/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brag fra gasfyr
Fra : hestetyv
Vist : 3379 gange
20 point
Dato : 01-12-06 13:18

Hejsa,

Vi har et gasfyr, som blev sat op i 2001, som er begyndt at brage med ganske korte intervaller, i starten var det en gang i timen og nu er der kun et par minutter imellem.
Vi har observeret at fyret slukker, så kommer braget og så starter det op igen. Selve braget forplanter sig ud i rør, radiatorer og vægge.
Vi har prøvet at lufte ud i hele systemet, men lige meget hjalp det, det brager stadig.

Er der nogen, som har en anelse om, hvad årsagen kan være?

På forhånd tak.

/Claus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-12-06 13:55

Servicemand..................nu.

Kommentar
Fra : hestetyv

Dato : 01-12-06 14:04

skal dog tilknytte kommentar til mit spørgsmål. Huset er et lejet hus, og udlejer siger "Der er bare luft i systemet". Vi har luftet ud, men han nægter at få servicemand ud.

Fyret har ikke fået service siden det blev sat op i 2001, så jeg mener helt klart også det er på høje tid at få det serviceret. Men jeg ville gerne have noget konkret jeg kan banke udlejer i hovedet med, og helst inden fyret eksploderer helt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-06 14:35

Meddel udlejer at eftersyn er lovpligtigt.

Kommentar
Fra : hestetyv

Dato : 01-12-06 14:38

Vi har allerede da de brag startede, meddelt udlejer om det ikke var på tide at han sørgede for de lovpligtige eftersyn blev overholdt. Men svaret var "det er jo bare luft i rør, så det skal ikke have service".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-06 14:44

Men eftersynet er så vidt huskes lovpligtigt. Ellers spørg forsyningsselskabet.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 20 point
Dato : 01-12-06 14:56

Der er lovpligtigt eftersyn på olie/gasfyr hver 12 mdr.
Et service eftersyn koster ca. 1000,- incl. materiale (hvis det bare er de alm dele der skiftes)

I kunne jo bare bestille et service, sende regningen videre til udlejeren. Nægter han at betale så må i jo selv betale, hvis i selv mener der er en risiko ved fyret, så er det vel ikke værd at udsætte sig selv for en evt. fare for 1000,- kr.

I kunne jo også bede en service mand, kigge på det uden at gøre noget det koster så sikkert kun 400,- kr. mener han at der er risiko eller fyret skal slukkes, så kan udlejeren dårligt blive ved med at sige at det er luft eller lign.

Kommentar
Fra : hestetyv

Dato : 01-12-06 15:04

-> thulin, du har fat i noget der. Tager fat i den lokale VVS mand, der i tidernes morgen har installeret fyret, med det samme, og så må vi betale regningen i første omgang. Udlejeren har valgt at ignorere den sidste besked han fik fra husets lejere i formiddags. Har sågar kontaktet leverandøren af fyret (Bosch), og de anbefaler minimum service hvert andet år, eller pr 3000m3 forbrugt gas, så jeg tror ikke den skal strækkes længere nu. Der skal bare gøres noget :) Tak for alle jeres svar.

Godkendelse af svar
Fra : hestetyv

Dato : 01-12-06 15:05

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-06 15:08

Umiddelbart kan jeg kun finde lovtekst for at anlæg >100 kW skal have eftersyn. Men i dette tilfælde er det under alle omstændigheder udlejer der skal holde tingene kørende. Men spørg da ellers VVS manden når han kommer. Eller tænker jeg LLO vil være behjælpelige med at finde noget i kan dunke udlejer oveni hovedet med!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-12-06 16:46

På retsinfo.dk kan man finde "Bekendtgørelse om eftersyn af kedel- og varmeanlæg i bygninger" her står at gas olie fyr skal renses én gang årligt og teknikken skal efterses én gang årligt ligeså.
Så det er faktisk lovpligtigt, men jeg skal ærligt tilstå at vi kun får udført eftersyn hvert andet år.

Kommentar
Fra : hestetyv

Dato : 01-12-06 17:05

Der er nu tilkaldt VVS mand og han mener at det er ret kritisk, når fyret ikke har fået service i over 5 år. Han mener det er brænderhoved der er "gået i stykker", og kommer ud og kigger på det med det samme. Ud over det har vi fået fat i udlejers familie (hans far), og har fået en accept fra ham til at vi tilkaldte en VVS mand. Så det kan kun gå fremad nu, samt vores nattesøvn forhåbentligt snart kommer tilbage, uden brag der vækker os konstant