/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NFTS til FAT32 ??? Hvordan ???
Fra : Ronnie2750
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 26-12-02 20:16

Hej allesammen & God Bagjul
Håber at der sidder en god computerfreak der lige kan forklare mig ,
hvordan jeg laver min ene harddisk om fra NFTS til FAT32,
uden brug af f.ex Partiton Magic.
Ved at man kan gøre det direkte et eller andet sted i XP.
Håber at der er en der kan hjælpe mig
På Forhånd Tusind Tak !!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 20:19

"Ronnie2750" <Ronnie2750.news@kandu.dk> wrote in message
news:hzIO9.14669$Hl6.1621239@news010.worldonline.dk...
> Hej allesammen & God Bagjul
> Håber at der sidder en god computerfreak der lige kan forklare mig ,
> hvordan jeg laver min ene harddisk om fra NFTS til FAT32,
> uden brug af f.ex Partiton Magic.
> Ved at man kan gøre det direkte et eller andet sted i XP.
> Håber at der er en der kan hjælpe mig
> På Forhånd Tusind Tak !!!
>
Du fik et svar for 2 dage siden.

Evt. kan du bruge hjælp i XP. Det virker fortræffeligt.

Mogens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 20:19

Ronnie2750 wrote:
> Hej allesammen & God Bagjul
> Håber at der sidder en god computerfreak der lige kan forklare mig ,
> hvordan jeg laver min ene harddisk om fra NFTS til FAT32,
> uden brug af f.ex Partiton Magic.
> Ved at man kan gøre det direkte et eller andet sted i XP.
> Håber at der er en der kan hjælpe mig
> På Forhånd Tusind Tak !!!

Det kan du ikke gøre uden at miste data.

Det er kun fra Fat32 til NTFS man kan konvertere i XP

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-12-02 20:27

Hej Ronnie!

Ja - det kan du gøre ved hjælp af Windows XP "R- funktionen".

Booot op fra din Windows XP og vælg "R" første gang. Herefter kommer du ud i et Dos lignende område på c:

Skriv "Help ?" så får du en oversigt over kommandoer!

Jeg vender lige tilbage med lidt mere hjælp om lidt.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 20:24

M.N." <mogens"fjernmig wrote:

> Du fik et svar for 2 dage siden.

Dengang spurgte han om det modsatte
--
Mvh Edmund

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 110 point
Dato : 26-12-02 20:38

her kan du lave det om men ikke den hvor xp ligger på:skriv i et kør vindue :(start-kør):Diskmgmt.msc

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-12-02 20:49

Hej igen Ronnie!

Du skal lige være opmærksom på, at hvis du vil ændre til Fat32 så kan du ikke gøre dette uden special programmer så som Partition Magic og så er der stadigvæk en lille risiko for at der mistes data.

Men hvis du vil af med NTFS - hvilket jeg ikke er rigtig kan forstå, brugeer selv NTFS på C: og FAT32 på D:

Men start op fra din Windows XP vælg R og derefter diskpart, herefter kan du dele din harddisk op som du har ´har lyst til.

Derefter Format-komando og du kan formatere alle part. som NTFS, FAT eller FAT32.
jeg mener kommandoen ser sådan her ud hvis du vil have FAT32 "FORMAT C: /FS:FAT32" og sådan her hvis du vil have NTFS "FORMAT c: /FS:NTFS"

Og ellers hvis du er i tvivl om kommandoen så skriv "help format"

God fornøjelse! og skriv lige igen hvis du er i tvivl om mere!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-12-02 21:07

format betyder at du sletter alt på den disk eller partition;er det det du vil;hvis og det ikke er der xp er så lav et evt backup af de data du ikke vil miste inden du formatere på den ene aller anden måder.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-12-02 21:20

Hej igen Ronnie!

Du kan ikke lave den harddisk (partion) hvor Windows er installeret med den kommando som XOU angiver. Derfor har skrevet min vejledning til hvordan du ændrer; men du kan altså ikke formatere uden at slette de data der er på den pågældende partion / harddisk uden brug af hjælpeprogrammer så som Partion Magic.

Så hvis du vil ændre til Fat32 og det er hvor Windows er installeret bliver du nødt til at installere Windows igen eller bruge Partion Magic.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 21:17

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
news:aufl10$6sf9e$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> M.N." <mogens"fjernmig wrote:
>
> > Du fik et svar for 2 dage siden.
>
> Dengang spurgte han om det modsatte
> --
Ups... For meget snaps......

Mogens

Kommentar
Fra : kismus

Dato : 27-12-02 14:22

Hej Ronnie 2750
FAT 32 til NTFS: Vælg Start, Alle programmer, Tilbehør, Kommandoprompt. Skriv her: Convert x: /fs:ntfs /v Tryk enter. OBS: x står for det bogstav på det drev du vil konvertere til, og det kan ikke lade sig gøre at konvertere tilbage til FAT32. Selve konverteringen tager mellem 10 minutter og ½ time.
MVH Kismus