/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udsugning via fælles skorsten
Fra : atmos48
Vist : 1698 gange
40 point
Dato : 01-11-06 22:24

Vi er i gang med planlægning af etablering af køkken i en stor stue i en patricialejlighed i en andelsboligforening. Problemet er at kommunen kræver mekanisk ventillation til omgivelserne (kulfilter er ikke godt nok) samt at foreningen ikke vil acceptere en kanal direkte til gården. Så eneste mulighed er nu at etablere en slags extra "skortsten" fra 1.sal til op over taget (6.sal), hvilket vil koste ca. 100.000, hvis den skal laves eksternt.

Spørgsmålet er nu om man kan trække nogle almindelige stål udsugningsrør i en nedlagt skortsten. Da der er ca. 25meter er det jo ikke bare lige...(tryktab, hvordan kommer man til med ikke flexible rør ind fra siden i en skortsten,....)

Alle gode råd er velkomne, da jeg gerne vil spare de 100.000kr....

Hilsen Jesper

Hvis ikke andet kan lade sig gøre, vi jeg forsøge mig med udluftning til gården kombineret med et kulfilter til at tage lugten. Men det skulle hurtigt løbe op i sammen omkostninger i kulfiltre som den "store løsning" efter en 4-6 år....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-06 23:14

Ventilation, hvor man bare recirkulerer køkkenluften via et kulfilter duer ikke. Det fjerner jo ikke fugten, men vil i bedste fald kun kunne tage noget af lugten og fedtet.

For mange år sidenlavede mean murede ventilationskanaler, der var udført næsten ligesom skorstene. Hvis du er helt sikker på at skorstenen er tæt og ikke åben til andre steder kan du da bruge den som kanal uden at fore med stålkanal. Det vil være vanskelligt ( dyrt) at sætte kanal i skorstenen, fordi den skal fæstnes undervejs, og det er jo ikke så let at komme til.

Der er vel også et køkken i forvejen med udlutning, så det må være muligt at trække en kanal hen til denne.

Kommentar
Fra : atmos48

Dato : 01-11-06 23:23

Problemet er, at der er laaangt hen til det originale køkken og det vil skulle gå igennem flotte stuer med stukloft (nok ca. 30meter i alt), så jeg tror ikke det er en farbar vej.
Men du har ret at fæstning undervej i skorstenen stort set er umulig (jeg havde håbet at rørerne som sådan kunne "holde hinanden", hvis blot det nederste rør var fæstnet - men det er nok for optimistisk.

Det er korrekt at der er en muret ventilationskanal, men den er fælles og så risikerer jeg at der distriibueres madlugt i resten af opgangen...

Hvad gør man iøvrigt mht. til kondens, hvis man blot leder det ud i en skorsten? Der løber idag kun kabelTV ledninger i skorstenen... Vil det kunne fungere / er det lovligt?

Tak iøvrigt for dit hurtige svar.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-06 23:33

Du kan ikke "presse" luften op til 6. sal så din udsugningsmotor skal sidde ope i toppen.
Der vil ikke være noget tab da den varme luft selv gerne vil op.
Har du en skorsten til rådighed, så kan du evt knække ud under taget og montere motoren.
Det må ikke udføres i brændbare materialer.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 04-11-06 15:52

Jo man kan vel nok med den rette ventilator trykke luften op, men man vil også trykke den ind i andre lejligheder, hvis der ikke er absolut tæt til skorstenen.
Derfor er jeg enig i at det er bedre med et sug i toppen.

Hvis der er varmt på hele skorstenens forløb er kondens ikke noget problem.

I øvrigr suger man så meget tør rumluft ( foruden kogedamp) at man kan holde kanalen tør.

Kun hvis den øverste del, skorsenspipen er i det fri eller på et uopvarmet loft, kan der blive problemer. Det kan klares med at afgrene til sugeren og gå til det fri med en isoleret lanal på loftet.

Når skorstenen ikke mere bruges til røg er den formentlig også lukket i toppen for at undgå regn ned, fuglereder mv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-11-06 16:28

Alle ventilationsanlæg med en vis længde afkast....................suger luften ud (trykker ej).

Godkendelse af svar
Fra : atmos48

Dato : 13-11-06 08:22

Tak for svaret transor.