Installation på RAID system... Hvordan?
Fra : Mikael Jensen

Dato : 13-11-01 22:48

Hejsa!

Jeg har købt mig en Promise Fast Track RAID controller, og det er så
meningen at den skal køre med 2x40 GB IBM GXP60 i RAID 0. På disse to diske,
ville jeg så oprette et par partitioner og bruge dem til swapfil, Windows og
spil. På et tredje drev, som ikke skal tilsluttes RAID controlleren, vil jeg
så have Back up liggene, film, musik osv.

Men hvordan installere jeg WinXP eller 2000 på sådan et system? Skal jeg
først installere windows på et af drevene, lave et striped array og køre det
derfra, eller skal jeg lave Array'ed på to tomme diske og derefter
partionere og til sidst installere som om der var tale om almindelige
harddiske? Kan installationen og DOS godt finde et RAID array eller skal der
drivere til efter bootdisketterne, for at det kan findes?

Jeg mener selv at have styr på det hardware-mæssige, men hvad skal jeg gøre
med softwaren?

Hilsen Mikael.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 13-11-01 23:33

Okay.. Det du gør er at du gå ind i din promise controller bios og laver et
raid 0 system..
når det er gjort vil den sige i opstarten at har fundet et drev på 80Gb..

Derefter skal du fdiske drevet, og oprette de dreve du vil have.. og
formatere dem. Så kan du installere windows..
Du kan saktens have en tredje harddisk set på din raid controller uden at
den kommer til at hører Raid.!

Dos kan godt finde Raid.. Du skal nok bruge din driver diskette når du
installere windows. (lige så snart du starter installationen står der i
bunden "tryk F8 for installation af SCSI eller Raid controllere" og det skal
du gøre.. Senere i installationen spørger den dig om disketten.. Ellers vil
du ikke kunne installere windows 2000 eller XP!!!!

Mvh Michael

Fra : Søren Christensen

Dato : 14-11-01 00:32

Jeg har en Promise FastTrak66 RAID controller liggende. Ved i hvad sådan en
er værd?

Mvh. Søren

Fra : Martin

Dato : 15-11-01 15:04

et par hundrede kroner vel, ikke ret meget mere

"klip"

Fra : DWM

Dato : 15-11-01 15:04

"Martin" <damberg@_removethis_ohkk.dk> skrev i en meddelelse
> et par hundrede kroner vel, ikke ret meget mere

Det vil jeg også sige. Et nyt Promise RAID 100 ligger i knap
1000kr.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Martin

Dato : 15-11-01 15:30

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> wrote in message
> "Martin" <damberg@_removethis_ohkk.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det vil jeg også sige. Et nyt Promise RAID 100 ligger i knap
> [...]
I følge EDBpriser.dk :
FastTrack100 Raid TX2 PCI 827 kr.

og det er en nyere model

MD

Fra : DWM

Dato : 15-11-01 17:27

> I følge EDBpriser.dk :
> FastTrack100 Raid TX2 PCI 827 kr.
>
> og det er en nyere model

Nu var det så kit versionen jeg så men jo det er da rigtigt.

Fra : Søren Christensen

Dato : 15-11-01 17:52

Ok, thx for det drenger

Tror næsten jeg har solgt det...

Mvh. Søren

Fra : Jonny Jensen

Dato : 15-11-01 22:31

> Nu var det så kit versionen jeg så men jo det er da rigtigt.

Jeg købte jo så denne her TX2 til, jeg mener 860 kroner, for nogen tid
siden. Hvad mere er der i kit versionen end den BULK jeg fik? Min Bulk
indeholdt 2xdriverdisketter, en ca 300 siders manual på 3 sprog, en CD med
manualer, to ATA 100 Kabler og Selvfølgelig RAID-kortet. Det var godt nok
ikke pakket ind i en fin æske, men hvad mere kan man regne med at få?

Jonny

Fra : DWM

Dato : 16-11-01 06:06

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> manualer, to ATA 100 Kabler og Selvfølgelig RAID-kortet. Det var godt nok
> ikke pakket ind i en fin æske, men hvad mere kan man regne med at få?

Jeg ved ikke hvad forskellen er. Jeg bruger ikke promise eller for den
sags skyld ATA.

Fra : Lars Krag

Dato : 16-11-01 08:18

"Jonny Jensen" <a@b.com> wrote in message news:3bf433f7$0$346$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> manualer, to ATA 100 Kabler og Selvfølgelig RAID-kortet. Det var godt nok
> ikke pakket ind i en fin æske, men hvad mere kan man regne med at få?

En fin æske

Lars

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-11-01 00:29

> En fin æske

Det var det jeg regnede med

Jonny.

Fra : Q

Dato : 24-11-01 08:07

Hmm, istedet for at købe de store dyre RAID kort, kan man evt købe et alm
ATA100 kort, og så modificere det til et RAID kort

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-11-01 14:07

Jo, men nu fik jeg min foræret... Min gamle 66 RAID var lavet af en
Ultra66... Men når nu man kender flinke mennesker som vil forære én en
FastTrack100, siger man da ikke nej...

Jonny.