er der selvfølgelig også
brugt Direct X 8.1 på alle WinME...

Jonny.

Fra : Thf

Dato : 15-11-01 17:39

> [...]
>64 MB DDR, EPoX 8KHA+.
>
>Softwaren er nu Via 4in1 v4.35 og Detonator 22.80

Er det ikke mest grafikkortet der har givet en så stor forøgelses
?

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : DWM

Dato : 15-11-01 18:26

"Thf" <tommy_friis@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke mest grafikkortet der har givet en så stor forøgelses
> ?

Jo.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Jonny Jensen

Dato : 15-11-01 22:19

> Er det ikke mest grafikkortet der har givet en så stor forøgelses

Jo, men jeg har prøvet med SAMME GeForce 2 og 4 forskellige Windows...
Derefter fik jeg NYT GeForce 3 og prøvede i 2 forskellige windows... Det er
for at vise forskellen på de forskellige Windows, alt efter hvilket
grafikkort du sætter i systemet...

Prøv at læse indlægget og ikke mindst spørgsmålet igen.

Jonny.

Fra : Jens Christoffersen

Dato : 15-11-01 20:30

Jeg kan se du har installeret Via 4in1.

Det har jeg ikke gjort til min XP installation, og det kører jo fint. Er
det nødvendig ???

Og vil det forbedre performance ?

Mvh
Jens

Fra : Peter Jespersen

Dato : 15-11-01 03:16

On Thu, 15 Nov 2001 00:14:52 +0100, Jens Christoffersen wrote:

<snip>

>Så her følger det store spørgsmål:
>Er winXP ca. 20% langsommere end Win98 grundet alle de services der kører i
>baggrunden, etc.. ???

WinXP er et rigtigt styresystem, det vil sige at der er mere der
skal administreres, checkes osv, der er i det hele taget
større...Derudover er GUI'en forbandet tung, faktisk er den
optimeret til SMP konfigurationer...hvis der er en ekstra
processor bliver UI tråden lagt derpå mens basissystemet kører
på den første..Lidt af en illusion!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
"I've fallen, and I can-" *BANG* Lets see you get up now old lady!

Fra : fnugi

Dato : 15-11-01 16:45

Har læst en test på XP vs. W2k der er W2k hurtiger ind XP og Office var
også hurtiger ind OfficeXP

Fra : Suffo

Dato : 16-11-01 05:51

Ja det er meget på grund af det graffiske i XP produkterne. Og fordi de har
proppet så mange features ned på så lidt plads. Men hos mig kører WinXP
meget bedre end min computer nogensinde har gjort, selv med W98, så jeg
beholder da

Mvh
Suffo

ps. jeg får også mere i 3Dmark 2001 end før, en difference på 200-300 Marks
extra.