/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
KlokkeGoggePendul
Fra : svendgiversen
Vist : 6447 gange
100 point
Dato : 16-10-06 18:25

På vor golfbane har vi flere små klokker hængende, som man skal slå til,
når man paaserer dem; for at fortælle spillerne bagved, at man er væk.

I dag kom vi til at diskutere, hvad den kugleformede genstand, der hænger inden i, kaldes?
Men de sønderjyder, som jeg spillede sammen med, havde andre betegnelser end jeg.

Jeg husker noget i retning af "Permadikkel", som jeg ikke kan stave til??

Hvad hedder den pågældende genstand: På rigsdansk?
Og på udvalgte dialekter?? Eksempelvis: Østdansk, Fynsk, Jysk og Sønderjysk...

Er det samme betegnelser for de små messing ringe klokker som for store kirke klokker???

Hvis dette er for let, hvor/hvornår opstod klokken (ikke kun kirke klokken) som lydgiver????
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 18:35

Jeg er absolut ikke sikker, men Words stavekontrol godtage : Klokkeknebel
Aner ikke, hvordan det ord er kommet ind i en af mine grå celler.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 18:38

Næææ...
Hvis jeg googler klokkeknebel, er det den javertus, der er bundet fast i den duttelut, du søger.
http://www.baad-motor.dk/product_nautisk.asp?product=73509
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 110 point
Dato : 16-10-06 18:43

Knebel er et godt bud, som jeg osse ville foreslå

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 18:48

Det hedder en knebel

Citat
knebel [ —kne’b%l ] subst. -en (el. kneblen), knebler, kneblerne
1. den bevægelige metalstang i en klokke som bruges til at ringe med. 2. et træstykke, en klud el. anden genstand der stoppes i munden på nogen for at forhindre dem i at skrige. ! af nedertysk knepel 'klokkeknebel' måske af *klepel af fællesgermansk *klapila- 'klapper' afl. af *klappan (jf. klappe) af nedertysk knevel 'kort, tykt træstykke; drejet spids på overskæg' af fællesgermansk *kna¡ila- 'lille pløk, lille stok'

Fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 18:52

Etymologisk ordbog siger, at det er en metalstang i klokke. Lånt fra mellemnedertysk i perioden 12 - 1500 tallet. I øvrigt af ukendt oprindelse, men lignende ord findes på både hollandsk og norsk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-10-06 18:55

Ja en knebel inde i en klokke ophængt i et tov.
Men flytter i den ud på ydersiden af klokken hedder det en hammer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 18:56

Øvvvvv du har Politikkens ordbog lagt ind på PC'en Ans, og kan bare kopiere det over. LOOL
Jeg har den osse men slog det op i Etymologisk, og gad ikke skrive det ordret af. Men enige er de da, kan jeg se.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-10-06 18:59

Eller osse er Ans hurtig på tasterne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 19:00

Hvis du har ordbogen liggende på din PC, så kan du da også kopiere LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 19:17

Ja, men det tænkte jeg ikke på, og nogle gange forklarer Etymoen bedre hvorfra ordene kommer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 19:18

Desværre kan man ikke få Etymo på CD-rom. Har forespurgt, men efterspørgslen er for lille.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-06 19:35

Efter de første svar skulle jeg til at anføre,
at knebel er noget man stikker i munden på folk/fanger, så de ikke kan skrige.

Men knebel kan alså betyde begge dele, også den bevægelige stang/kugle inden i en klokke.

Knebel er jo så sikkert den officielle danske betegnelse; af Germansk oprindelse.

Men det var ikke dette ord mine sønderjyske med/mod spillere nævnte.

Og er der slet ingen der husker noget permo dikkel lignende...
(lyder måske mere sydeuropæisk, måske af latinsk oprindelse).

Dermå være andre lokale betegnelser ud over knebel...
men foreløbig tak, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 19:48

Joooo Svend.

Der er noget der hedder Perpetuum mobile, men det er det latinske navn for en evighedsmaskine. Det kan man jo ikke ligefrem sige at en KlokkeGoggePendul er.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 19:50

Sidder lige her og snakker med min mor, som kommer fra Hoptrup (Sønderjylland).
Hun siger, at en Permadikkel er et pendul i et standerur.
Gambrinus
Hvis jeg ikke får point, siger jeg til min Moar !

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 19:54

Permadikkel LOOL. Det lyder lidt uartigt ... "Guuuud sikke flot en Permadikkel du har"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 19:55

Men Permadikkel har selvfølgelig osse noget med et klokkeværk at gøre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 19:57

Det er vel ikke et standerur, der står på golfbanen LOOOOL

Der er også en, der har haft et ur tiil salg med en permadikkel

http://www.google.dk/search?hl=da&q=permadikkel&meta=

Men det var vist ikke lige et ur, der stod på golfbanen eller har jeg misforstået noget

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 19:59

Klumme

Et rigtigt klokkeværk LOOOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 20:03

Det er sikkert sådan de siger i Sønderjylland (permadikkel)

På rigsdansk hedder det en knebel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-06 20:06

Nej. men du er inde på noget af det rigtige Klumme,

en slags bevægelig mekanisme...
mobile er jo bevægelig, hvad er Perpetuum?

Og ordet kan jo være fordansket på mange måder...
(som barn legede vi med træpistoler og sagde "an sjup", nu ved jeg det skulle være "hands up").

Andre hovedsprog, eksempelvis engelsk og spansk,
skelner tydeligt mellem den bevægelige del inde i en klokke,
og det man stopper i munden på fanger der ikke må skrige.

hvad med fra "perpetuum declenteum" til "permo dikkel"; et fordansket dingle element...
Svend der ikke kan latin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-06 20:21

Det hedder en knebel..eller klokkeknebel, og kan bestå af enten en metalstang eller en kugle.... (på engelsk hedder den "clapper")

Og hvornår opfandtes klokken som lydgiver, det ved man ikke helt bestemt:

Citat
Klokkens Historie er dunkel, men det ser ud, som om Hedninger ikke kender til Klokker som vore. Ordet Klokke findes ikke i Bibelen, men man ved, at Aron og de andre Ypperstepræster bar Bjælder af Guld i Sømmen paa Overkjortelen til deres hellige Embedsdragt. Først i 6.Aarh. omtales Klokker i Frankernes Rige og paa de britiske øer. Et gammelt Sagn nævner en Biskop Paulinus af Nola fra Campanien i Italien som Opfinder, heraf Ordet Campanile, Klokketaarn (Jesuskirken i Valby). Til Norden kom Kirkeklokken samtidig med Ansgar, der efter lange Kampe fik Lov at benytte en Klokke ved Søndagsgudstjenesten i Slesvig Kirke. Nordboerne var bange for Klokker og mente, de skræmte Vætterne bort, senere var de netop glade for denne »Egenskab«. Der knytter sig megen Overtro til vore Klokker, og det er lærerigt at indsamle og studere de talrige gamle Sagn herom. Klokkerne indviedes i den katolske Tid ved et særligt Ritual, en formelig Klokkedaab, en Uskik, som Palladius revser strengt, bl. a. siger han: »skulle de døbes og smøres, maa man give dem Faddere.« Det positive heri er, at i Liv og Død, i Glæde og Sorg stod Klokkerne Menigheden nær, deres Magt var stor, thi de skærmede mod det onde. - Der kom flere og flere Klokker, det var et Særsyn, at en Landsbykirke havde fire ialt (stemt i Grundtone, Terz, Kvint og Oktav), og der ringedes til bestemte Tider med forskellige Klokker. Desværre saa Magthaverne efter Reformationen, hvor fortræffeligt der af Kirkens mange Klokker kunde støbes Skyts! De blev tit gjort til Krigsbytte, og da Svenskerne i 17. Aarh. faldt ind over Danmark, bortførte de ogsaa Klokker; f. Eks. førtes Sejreklokken til Göteborg, men Sagnet herom siger, at den var tavs, naar den skulde ringe, og ringede af sig selv, naar den ikke skulde, saa den har man ikke haft megen Glæde af. Et Par Tal om disse "KIokkerov" siger mere end mange Ord: 1528-29 maatte 1828 Klokker til Kbh. for at støbes til Kanoner, og Verdenskrigen kostede Tyskland 60 Tusind Klokker, heraf afgav Nordslesvig 44 ialt. - Efter Genforeningen fik Sønderjyderne 46 nye Klokker ved en storstilet National indsamling. De blev leveret af vor Tids største danske Klokkestøberi: De Smithske Støberier i Aalborg.

Fra http://www.carillon.dk/UngdommensKlokke.htm

I middelalderen brugte man klokker som fordrivelsmiddel over for ånder og dæmoner....sådan lidt ligesom de vindbjælder man kender idag, som bruges på samme måde f.eks. i Kina.

Der er også et klokkemuseum i Sommersted

http://www.klokkemuseum.dk/sider/danskinfo.html

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 20:21

http://www.kaagaard.dk/erhverv/urmager/mobile/mobile.htm

Men der bliver jo ikke forklaret, hvad dingleværket hedder, og det var jo det du ville vide.

Svaret er knebel.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 20:21

Perpetuum betyder "evighed" iflg. min latin/dansk ordbog.

Jeg ved ikke hvordan det er opstået, ud over det som blev angivet tidligere

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 20:25

Hvorfor pokker kytter i ikke bare en goltbold efter den ski.. klokke ? ? ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 20:26

Den der Permadikkel i et standur hedder en / et "Pendel"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 20:28

Hvad hulen er nu en skiklokke????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 20:31

Ja, men Gambrinus var den første der sagde at det hed en knebel (rigsdansk)

Ja en pendel, det er vel den der sidder mellem klokkeværket LOL

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-10-06 20:35

Nu skal i jo ikke gå hen og hænge jer i en klokkestreng..............alt for længe.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 20:47

Ska' man nu også skældes ud af jer for at tale rigsdansk ? ? ?
Tror i ikke jeg har nok bøvl med de Alsingere her i republikken ? ? ?
De siger :
De første 37 år er man tilflytter.
Efter 9 generationer er man fastboende.
Men Alsinger bli'r man aldrig !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 20:51

Æææhhh....
Det regnestykke går vist ikke rigtig op.
Men de er jo heller ikke så nøjeregnene de infødte hernede.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-06 20:53

Citat
Ja en pendel, det er vel den der sidder mellem klokkeværket

En pendel er da en lampe

"elektrisk lampe, med én pære, ophængt i en ledning" (Nudansk ordbog)

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 20:55

Du er vist lidt vovet i aften Ans... hwa??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 20:58

Ja Dova. Det kaldes osse en pendel, men standurene kom vist før lampe pendellerne. Tror i øvrigt at pendelen i standuret svarer til uroen i et mekanisk armbåndsur.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 21:00

Hmmmm eller osse kaldes den i standuret for et pendul.

pendul -et, -er [pendul] (fr. pendule, mlat. pendulum, lat. pendulus hængende, til pendere hænge) ophængt legeme der kan svinge frem og tilbage om et fast punkt el. en fast akse som ikke går gennem legemets tyngdepunkt;
perpendikel

pendel -en, ..(e)ler [pendel] (ty. Pendel, sa. ord s. pendul») et bevægeligt ophængt legeme, pendul»;
ledning (med fatning) hvori der hænger en enkelt elektrisk lampe (pendellampe)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-06 21:07

perpendikel....... permadikel. Ligner hinanden lidt hwa???

Nå nok om det. Den hedder en Knebel, som Gambrinus skrev for flere år siden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-06 21:27

Jeg husker nu og tog måske fejl...

Permadikkel er også i Himmerland, hvor jeg kommer fra, pendulet i et standur.
Jeg tror, men er ikke sikker på, at vi også brugte denne betegnelse for kneblen i en klokke.
I hvert fald kaldte vi den ikke bare en knebel...

Så Klumme har ret;
knebel blev dog først nævnt af Gambrinus, og ans har givet de mest fyldest gørende forklaringer, også om klokkernes oprindelse...

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, med håb om et par lokale alternative betegnelser for knebel?
Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-06 21:47

Klumme

Pendul

Citat
pendul [ pæn—du’l ] subst. -et, -er, -erne
1. et lod der svinger regelmæssigt frem og tilbage i en snor el. en stang, og som kan bruges til at måle tid med. Pendulet i et ur holdes i gang af en fjeder el. anden mekanik. ! af fransk pendule af latin pendulus 'nedhængende' afl. af pendere 'hænge'

Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-06 21:49

Rettelse det var Gambrinu' s mor der kendte betegnelsen permadikkel...

Hvoraf mon denne betegnelse, tilsyneladende anvendt flere steder i Danmark, kommer?

Perma er det noget med permanent bevægelse?? så gælder det jo for ure ikke for klokker
og dikkel er det noget dingleværk???

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 22:30

Den du'r ikke !
Min moar er ikke i stand til at oprette en profil på kandu.
Hun er liiiigggee kommet igang med 7-kabalen og skal ha' telefonsupport, hver
gang hendes elektronhjerne skal slukkes på rette vis.
Så stik du bare pointene til ans.
Min moar opdager det ikke, hvis jeg ikke sladre.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-06 23:44

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-10-06 09:24

Perma er afledt af ordet permanent og bruges som "præfiks" ved tilstande som er vedvarende,stadigt og konstant - f.eks. permadynamisk, permafrost, permanent i forbindelse med hårbehhandling, osv.. Vi kan lige opfinde et nyt ord..... permaidiot

Permadikkel er altså blot et "kunstord" som bruges i visse dele af landet/befolkningen.

Tak for point