/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Sprælsk hund - lyd ved leg!
Fra : Ak-Freja
Vist : 836 gange
40 point
Dato : 14-10-06 22:20

Hej Alle

Jeg har en labrador/border collie blandingshvalp på 16 mdr. Hun er en meget glad og livlig hund. Nogle gange lidt for livlig, især når vi møder andre hunde på vores ture. Hun er ikke agressiv eller noget i den retning, tvært imod. Hun elsker at hilse på andre. Mit problem er, at når hun får lov at hilse på en anden hund, så kan hun være meget svær at holde, hun hopper og springer rundt og når hun vil lege, så sætter hun lyd på, hvilket godt kan skræmme andre hundeejere lidt.

Jeg vil sætte stor pris på forslag til hvordan jeg kan "tæmme" min hund lidt når vi møder andre og til hvad jeg kan gøre for at hun måske ikke sætter så meget lyd på i leg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-06 23:36

Aha en lidelsesfælle jeg har lige fået ny hundehvalp Labrador, den er også meget livlig, den vil lege og gør hvis vi ikke lige gider, det går over med alderen, og når vi får trænet sammen med andre unghunde, mit råd er: Gå til hundetræning med den livlige hund, det vil både du og hunden lære meget ved, hunde skal være opdragede så du kan have kommando over den, det vil sige du skal være førehund i "flokken" og vise hvordan man opfører sig i forskellige situationer med det nye familie medlem

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 15-10-06 09:25

Først og fremmest er en hund på 16 måneder ikke en hvalp.
Det er en voksen hund, og skulle have lært hvordan man opfører sig, også over for andre hunde

Med den alder er det ikke en "hundefejl", men en "ejerfejl".

Så det er ikke så meget hunden der skal lære noget, men dig der skal lære hvordan du tackler hunden.

Så o.v.n. har ret, på skole med dyret....for at du kan lære noget, og dermed vise hunden hvordan den skal gebærde sig.

Grunde til at hunde hopper og springer rundt og siger lyde , bliver ofte tolket som at hunden er meget meget legesyg og ivrig.....men oftest er det lige modsat, at hunden "gør sig til" fordi den er usikker på sin egen position og ikke er klar over "hvilket ben den skal stå på", altså hvordan den skal forholde sig.
Det er især meget tydeligt, såfremt hunden samtidig med, logrer helt vildt med ikke helt løftet hale.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-06 13:06

Enig med dova. Din hund er ikke mere en hvalp, men en unghund. Og hun skulle for længst have lært at hilse på andre hunde.

Men der er altså meget stor forskel på at "hilse på" og at "lege med". Når du går med hende i snor, så skulle hun gerne kunne hilse på hunde, som hun kender og som får lov til at hilse på hende.
At "lege med" andre hunde er noget, der foregår uden snor på. Og jeg synes, at det er betænkeligt sent, hvis hun først skal til at lære det når hun er 16 mdr. Det er ikke sikkert, at hun KAN lære det. For det er ved legen, at hundene udvikler deres indbyrdes sprog. Og når hun ikke har noget tydeligt hundesprog, så vil de andre hunde meget let misforstå hende.
--Måske kan hun lære at lege, hvis du kender nogle ældre fredsommelige hunde, der vil påtage sig opgaven. En hanhund vil sikkert være bedst. --Andre hunde på hendes alder vil for længst have udviklet et omfattende kropssprog gennem deres leg. Og hvalpe vil hun sandsynligvis være for voldsom overfor.

Men hvis I ikke har egnede emner til at forestå opdragelsen af hende, så må I nøjes med at lære hende hvordan hun skal opføre sig overfor andre hunde, når hun er i snor. Og der har I brug for at gå til hundetræning.
Ring til træneren inden I melder jer til og forklar jeres problem. For måske vil I kunne komme på et hold, hvor træneren skønner, at der er rolige voksne hunde, der kan bære over med jeres teen-ager. ---Men det er ikke noget man på forhånd kan regne med, for de rolige voksne hunde holder tit op med at gå til træning... fordi ejeren skønner, at der ikke er brug for det mere.

Godkendelse af svar
Fra : Ak-Freja

Dato : 15-10-06 13:55

Tak for svaret dova.

Hov, min fejl. der skulle heller ikke have stået hvalp men hund.

Jeg har gået til træning med hende og skal også fortsætte lige så snart der bliver et hold.

Kommentar
Fra : Ak-Freja

Dato : 15-10-06 14:04

Vil kige sige, at jeg godt ved det ikke er en hvalp. Det var bare mig der ikke lige fik tjekket hvad jeg skrev. Der skulle have stået blandingshund.

Når vi møder andre hunde, så hilser de også kun på hinanden når de er i snor og hvis de skal lege er det uden snor. Så hun får ikke lov til at lege når hun har snor på.