/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bosch Cerapur ZSBR 3-12
Fra : prebzz
Vist : 2472 gange
20 point
Dato : 28-12-06 12:03

Som spritny bruger er jeg spændt på om nogen kan hjælpe mig med følgende:
Jeg har ovennævnte gaskedel, som jeg nu har haft i 6 år, men nu hvor udetemperaturerne bliver lavere, har jeg fået det sædvanlige problem: Jeg synes ikke at jeg kan holde den ønskede temperatur inde.
Alle radiatorer står på 5-6, kedelens temperaturregulator står på 5 og her ved en udetemperatur på ca. 6 grader giver det en fremløbstemperatur på ca. 40 grader. "Varmekurvens fodpunkt" er stillet til mellem 35 og 40 på trods af, at jeg har læst mig frem til at den helst ikke skal være højere end en 20-30 stykker.
Hvad gør jeg galt, når jeg på trods af det kun har en stuetemperatur på ca. 21 grader (og gerne ville have små 22. Huset er i øvrigt velisoleret og med 3-lags glas, bare for fuldstændighedens skyld.
Er der nogen i kandu's brugerpanel, der kan oplyse mig om hvor det er, jeg eventuelt gør noget forkert?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 20 point
Dato : 28-12-06 14:18

Har du sat cirkulationspumpen til 2
Har du sikret dig at der ikke er luft ude i systemet evt. i radiatorer.
Når du drejer på termostaterne skal du kunne mærke modstand - ellers hænger stifterne.
Min cerastar 18-4 kører med 39 gr. i stilling 2

Godkendelse af svar
Fra : prebzz

Dato : 28-12-06 14:54

Tak for svaret e.c.
Cirkulationspumpen står på 2. Der er ikke luft i systemet (det er ihvertfald vand der kommer ud, når jeg drejer på udluftningsskruerne). Termostatstifterne er OK. Så jeg er lidt på Herrens mark.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-12-06 16:01

Bliver dine radiatorer varme for oven og koldere nedad.
Hvor langt nede på radiatoren bliver de koldere.
Kan den lave varmt vand rimeligt hurtigt og hvor højt går den i temperatur når der laves varmt vand.
Er der ekstra shuntventil/cirkulationspumpe på anlægget.
Trækker den gulvvarme med eget kredsløb.

Kommentar
Fra : prebzz

Dato : 29-12-06 17:24

Tak, e.c nu bliver det lidt tricky, for jeg kan måske ikke svare helt nøjagtigt, men jeg prøver:
Radiatorerne er varme foroven og koldere nedad, men varme også nedad hen mod fraløbet.
I termostatsiden bliver de koldere efter den øverste trediedel.
Synes ikke at have problemer med varmt vand.
Der er cirkulationspumpe for varmt vand på anlægget.
Der er gulvvarme i to badeværelser. Her er der altid skruet helt op, men gulvene bliver ikke særligt varme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-12-06 18:10

Det lyder lidt som luft i anlægget, og det er ikke ude ved fyret der er luft for Boch/Junkers har automatisk udluftning.
En Radiator skal blive varm i toppen og koldere nedad.
det gælder for alle radiatorer men hvis hvis ikke tilgangen med termostaten sidder øverst og afgangen nederst kan det give lidt problemer.
Prøv at udlufte en radiator og lad vandet løbe ud til det bliver varmt.
Varmesystemer kan godt "gå i stå" og det kan evt. af hjælpes med at lade kun een varmekilde stå åben evt. den udluftede og så åbne en ad gangen. Interval 1 time.
Hvis gulvvarmen sidder i nærheden eller i forbindelse med en radiator så prøv at lukke radiatoren efter at den er blevet varm så der måske kommer mere til gulvvarmeslangen.

Hold øje med om der er vand nok på anlægget (det må ger sættes op til 1,5 (2) bar mens du udlufter)

Kommentar
Fra : prebzz

Dato : 14-03-07 17:15

Jeg har nu konstateret, at det formentlig er klimastyringen der er problemet. Den er slået fra og det virker nu helt anderledes.
Er der nogen der ved, hvordan man kan konstatere om det er udeføleren der er defekt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-07 17:20

Jeg har ikke klimastyring men måske kan føleren være monteret forkert.
Det kan du evt. checke ved at forlange kulde ...............og den varmer og så forlange varme og den lukker af for varmen.