/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Parcelhus med luftvarmeanlæg
Fra : hanneellis
Vist : 1361 gange
50 point
Dato : 04-02-07 12:36

Brændkammeret i vores Danthermfyr er udslidt og fyres skal skiftes. Dantherm laver ikke fyr til privatboliger længere og konstruktionen er ændret. Findes der alternativer til Dantherm?
mvh
Hanne

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 08-02-07 10:38

Vi taler et luftvarmefyr til et enfamilieshus? Kanaler i gulve eller i loft? Hvis gulve, hvor gamle er kanalerne. Tilbage i tiden, blev den slags lavet med eternitkanaler (asbest). Hvis det er sådan nogen, ønsker du dig radiatorbåret varme!

Godkendelse af svar
Fra : hanneellis

Dato : 10-02-07 12:36

Tak for svaret 3773.
Luftvarmefyr i enfamiliehus byggeår 1959. Kanalerne ligger i gulv og indeholder asbest! Har selv boet her siden 76, og ingen er syge - indeklimaet er fint, men tiden er vist til at skifte til radiatorer, gerne solenergi på tag. Spørgsmål: Er asbesten uskadelig når den har ligget så længe og hvis man ikke kommer i berøring med den? Er solenergi idag så teknisk udviklet at det kan svare sig at indstallere det på tag? Da radiatorrør ikke kan komme ned fra loft grundet husets udformning skal alle parkergulve formodentlig skiftes samtidig??? Hører gerne hvis nogen har gode erfaringer med ernergikonsulent/arkitekt man kan hyre til at se på huset. Storkøbenhavnsområdet.
mvh
Hanne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-07 08:54

Om kanalerne drysser, tør jeg ikke spå om. Men følg debatten på skolerne i tiden. De går helt i selvsving.

Solvarme alene duer ikke. Det lever mest varme når du ikke har noget at bruge det det til. Overvej istedet naturvarme www.naturvarme.dk Radiatorrør kan gemmes vha Gabotherm paneler.