Rengøring af læderstøvler
Fra : Line Wolff

Dato : 14-11-01 10:26

Jeg har købt et par brugte læderridestøvler i udmærket stand. Men sådan
nogle bliver jo hurtige beskidte af mudder og hestesved, så jeg har
spekuleret på hvordan man gør sådan nogle rene? Har overvejet det
almindelige lædersæbe til rens og læderfedt bagefter; altså ligesom man gør
trense o.lign. rene med, men er det korrekt til støvlerne?

mvh Line

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-11-01 10:47

In article <QFoI7.164$MB.3693790231@news.euroconnect.net>, Line Wolff wrote:
> [...]
> almindelige lædersæbe til rens og læderfedt bagefter; altså ligesom man gør
> trense o.lign. rene med, men er det korrekt til støvlerne?

læderfedt lukker porerne, så dine fødder dårligt kan ånde,
men det er jo støvler, så de skal jo være mere tætte.

I det daglige ville jeg tøre dem af med en let fugtig klud
når de er mudrede, og så opbevare dem tørt og ikke for varmt.

læder støvler er lækre, men du kan jo evt. gemme dem til
foråret, vinter er en hård tid for dem. Jeg bruger selv
termostøvler om vinteren :)

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Line Wolff

Dato : 14-11-01 14:29

> læderfedt lukker porerne, så dine fødder dårligt kan ånde,
> men det er jo støvler, så de skal jo være mere tætte.

Det var også det jeg frygtede, så tanken dropper jeg igen.

> I det daglige ville jeg tøre dem af med en let fugtig klud
> når de er mudrede, og så opbevare dem tørt og ikke for varmt.

De står indenfor ved de andre sko, så det burde være ok. Det med en fugtig
klud lyder som en generel anbefaling, så det gør jeg.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-11-01 11:14

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote:

>Jeg har købt et par brugte læderridestøvler i udmærket stand. Men sådan
>nogle bliver jo hurtige beskidte af mudder og hestesved, så jeg har
>spekuleret på hvordan man gør sådan nogle rene?

Jeg har også et par ruskindsstøvler (western) der har taget snavs til
sig i form af støv og afsmitning fra sorte cowboybukser. Kommer der
svar på ovenstående, kunne jeg godt vide om det også gælder for disse.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-11-01 11:50

In article <fqg4vt4sfegentj9iu3iu8vvi5b02284h3@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Jeg har også et par ruskindsstøvler (western) der har taget snavs til
> sig i form af støv og afsmitning fra sorte cowboybukser. Kommer der
> svar på ovenstående, kunne jeg godt vide om det også gælder for disse.

Ruskin er anderledes end læder, mig bekendt skal det ikke
have læderfedt, men en blød børste vil nok ikke skade,
det burde kunne tage noget af støvet. Men afsmitningen
er der nok ikke noget at gøre noget ved. Evt kan du jo
farve støvlerne sorte, så kan afsmitningen ikke ses.

Det er muligt at der findes nogle kunst produkter der
også kan bruges, prøv at spørge i en skindbutik, det
er jo ikke unormalt at bruge ruskin til jakker og
veste. Jeg har selv en vest, men passer på den, så
jeg har ikke haft problemer med andet end noget jeg
spildte, og det tørrede jeg hurtigt væk igen. Med en
almindelig våd klud, det så anderledes ud mens det
var vådt, men efter en blød børste når det først var
tørt kan jeg ikke se stedet, og det var altså sovs :/

ion++
ps: man kan godt se at vesten er brugt, men sådan er
det jo med ting.
ppss: jeg har brugt sådan en børste til at fjerne
fnuller fra tøj.

Fra : Line Wolff

Dato : 14-11-01 14:31

> Jeg har også et par ruskindsstøvler (western) der har taget snavs til
> sig i form af støv og afsmitning fra sorte cowboybukser. Kommer der
> svar på ovenstående, kunne jeg godt vide om det også gælder for disse.

Hej Ole

Jeg har godt nok ikke ruskindsstøvler til ridning, men mine almindelig
vinterstøvler er af ruskind. Jeg startede med at impregnere dem med en
ruskindsspray købt i en skobutik og når de så bliver mudrede lader jeg det
tørre og børster dem grundigt, først med en børste der har hårdhed som en
alm. strigle, og trænger de så til at blive "pudsede op" får de med den
rigtige stive ruskindsbørste. Jeg har een gang prøvet at rengøre dem med en
fugtig klud, da de havde fået noget pulver på sig, og det virkede også fint.

Men jeg kunne da forestille mig, at ruskind generelt er lidt sværere at
holde end almindelig skind til udendørs (mudder) brug. Men de er garanteret
flotte

Fra : Gnist

Dato : 14-11-01 16:01

Ruskind bliver rigtigt flot når du "damper" det. Hold f.esk støvlen over
tuden på en kedel med kogende vand, og børst samtidigt. Bagefter imprægneres
med ruskindsspray. Støvlerne må ikke holdes så tæt på dampen at de bliver
"fugtige".

venligst
Gnist
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk
www.big-time.dk/Aloe%20Vera/velkommen.htm

Fra : Tine Gade

Dato : 14-11-01 14:11

Fra : Line Wolff

Dato : 14-11-01 14:28

> Da jeg i sin tid købte mine støvler fik jeg at vide at jeg ikke måtte
> smøre dem dem læderfedt som man ellers bruger til sadel og
> hovedtøj. Grunden til dette er at støvlerne jo gerne skal være "stive" i
> skafterne og læderfedt blødgør. Jeg vasker mine med alm vand og smører dem
> med skosværte. De har nu holdt i ca 8 år! Jeg har brugt dem hver dag, de
> første år kun udendørs!
> Tine

Almindelig vand og skosværte - det var da til at finde ud af Det prøver
jeg.

Tak for tippene, allesammen.