/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hovawarter
Fra : svendgiversen
Vist : 2103 gange
100 point
Dato : 14-10-06 19:39

I mega spørgsmålet om hundenavne, under Smalltalk her i kandu,
viste spørgeren en lille sort hvalp, som vi troede var en pudel...

Der dummede vi os;
det er en langt mere sjælden og dyr hunderace importeret fra Tyskland, men hvor så den sød ud...

Hvad hedder den omtalte hunde race: Howart? eller...??
Hvad er den beslægtet med; egenskaber, gemyt, etc???

Hvor stor bliver den?
Er det mon et alternativ til en lille sort mini pudel??

Svend

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-06 20:02

Hovawart:
Skulderhøjde 70 cm
Farve Blond, sort og sortbrun.
Stor dejlig hund, glad for at lære og en pålidelig vagt- og beskyttelseshund der dog kræver meget motion og beskæftigelse.
Bliver meget brugt til hundesport, men også til politijeneste og rednings- og lavinehund.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-10-06 20:03

Du kan læse om racen her - Hovawart

http://www.kennelkaarup.dk/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-10-06 20:07

svendgiversen - læg lige mærke til størrelsen.
Og det ligner motionshunde (altså fuld drøn)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-06 20:08

Ps. Det bør lige nævnes, at de kan have et meget varieret temperament----den er en blanding af mange forskellige hunderacer bl.a. sennenhunde og newfoundlænder.
Racen blev anerkendt i 1937 og siden 1964 har den hørt til i katagorien tjenestehunde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-10-06 20:10
Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-10-06 20:12

Citat
Hovawartens historie

Hovawarten (oprindelsesland Tyskland) er en meget gammel tysk brugshunderace. Navnet stammer fra mellemhøityske

ord: Hova = gård og wart = vogter.

http://www.dansk-hovawart-klub.dk/pages/index.php?id=9

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-06 20:28

Tak alle ammen;
det er sikkert en dejlig hund, men ikke hvad vi har brug for;
eller foder og motion til...

Hvor kan man tage fejl af billeder af hvalpe; nogle af dem vokser mere end andre...
Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-06 20:52

Fornuftigt... Det er NOGET andet end en minipudel...

Men hvalpe af store racer er umådeligt charmerende.
Hvis I ønsker at skifte race, så start allerede nu med at besøge kenneler med racen, så I kan møde de voksne hunde.

En hovawart KAN være en dejlig hund..... Men jeg har mødt et par usikre eller nervøse hunde af slagsen... En ganske ung en, som jeg ikke ser mere... Og en dejlig stor rød han, som altid forsøger at rende sin vej, når vi møder ham. Og jeg forsøger endda helt at ignorere ham fordi jeg ved, det er bedst når han har det sådan... Men han har det godt nok med andre hunde. Han er bare ekstremt reserveret overfor mennesker... ---Han er dog sød og rar overfor sin familie.

Det vil også være en god ide at kikke på racerne på en udstilling.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-10-06 01:00

Hr. giversen den hund du nu har fået fat i er nok den du (med lidt tålmodighed) du bliver mest glad for!
Hunden vil elske dig og din familie, den vil beskytte din familie og du vil blive meget glad for denne type af hyrdehund den er kærlig den er beskyttende den er dejlig.
MEN det kræver at du det første stykke tid bruger mange "kræfter" på socialisering da denne form for hyrdehunde normalt lever i flokke(mere end én) du får en af de bedste beskyttere af dit hjem du kunne ønske.
hvis du har energien bør du beholde denne hund.
jeg har selv to hyrdehunde og dette er ikke noget jeg har fortrudt,
Giv det en chance det bliver et godt valg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-06 10:40

Vi kender godt gruppe hunde tendensen fra især hyrdehunde...

Vor nabo har en Islandsk Fårehund som vi nu ofte passer,
og den er helt ulykkelig hvis én af os mangler...
Den er lidt mindre end Howarten, men stadig for stor for os.

De små pudler knytter sig også til deres "herrer", men måske mere til enkelt personer,
oftest hende der giver den mad...

De er lærenemme og viser udtalt glæde når de bliver rost.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, men har reelt fået svar:
Howarter er meget større og anderledes end Mini Pudler....

Hilsen og God Søndag Svend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-10-06 11:04

Husk lige at din nye minipudel, ikke er den samme som den i mistede og kan ikke det samme.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-06 12:06

Vi ved det...Har haft 4 mini pudler; alle sorte af hunkøn:

Bonnie og dens datter Fitti Paldi var helt vild med bolde, Chip og Chap gad ikke gribe bolde...
(meget godt fordi vi da var begyndt at spille golf).

Chip kunne ikke fordrage andre hunde, men knyttede sig tæt til os, især min kone,
mens den ikke kunne lide skrigende, rivende spædbørn.
Dens halv kusine Chap elskede at hilse på andre hunde og var vild også med små børn...

Så må vi se hvordan den 5. hund bliver,
Svend

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-06 13:27

modersvilje... Svend har ikke nogen hund endnu... Han overvejede bare at vælge en hovawart næste gang i stedet for en minipudel, fordi han havde set billede af en sort hovawart-hvalp...

Selvfølgelig skulle han da ikke skille sig af med sin hvalp hvis han havde fået den, -bare fordi der findes uheldige elementer indenfor racen..

Svend, jeg kender skam en kvik lille sort minipudeldame, der har bestået DKK lydighed klasse 1-2-3 og elite. Altså en rigtig tophund, endda dygtigere (og ældre) end min egen Silke. Minipudlen hedder "Nuller"...

Folk har vist helt glemt, at det oprindeligt var pudler man brugte som cirkushunde fordi de var så ivrige efter at lære.
Pudlen er også rigtig god til agility.

Det her link kan du have glæde af, hvis du stadig vil undersøge andre racer:
http://www.hundeleksikon.dk/index.html
Når du klikker på en race, så får du et overblik over forskellige ting ved racen som størrelse, aktiveringskrav, ejererfaring, pelspleje, dominans osv...

Derudover skal du nok være opmærksom på, at pudlen, som du er vant til, er en selskabshund. Mange, mange af de racer, der ikke er selskabshunde, men hyrdehunde, vagthunde, jagthunde eller andet, -de er arbejdshunde, der helst skal have et job at passe for at få et godt liv.

Det bliver spændende at følge hvalpekøbet her på kandu..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-06 17:01

Tak alle sammen...
og fine oversigter, eneste problem min kone vil stadig ikke have en ny hund...
Måske ændrer hun indstilling, når forårssolen skinner?

Inden jeg lukker her (mit andet spørgsmål lader jeg stå lidt endnu).
Er der nogen der nåede at se hvad Howart hvalpen under smalltalk kom til at hedde? Qxxxa??
Dette mega spørgsmål blev lukket mens vi spillede golf.
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-06 17:09

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
"Jeg tror mest på Quiqa"
------------------------------

Og det gjorde du, som det fremgår, ret i - Vaxen.

Navnet skal - hvis det bliver det - udtales KIKA.

Fordelingen af point osv. vil blive tilsendt via denne gruppe.

Tak for den overvældende interesse - det har været rigtigt sjovt på denne side af skærmen.

Her så den endelige hitliste, hvorfra vi helt sikkert vil finde et navn til vor næste hvalp, når den tid kommer.

pve - Tjika
Nordstedt1 - Chili
dova - Zenta
dova - Raiza
miritdk - Tzara (med tryk på sidste stavelse)
Balcanard - Najla
chicapigen - Chica
vaxen - Charu
vaxen - Nisha
svendgiversen - Minja
creamygirl - Maicha
Olesen-50 - Quita
Nordstedt1 - Quina

Værsgo..

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-06 17:49

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-06 17:57

Tak for accepten af mit svar... Jeg håber, du får konen til at skifte mening...

Men det er nok klogt med en pause først..