Fremtidens helte og nutidens tabere.
Integrationsminister Bertel Haarder har startet en kampagne, for at flere unge af anden etnisk herkomst tager uddannelse og arbejde i sundhedssektoren. Han kalder reklamen: "Fremtidens helte er klædt i hvidt". Annoncen forestiller en smuk numidisk kvinde, som med et sensuelt blik på beskueren er ved at trække sine gummihandsker på, inden arbejdet går i gang. Gad godt vide, hvordan ministeren forestiller sig arbejdet i sundhedssektoren? Det her ligner mest forsiden på een af Barbara Cartlands lægeromaner. Vi, der arbejder i ældresektoren i dag, har et ganske andet billede af virkeligheden: "Hårdt arbejde, både fysisk og psykisk. Lav løn. Næsten ingen muligheder for at udfolde sig selvstændigt. Lille eller manglende respekt for din indsats". (Citat Århus Stiftstidendes redaktionelle leder lørdag d. 17. jan. 2004). Så vi, der arbejder i sektoren i dag, må vist nærmest betegnes som "nutidens tabere".
De medarbejdere, som i dag leverer pleje og rengøring til vores gamle borgere, er fanget i en uheldig situation. Politikernes udmeldinger lyder på et højt serviceniveau, og det tror borgerne selvfølgelig på. Derfor stiller modtagerne af hjælpen og specielt deres pårørende store krav til medarbejderne, som konstant forsøger at leve op til dette både i hjemmeplejen og på plejehjemmene. Sandheden er, at bevillinger og ledelse ofte ikke skaber tilstrækkelig mulighed for at udføre arbejdet, så det svarer til befolkningens forventninger. Dette kan kun politikerne gøre noget radikalt ved, - men en dygtig ledelse kan gøre noget ved jobbets indhold!
Og hvad er det så lige, vi kan gøre, hvis fremtidens - og måske nogle af nutidens - medarbejdere på ældreområdet skal føle sig som helte. Det er noget med, at vi skal have en helt anden slags ledere i den kommunale ældrepleje. Ikke ledere som kun tænker i fag-faglighed og skaber store tunge systemer, som trykker den enkelte medarbejders udfoldelsesmuligheder i jobbet. Ikke ledere som i stedet for "lederjakken" tager "læderjakken" på, når de går på arbejde. Ikke ledere, der behandler medarbejderne, som de behandler mand og børn derhjemme, når de ikke vil makke ret. Nej, vi skal faktisk til at udklække nogle professionelle ledere, der ikke nødvendigvis har et sundhedsfag som speciale, men en professionel lederuddannelse!
Kort sagt skal der fokus på en helt ny kultur. Et skift fra institutions- eller offentlig myndighedskultur til markedskultur. Vi skal til at se borgerne som vores kunder, og for at yde den bedste service skal medarbejderne have gode fysiske og psykiske arbejdsforhold. Medarbejderne skal først og fremmest have frihed til selv at træffe daglige beslutninger i samarbejde med kunderne uden at blive straffet for det. Ja, faktisk rummer "Ny Løn" mulighed for at belønne kreativitet, samarbejdsevne og andre "bløde værdier". Alt sammen noget, som er med til at gøre både medarbejdere og kunder mere tilfredse.
I stedet for at skabe en ny generation af nedslidte, udbrændte tabere - nu bare i andre hud-farver - skulle vi gå i gang med aktivt at arbejde for , at medarbejderne i ældresektoren - trods ressourceknaphed - kan levere en god service. Missionen må være at skabe gode arbejdspladser, hvor både de fysiske og de psykologiske jobkrav bevidst tilgodeses.
Så er der mulighed for at beholde de nuværende medarbejdere og rekruttere nye - både nu-danskere og ny-danskere!
Steen Johannsen
Seniorkonsulent
OK-Consult
|