Rygestop-gruppe
Fra : Uffe Christensen

Dato : 04-01-01 17:01

Hej,
Ligesom så mange andre kæmper jeg for at holde op med at ryge. Kiggede lige
i usenet-hierakiet, og ser at der ikke er en rygestop-gruppe. Var det noget,
der var interesse for? Hvis det er tilfældet tager jeg gerne initiativet.

UffeC

--
KEEP ON ROCKIN' 2000 - http://hjem.get2net.dk/uffec
VIDEO-EDIT - dansk support for video-redigering -

Fra : Zirfelt

Dato : 04-01-01 18:39

Hej Uffe
Det er da en god ide, med en rygestopgruppe. Jeg er selv stoppet med at ryge
for halvanden måned siden, hvilket er gået usædvanligt godt, bortset fra at
jeg gumler nikotintyggegummi konstant.
Men det kunne da være sjovt at høre om andre og HVORFOR de vælger at stoppe,
og hvilken fremgangsmåde de vælger.
Hilsen Irene
www.zirfelt.dk

Fra : Uffe Christensen

Dato : 11-01-01 15:15

Zirfelt <zirfelt@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
at
> jeg gumler nikotintyggegummi konstant.
> Men det kunne da være sjovt at høre om andre og HVORFOR de vælger at

Hej Irene,
Til lykke!
Ja, jeg synes jo, at det var en vældig god idé, men mit forsøg på at starte
en debat her i dk.helbred og i dk.helbred.misbrug er ikke rigtig lykkedes.
Ærgerligt nok, for jeg tror egentlig, at mange kunne have brug for lidt
støtte. Selv går jeg og mander mig op til at stoppe.
Hvad med at du skrev lidt om hvorfor, hvordan etc. du selv stoppede?
Måske kan det sætte gang i en tråd?

De bedste hilsner

UffeC

Fra : Zirfelt

Dato : 14-01-01 22:14

Hej Uffe
Grunden til at jeg først svare nu, er at jeg ikke har besøgt gruppen i et
stykke tid.
> Hvad med at du skrev lidt om hvorfor, hvordan etc. du >selv stoppede?
Jeg tror simpelthen bare det er en af "bivirkningerne" ved at meditere
dagligt.
Og jo, gu har jeg da haft lyst til at ryge siden. Men ved så også, at der er
forskel på rygetrang. Forstået på den måde: Når man er i byen er det måske
kun på grund af den manglende adfærd man mangler smøgen.
Eller under pres, kunne det måske være godt med en smøg, til lige at dæmpe
følelserne osv., osv.
Men hvad med dig selv?
Hilsen Irene.

Fra : Mari

Dato : 04-01-01 20:11

"Uffe Christensen" <uffec@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:49056.355$ZH.5420@news.get2net.dk...
> [...]
> der var interesse for? Hvis det er tilfældet tager jeg gerne initiativet.

Ligesom der ikke er nogen særskilt gruppe, så er der også uendeligt
langt mellem "rygestopperne" i dk.helbred grupperne.
Måske fordi det mere er en livsstils end et helbreds-anliggende. Sålænge
man ikke er blevet syg af røgen......

Når det er sagt, så vil jeg da gerne berette om hvordan jeg stoppede for lidt
mere end 1½ år siden.

Jeg har prøvet at stoppe et par gange før - og har brugt dels plaster og dels
tyggegummi. Jeg fik meget ubehagelige bvivirkninger (hjerteBANKEN) af
disse - så jeg vidste med mig selv denne gang, at det skulle være med andre
motivationsfaktorer.

Jeg røg mellem 40 og 50 cig. i døgnet i de sidste år før stoppet - så det var
lidt af en beslutning.
Men den blev moden - og jeg havde på det tidspunkt 4 pk. cigaretter i min skuffe.

Jeg besluttede samtidig, at jeg ikke ville forære dem væk denne gang - for jeg
ville ikke risikere at gå ud og købe en ny pakke - for det ville der være mere
"fallit" i, end at åbne en af dem jeg allede havde.

Jeg lavede en aftale med mig selv, at jeg havde lov til at ryge EEN cigaret om
dagen - hvis jeg absolut ikke kunne lade være - og at det skulle vente til så sent
på dagen. som muligt. Helst efter aftenkaffen - og måtte ikke være i behagelige
omgivelser, men f.eks. på badeværelset eller udendørs hvor der hurtigt kunne
friskes op på "luften".

Som "modydelse" for denne cigaret - skulle jeg repetere årsagen til rygestop
mens jeg røg, og jeg skulle overbevise mig selv om ikke at ryge den næste - men
jeg skulle også sige til mig selv, at jeg havde lov til at ryge DENNE - uden dårlig
samvittighed. Dvs. rygestop-selvsuggetion - hvis jeg valgte at ryge.

De fire pakker holdt i et halvt år - og da der kun var et par stykker tilbage, så
opstod en ny tærskel - jeg skulle overbevise mig selv om at jeg ikke skulle købe
flere pakker.

Det var nogle tærskler, som skulle overskrides - og et focus som skulle fastholdes.
Men det lykkedes, for jeg VILLE stoppe. Et par gange var jeg liiige ved at bede om
en cigaret - men det lykkedes mig at tænke "og hvad så bagefter". Så jeg har været
helt røgfri i lidt over et år nu - og jeg tænker kun på det, når jeg får røg i øjnene.

Jeg tog en ny tandbørste med på arbejde - og gik ud og børstede tænder - når
trangen blev for stor. Jeg drak en hel del "isvand" - og mindre kaffe/te.
Spiste mere frugt - og flere grøntsager.
Og så begyndte jeg at gå flere ture, end jeg gjorde før.

Alt sammen noget, som medvirkede til afgiftningen.

Det mest utrolige, der er sket er, at jeg har opdaget hvor meget mit tøj må have
lugtet - for ikke-rygerne. Det vidste jeg ikke. Selv en enkelt cigaret kan lugtes i tøjet.

Jeg er ikke blevet "hellig". Folk må ryge det, de vil. Men jeg har røget for sidste gang.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Uffe Christensen

Dato : 05-01-01 01:11

Mari <mari@hansen.image.dk> wrote in message

> Når det er sagt, så vil jeg da gerne berette om hvordan jeg stoppede for
lidt
> mere end 1½ år siden.

Etc...

Jeg synes, at din fremgangsmåde lyder overordentlig fornuftig, Marianne.
Jeg hører selv til de formastelige, der kan ryge ca. 40 smøger om dagen.
Især når jeg er stresset på job o.l. Jeg har flere gange søgt at holde op.
Motivationen har for så vidt været der, og jeg har spenderet formuer på
plastre, snydecigaretter, tyggegummi, piller og andet hekseri. Jeg har
oplevet disse bevirkninger - og kan iøvrigt ikke døje at tygge tyggegummi.
Jeg tror, at det er meget vigtigt, at man - som Marianne - lægger sin egen
slagplan, og jeg agter i de kommende dage at opbygge en personlig strategi.

UffeC

Fra : Mari

Dato : 05-01-01 16:42

"Uffe Christensen" <uffec@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:1l756.624$ZH.13900@news.get2net.dk...
>og jeg agter i de kommende dage at opbygge en personlig strategi.

Stærkt............. held og lykke til

Husk at skrive ind i planen:

Rejs dig op og lav nogle strækøvelser,
dybe vejrtrækninger eller whatever